Hej!
Ett tag sedan jag var inne här.
Eldar med havre. Askan dras ut ur botten på pannan till en liten låda. Därifrån går en skruv som drar iväg askan till en plåtlåda, stor som 2 banakartonger. Tömmer lådan för hand, när det är dags, ute i en större låda. Den kör jag sedan med traktorn till åkern där den sprids. Bra gödning å mest miljövänligt.

Men åldern tar ut sin rätt å jag funderar på andra lösningar.
Ett är att suga ut med dammsugare, upp till taket från källargolvet å sedan fortsätta till en stor plåtlåda/minicontainer där. Dammsugaren måste då finnas ute på containern. Kräver helt lufttätt packning på containerns lucka/dörr. Filtret sätts igen snabbt.

Ett annat att blåsa ut askan med fläkten nere i golvet å sedan rör hela vägen upp i taket å ut till container. Kräver nån form av cyklon samt filter därute.

Ett tredje å bästa är att skruva ut askan som jag gör nu. Men då måste jag först få upp den till källartaket där skruven kan ta vid. (De som har pannrummet på marknivå har inte detta problem)
En lodrät skruv, med kärna, modell isborr klarar inte det.

Så.....frågan är hur får jag upp askan till källartaket?

Tips mottages tacksamt, men var realistiska, snälla.
 
Vet inte om det är möjligt, men kanske väl värt att undersöka. Ta kontakt med någon återförsäljare av flexskruvar. Vet att man kan få olika tätheter och stegringar beronde på material som skall skruvas. Bästa är nog om du kan undvika en lodrät transport och det kanske går med en flexskruv.
 
För att spinna vidare på ditt tredje alternativ, en saxlyft under som höjer "bananlådan" ? Kräver väl troligen att du bilar i golvet för att få ner den tillräckligt långt.

Eller också bygger du en enkel kedjedriven lyft. Vad väger lådan med aska full?
 
Hej Snurre!
Flexskruv har jag, den går inte att vinkla högre än ca 40 grader. Provat! Sedan blir allting i vägen, jag måste gå förbi skruven i pannrummet så det måste bli i det närmaste lodrätt. Inte ens vanlig skruv med fast kärna klarar just aska för askan "nyper", sandpapper....

En liten möjlighet jag funderar på är att suga/blåsa upp det utanför huset till en "mellan"-låda på något vis. (Vart tar luften vägen därifrån? Filter? Hm....) Å sedan skruva den med en rak skruv in i botten på nya containern. Då kan jag packa rätt mycket aska där.
På conteiner skal jag svetsa Trima fästen. Sedan äre bara at thaka på det på lastaren på trakton, köra ut på åkern å öppna luckan, tippa sakta å köra ruint å sprida direkt.

Men nur får jag upp askan till taket? Små skop-elevator? Finns det? Kostar? Göra själv
 
Tack, men ser väldigt dyrt ut. Sedan så kräves det filter, vattentvättbar stod det. Då kan jag lika gärna köra dammsugaren hela vägen å tvätta filtret rätt ofta.
Har faktiskt testat suglängden å det räcker till. Vill bara inte gärna ha dammsugaren utomhus, måste skudda mot regn å snö i så fall. Sen för den ett "satans" liv.

Fördel med att skruva in med skruv med fast kärna är att man kan packa mycket mera i containern.
En egentillverkad bandtrasportör kan nästan gå lodrätt. Små L formade flappar skruvade på bandet. Fast sånt har jag inte testat själv. Någon?
 
I min vedpanna så drar jag i sotspaken när sugfläkten går för fullt.. Då sprids askan över åkrarna här! Lättsammare kan det inte bli... :) Skulle väl inte vara uppskattat i ett villaområde men här ute på vischan går det bra. Jag har inte skrapat ett gram sot ur min ETA sedan i somras..
 
Hej Jannez69.
Det är kanske bra för dig men det talar inte om hur jag skall få upp askan från källargolvnivån i mitt pannrum till taket.
Skulle jag blåsa ut askan till närmaste åker bredvid huset skulle det bli ett jälans hallå direkt.
 
kulle
Jannez69 skrev:
I min vedpanna så drar jag i sotspaken när sugfläkten går för fullt.. Då sprids askan över åkrarna här! Lättsammare kan det inte bli... :) Skulle väl inte vara uppskattat i ett villaområde men här ute på vischan går det bra. Jag har inte skrapat ett gram sot ur min ETA sedan i somras..
Men du har väl tömt ut aska ? ;)
 
Hej kulle. Nu förstår jag inte din fråga. Menar du att askan hamnar på åkern?-Ja, självklart, det är det mest miljövänliga å det är en bra gödsel, hamnar tillbaka där det växte.
Skillnad att blåsa kring det så det yr.

Men vad har det att göra med hur jag skall få upp askan från golvet till taket? Det är det jag är intresserad av attfå tips om.
 
Måste du ha lådan dikt an taket eller hur högt upp måste du för att kunna skruva ut ur källarfönstret?
 
kulle
Skalman skrev:
Hej kulle. Nu förstår jag inte din fråga. Menar du att askan hamnar på åkern?-Ja, självklart, det är det mest miljövänliga å det är en bra gödsel, hamnar tillbaka där det växte.
Skillnad att blåsa kring det så det yr.

Men vad har det att göra med hur jag skall få upp askan från golvet till taket? Det är det jag är intresserad av attfå tips om.
Jag citerade Jannez69 som sa " (Jag har inte skrapat ett gram sot ur min ETA sedan i somras..) " :)

Jag förstår ditt problem skalman men har tyvärr ingen bra lösning.
 
  • Gilla
Jannez69
  • Laddar…
Var lite ironi men sotar jag tuberna medans fläkten går på fullskaft så åker allt ut genom skorstenen. Öppnar jag nedre luckan samtidigt åker även det mesta från förbränningskammaren ut också..(y) Övrig så bildas det knappt något sot eller aska i min panna :)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Hej mexitegel.
Om jag går från golvet praktiskt taget lodrätt upp ca 2.2m så kommer jag ut genom källarväggen i lagom höjd för att ett rör på utsidan skall gå alldeles över ytterdörren. Då är jag 3 dm över marknivån. Perfekt att skruva in askan till lilla containern i så fall med en kraftig skruv med kärna å stark snäckväxlad motor.

Alternativet är att jag har en fläkt som blåser, skciar upp i takhäjd å sedan ut samma ställe genom källarväggen men sedan luta ca 20 grader upp till toppen på containern, då måste jag ha nån form av cyklon+filter där.

Eller att samma rördragning med en dammsugare istf cyklon å får göra rent filtret kanske i sämsta fall varannan dag. Det sätter igen ruskigt fort.Cyklon + dammsugare blir sämre än om jag blåser ut. (Jag har en sk sotis före dammsugaren nu, Hepa filter i dammsugaren. Sotisen får jag rensa varannan dag å Hepafiltret tvättar jag i vatten 2:a veckan, ingen bra ide, då suger jag bara ut den lilla aska som finns kvar i brännarröret just nu, eftersom automatiska återtändningen är avstängd å jag tänder manuellt just.)

Suga ut kan aldrig blir större tryckskillnad än 1 atö. Däremot blåsa kan man få mycket större tryck från fläkten.

Har tyvärr ingen bild som kan visa detta på ett bra sätt. Tack alla ni som satt er in idetta å svarat. Hoppas nått smart/enkelt/genialiskt dyker upp snart.
 
Som jag skrev tidigare så hade jag nog satsat på att bygga pelare från golv till tak med någon form av lodrät kedjetransport för hela bananlådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.