Som rubriken lyder undrar jag alltså hur viktigt det är ur värme och energieffektivitetssynpunkt med isolering i mellanbjälklaget vid golvvärme i 22mm spårad spånskiva med golvvärmeplåtar på ovanvåningen. Ytskikt 15mm lamellparkett.

Min byggare menar att man i mellanbjälklag isolerar främst i ljuddämpande syfte och att det ur energieffektivitetssynpunkt inte spelar någon större roll.

Rätt? Fel?
 
185 läsare och ingen åsikt. Kanske är en ickefråga?

Isoleringsleverantörerna rekommenderar å de varmaste att man ska fullisolera mellanbjälklag men de är ju minst sagt partiska i frågan, från golvvärmeleverantörerna verkar det vara lite olika bud.
:)
 
S
Låter som han har rätt, värme stiger.
 
Det finns en annan tråd här som handlar om ett hus med golvvärmeslingor ingjutna i ett mellanbjälklag i betong.
Där blev det alldeles för varmt på undervåningen. (Hittar inte tråden nu.)

Så isolering ned mot undervåningen skadar nog inte. Att säga att värme stiger är inte hela sanningen.
Lika mycket värme leds ner som upp. Om den sedan värmer luften, så är det naturligtvis korrekt att konvektionen får värmen att stiga.
Men ett varmt tak på undervåningen strålar också ner en hel del värmeenergi.
 
Trä bjälklag så behöver man ingen isolering för värmen, har man betongbjälklag blir det lite skillnad då betong/sten leder värme många ggr så bra som luft och trä.
 
elmont skrev:
Trä bjälklag så behöver man ingen isolering för värmen, har man betongbjälklag blir det lite skillnad då betong/sten leder värme många ggr så bra som luft och trä.
Låter rimligt, vad bra, då kan jag låta bli att försöka få byggaren att isolera bjälklaget. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.