Ville bara tala om att jag just nu har premiär eldat
i vår nya vedpanna, en Calmarpannan V33. ;D

 
Kul, berätta mer om hur det går. Funkar den bra, hur stor ackvolym har du, vilken ved använder du,? Det finns säkert många på forumet som funderar på en Calmar V33 som också vill veta mer. Är man som jag vedpyroman så är det alltid kul att veta mer om hur det går för andra och hur de gör.

Själv har jag nyss börjat årets kap-och-klyv-motionerande. Jag gjorde en sågbock som jag har monterat elsågen på och det fungerar kanonbra. Ett klart lyft från i fjol då jag klättrade omkring på vedhögen och kapade på plats, fast då hade jag inte klarat av att få upp stockarna på en sågbock. Idén till sågbocken har jag knyckt från liknande konstruktioner som finns att köpa på Jula och Harmångers mekaniska, fast då gjorda av metall.
 
Här är det en som vill ha recensioner...
Sveno, hur mycket ved går det för dig per år, tänkte på elsågen...
 
I fjol blev det drygt 40 m[sup]3[/sup] kapat, kluvet och luftigt travat och 3-4 kubik kortare kakelugns- och spisved (ändbitarna). Kakelugnsveden och spisveden har jag inte använt alls än och av halvmetersveden har jag knappt 20 m[sup]3[/sup] kvar. I fjol var veden för grov för att kapas med nåt annat än motorsåg. Jag tror inte grannarna skulle uppskatta att jag startade en bensinare varje dag i några veckor....

Sågen är egentligen farsans, men vi har kommit överens om att vi ska köra slut på den så att vi får köpa en ny och finare. ;) Det är ju kul att köpa nya elverktyg. :D Problemet är att den gamla B&D:n håller bättre än vi hade räknat med. Jag har filat ryttarna för mjukt trä och det är inte sågens kapacitet som är flaskhalsen. Till saken hör att jag är en av de som gillade vapenvård när jag gjorde lumpen, (bad t o m om att få göra rent en ksp) så kedjan är alltid vass och det gör ju livet enklare om man har en elsåg.

Jag tycker att det går bra att kapa med elsåg. Det är mycket lättsammare än en bågsåg i alla fall. Å andra sidan tyckte jag att det gick bra med klyv- och släggyxa i fjol. Åtminstone tills jag kliade mig rätt hårt i handleden med klyvyxan. Då fick det bli en hydraulklyv. Den faktiskt betydligt effektivare, men framför allt säkrare än handyxorna. Vem vet, hade jag provat en riktig kap så kanske jag skulle skrota elkedjesågen...
 
Hej Nijo,

Är den ngn VVS'are som dimensionerat din anläggning?
Vet du vilket effektbehov ditt hus har?
Jag är intresserad då jag fått rådet av min leverantör att 50-65kw är lagom.

Sveno-Ingen elsåg kan mäta sig med en riktig bensinsåg. Prova!

/Jörgen
 
Jag är också nyfiken på rapporter från pannrummet :D
gaia
 
Hej,

Skall lämna lite info allt eftersom man "lär" sig.

Jag har satt in två st 750l varav en med vvb (120l).

Jag tycker jag har fullt upp med att kolla mätare som sitter lite varstans, he he...

Jag eldar med blandved och gjorde tidigare av med ca. 30 lösmeter (Egor V25 +500l) så vi får väl se vad man hamnar på med denna.
Men en sak är ju säker, den tar ju verkligen ut energin.
Rökgastemp. på ca. 200gr.

Vad det gäller dimensionen så pratade jag direkt med Trebema och sen bollade jag det med två st vvs:are som båda ansåg att detta skulle vara rätt för mig.

Pannan känns väldigt gedigen och ger en känsla av kvalitet. Rejält vedinkast på 120l.

Jag värmer upp 175kvm, huset är byggt 1979.
 
Jörgen, jo, jag har provat att såga med bensinare. Det går knappt att jämföra. Bensinarn gräver sig fort igenom veden, elsågen tröttnar om man kör på för hårt. Problemet är bara att mina stackars grannar nog skulle ledsna om jag drog igång en bensinare för att kapa 30m[sup]3[/sup]. ;) Oväsendet från elsåg och klyv tycker jag att de tar igen med sina bensingräsklippare på sommaren när jag motionerar med min handjagare. Om jag körde med en bensinsåg så vete f*n...
 
en riktig vedklyv med en ordentlig 3-fas motor är att föredra + nån hjälpkarl, då går det undan...
Ingen med en vedmaskin modell större som du kan hyra/låna under några dagar?
Men å andra sidan, något måsste man ju sysselsätta sig med, Hur gör Nijo med veden??
 
Jag tycker att det går undan rätt bra med elsåg och Bala Agris Hydraulyxan, som är på 400V/3kW. Jag är lite nyfiken på en sån där klipp som ser ut som om den användes vid franska revolutionen. Den med hydraulkniv som kapar och klyver i samma moment. Bl a Per Wikstrand i Dalarna tillverkar såna om jag inte minns helt galet.
 
Hansson28: Japp, sotade idag. Mycket enkelt!

Jag är fortfarande helt tagen av hur snabbt man värmer upp 1500l och systemet.

Och varmvatten.... vi är inte vana vid att ha dusch varmt dagen efter men nu räcker det ju hur länge som helst.
 
så du är nöjd? INGET att klaga på, inte någon liten detalj heller?
 
såg att jag skrev fel tidigare...
En riktig vedKAP med en ordentlig 3-fas motor är att föredra + nån hjälpkarl, då går det undan...
...skulle det vara, även om en ordentlig vedKLYV är lika viktig..
 
Jag är rätt nöjd med kap- och klyvkapaciteten. Jag har jobbat med veden igår och idag och flaskhalsen är travandet. Fast det finns väl inga maskiner för snygga vedtravar? ;) Trots att traveriet tar tid så har jag (med viss hjälp) hunnit med ungefär 7 m[sup]3[/sup] i helgen (kapat, kluvet och travat).
 
En bekant har följande system:
Han har en EUR-pall som han sätter en metallhäck på, i häcken sätter han en säck modell större och fyller på ved. När han har gjort det tar han bort häcken och veden hålls själv (inget travande). Pallarna kan han flytta med pallyft eller traktor, snabbt och flexibelt..

edit: inte en sån häck man sitter på eller har i trädgården..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.