Hej

Har ett hus från senare 1800 med timmerstomme. Skall nu styva upp mellanbjälklaget för att kunna renovera ett badrum som ligger på andra våningen i en kattvind. frågan jag ställer er är hur jag skall lösa förstärkning av golvet, då de gamla golvbjälkarna ligger på ett cc mellan 80 till 90 cm, samt att spännvidden är ca 5,2 m till bärande vägg på nedervåningen. På detta så finns det ju en vägg som delar av kattvinden mot det andra rummet som i min uträkning vilar på ytter samt innervägg på nedre våning samt på golvbjälkarna. Hur skall jag göra?
inlägget kan tyckas mycket svårläst men hoppas få till en tråd så skall jag bena ut det så mycket det går.
 
Någon som vet eller kan rådgöra mig i detta ärende
 
Snälla finns det ingen som kan hjälpa mig..
 
Kan du inte ta liter bilder eller rita en ritning så man får en bättre bild hur det ser ut?

Sen är du väldigt otålig. Det har inte ens gått en dag än.
 
Är golvet svajigt?
I så fall kanske de skall komplettera med nya reglar mellan de befintliga golvbjälkarna.

ett par råd i förbifarten, utan att ha särskilt mycket info.

1. Släng ut badkaret, och nöj dig med dusch, så sparar du 400 - 500 kilo belastning på bjälklaget.

2. Glöm tanken på kakel och klinker. Plastmattor är flexibla och passar bättre i gamla träkonstruktioner.
 
huggan skrev:
...
Sen är du väldigt otålig. Det har inte ens gått en dag än.
Det har gått nästan två dar nu ;)
 
skruva gles vinkelrätt mot golvbjälkarna, på detta sätt kan du både rikta och förstärka.
 
Hej
Ursäkta att jag är så het, men står just nu med hammaren i handen och tänkte dra till en spik om ca två veckor..
Får börja med att tacka för tipsen som har kommit in. Då jag är otålig till min natur (som ni kanske har märkt) så ringde jag en byggnadsingenjör för att höra vad jag skulle göra så där är väll den biten är löst. Han sa att jag skulle komma ner till cc 400-450, för att sedan krysskolva allt med ett mellanrum på ca 1500mm per rad..
Detta låter ju stabilt när man har skruvlimmat 22mm spån ovanpå, eller vad tror ni?
Men nu dyker nästa fråga upp efter samtal med plattsättaren, 500kg flyttspackel på de 9kvm badrum jag har tänkt att bygga pallar 8-9 tums bjälkar det plus de extra 45*170 reglarna som jag lägger in extra?
 
500 kg är ca 55 kg per kvadrat. Det skall inte vara något problem.
 
När man tänker efter så är det ju inte så mycket.. Ja då är det väl bara å sätta igång då.. Är det någon som vet om man skall ha plast på varma sidan i ett badrum eller inte, har läst i säkert vatten och bkr men kan inte hitta något om detta..
 
Förstår på dig att kakel och klinkers inte är något som du gillar i gammla trähus, men så länge man får ett golv som är starkt och styvt så torde ju inte saker och ting spricka.. Och vad det gäller väggarna så är dom ju av över 120-30 år gammalt torrt timmer så rörelserna torde ju vara mindre än i ett nyproducerat hus. Säger inte att jag ska ha varken kakel eller klinkers men det är bra med Input..
 
Jag har också bott i ett timmerhus, troligen från 1820 - 1840.
När det blåste och stormbyarna svepte genom byn riste huset så man nästan trillade omkull.

Så jo, gamla timmerhus rör sig nog en hel del.

Men men, var och en blir salig på sin tro :)
 
Ja jag ska inte säga att jag varken kan allt eller så, men min syn på saker här i livet är att om man vill ha något så borde det gå att fixa på ett eller annat sätt. Men om man planerar att ha matta på golv och kakel på väggar, hur skall man då bygga upp väggen som man kaklar på. Räcker det med 45*45 mot timmerväggen som man kilar på de ställen där timret buktar, för att sedan skruva på 15mm plyfa+våtgips?

Eller skall man ha annan dimension på reglarna för att styva upp det hela?
 
Någon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.