Hej,
Jag håller på och renoverar en fritidshus grundligt, det finns bara reglade innerväggar och liggande reglar på ytterväggar (insida)
Jag undrar om man kan montera ventilationskanaler ( frånluft o tilluft) innan man gipsar väggar på insidan så att man kommer åt ångspärren o tätar ordentligt.
Hur gör man i så fall? Det finns ju fasad på utsidan men på insidan finns det inget att fästa i.
 
S
hur ser väggen ut?
har du inget uppreglat?
du kan behöva sätta kortlingar
 
Det är stående 45x120 reglar med isolation, ångspärr, liggande 45x45. Elen ska dras snart.
 
S
antingen fixar du med ventilation eller så gör du elen!!!!
är det många spirorör du ska ha i vägganra?
 
Till- och frånluftsdon sätter man vanligen i taket,
så det är nog där det är lämpligast att lägga ventilationsrören.
 
Jag kommer att dra elen först då jag behöver el till frånluftsfläkt ( badrum) och köksfläkt. Men tilluft kan jag montera innan.
 
Att sätta de i taket blir svårt eftersom det är isolerat och lågtbyggt på vinden (14 gr lutning) däför vill jag ha ventilerna i ytterväggarna. Men jag är nyfiken om man leder frånluften till vinden bara eller vidare ut från vinden?
 
Det är ju avhängigt av om du har tänkt att sätta frånluftfläktar, som Fresh t.ex., i ytterväggarna.
Då tar man väl oftast tilluften genom fönsterkarmar eller ytterväggar i sovrum och vardagsrum.

Eller om du tänkt kanalisera till- och frånluft med någon slags värmeåtervinning.
(Du skriver ju om att dra rör i väggarna)
Frågan är ju också om det är kryphöjd på vinden, så det går att alls dra rör där.
 
Tanken är ( borde skrivit så från början:) )att ha tilluft i sovrummen och vardagsrum och badrumsfläkt samt köksfläkt som frånluft( båda fläktar går hela tiden med lågt flöde) Det är pvc fönster utan vent. Därför måst jag montera dit tilluftventiler. Frågan är bara om hur brukar man göra vid sånna lösningar monterar man de medans man har tillgång till ångspärren och tätar ordentligt? Men det kanske inte spelar så stor roll o man gör det när väggarna är klara vilket låter enklare
Tack för era svar.
 
Om du vill vara noggrann (och det vill vi väl alla amatörer :) )
så borrar du hål och monterar ventilationsdonets rör i väggen medan ångspärren är åtkomlig.
Så kan du tejpa runt röret så det blir tätt mot ångspärren.
Och sedan borrar du /sågar till och sätter upp innerpanelen/skivan.
Det blir ju krångligare så, med det är väl bara 2 - 3 hål det är frågan om i en liten stuga.

Så jag tycker att ditt förslag i trådstarten är riktigt!
 
Det låter som en bra lösning. Det är så jag kommer göra :)
Tack.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.