Jag har "precis" kommit igång med mitt system.
Har en Vera 3, en del insatsbrytare, en drös med insticksbrytare och ett gäng sensorer.

Har problem med mina 3-1 och 4-1 sensorer från Aeon Labs samt Fibaro.
Den visar ibland värden över 100 procent vilket inte borde vara möjligt. Någon som har en idé om varför det är så och en lösning på det? Rimligtvis borde det vara ett värde för hur ljust det är, lumen?

Problemet gäller båda märkena. Till exempel så visar 'vardagsrum' just nu 340 %. Det är inte ljust där inne, men inte heller mörkt. 'Tvättstuga' visar 63 % och där är det nog mer mörkt än vardagsrum. Båda dessa är Fibaros. Altan är en Aeon Labs och sitter utomhus och har en tendens att visa fel värde dagtid när det är ljust ute. Gällande Fibaron så har kompatibilitetsguiden på m.nu grön/röd plupp. Men det står inte vilket som inte fungerar eller så.
ljus.PNG

Då jag vill ha en del scener som styrs av hur ljust det är ute så vill jag ju att denna stämma.

Tacksam för tips om lösning
 
Redigerat:
Har du klickat in på wikin på m.nu eller bara tittat på bilden på produkten? För Fibaro Motion Sensor tillsammans med Vera står följande på wikin om man klickar på referensnumret: "Vera: V2.4 Stödjs ej. V2.6 fungerar med beta 1.5.672 eller senare. Som kan fås genom att kontakta vera support."
Men du har UI7 av bilden att döma så den informationen bör inte vara relevant i ditt fall (såvida inte din sensor är den äldre modellen).
 
Nej det är som du själv skriver, det hjälper inte. Dels för det som du skriver, men också för att jag har samma problematik med Aeon Labs multisensor.

Får dra frågan till tillverkarna. Lång process i sig dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.