Efter mycket letande under andra trådar om badtunnor kunde jag ändå inte hitta det jag sökte, startar därför min första tråd.

Hej!

Vi är ett kompisgäng på 8-personer som tänkt bygga en badtunna tillsammans för så lite pengar som möjligt, det blir en del av utmaningen. Kaminen har vi ritningar på och färdiga rostfria delar som bara skall svetsas ihop, plastinsats har vi kommit över en andrasortering. Alltså är problemet själva badtunnan.
Vi vet på ett ungefär hur det ska se ut, vad vi inte vet är vad vi skall använda för material, spont? tryckimpregnerat? gran?

Som sagt, lite virkes idéer gärna med länkar till t.ex. byggmax eller annat hade uppskattats mycket!
Samt vad man skall behandla det med?

Tack på förhand, (hoppas jag lyckats följa diverse seder & regler)

Hälsningar Emil m.fl.
 
Vet att badtunnor brukar vara i senvuxen (se sibirisk lärk) lärk eller gran. De har tätare årsringar, är hårdare och blir således mer motståndskraftigt mot vatten. Ett annat alternativ är att satsa på tyrved eller teak, men då lär det dra iväg prismässigt. Finns på Beijer, Bauhaus och säkerligen på fler ställen. Håll koll så det är kärnved och inte splint. Finns även ädelträ som cumaro men det har jag ingen koll på.

Om fetved/tyre/töre/tjärved
Byggahus om lärk
Beijer om lärk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.