Vi har precis köpt ny kyl och frys från Liebherr, eftersom vi ville ha bra kvalitet och många verkar nöjda med Liebherr.

När jag ställer in temperaturen i frysen på -18 grader varierar den mellan -21 och -26 grader. Vi har mätt i lådan i mitten med två olika termometrar. Påverkas matens kvalitet av att temperaturen varierar eller sker det ingen upptining och infrysning så länge det är kallare än -18 grader (0 F = magisk temperaturgräns)? Livsmedelsverket kunde inte riktigt svara på den frågan. Finns den kunskapen någon annanstans?

Kylskåpet ställde jag in på 5 grader. När det nästa dag luktade unket och kändes varmt mätte jag temperaturen som var 8 grader mitt i skåpet. Nu har jag ställt den på 1 grad och då visar en termometer i ett vattenglas mellan 3 och 4 grader (temperaturen varierar).

Vi har kontaktat den servicetekniker som ansvarar för Liebherr. Han säger att detta är normalt och att det är så i alla kylar och frysar. Han säger att vi ser det som ett problem för att vi har gjort en mätning och att vanliga människor inte mäter temperaturen utan bara ställer in maten och låter det vara. Stämmer detta? Är det någon annan som har mätt temperatur i kyl och frys och hur ser era mätningar isåfall ut?
 
Mäter du med en lös termometer? Jag vet att när man ska mäta temperaturen i kylskåp rekommenderas att ha termometern i ett glas vatten eftersom lufttemperaturen varierar mycket fortare är temperaturen på maten.

Lite osäker på om vatten är lämpligt i frysen, men termometerns givare bör nog vara inbakad i nåt som ger lite tröghet i alla fall. Gjuta in den i en klump sillikon kanske?
 
Nerre skrev:
Lite osäker på om vatten är lämpligt i frysen, men termometerns givare bör nog vara inbakad i nåt som ger lite tröghet i alla fall. Gjuta in den i en klump sillikon kanske?
Spolarvätska blandad för ändamålet borde ju funka bra.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
I kylskåpet mäter jag i ett glas vatten både med en digital termometer som är avsedd för att mäta temperaturen inomhus och utomhus och med en stektermometer. Med den termometer som är tänkt för att mäta lufttemperatur har jag även mätt luften i kylskåpet. Alla tre mätsätten ger likartade värden. Ikväll ska jag mäta med en livsmedelstermometer också.

I frysen mäter jag med den termometer som är avsedd för att mäta lufttemperatur inne och ute, det är ju så jag skulle mäta om jag skulle avväga att förvara livsmedel utomhus eller i jordkällare. Och så slipper jag öppna dörren till frysen för att läsa av. Jag mäter också med en vanlig enkel termometer som vi brukar ha liggande i kyl eller frys. Men man kanske ska sticka in livsmedelstermometern i en banan för att få rätt värde.
 
A
Är det två skilda skåp?
Att statiska frysar är kallare än inställt värde förekommer.
18C anses vara en kompromiss mellan energieffektivitet och hållbarhet.
Kylen är ju märkligare har den dynamisk kyla dvs en fläkt innuti?
 
Artist skrev:
Vi har kontaktat den servicetekniker som ansvarar för Liebherr. Han säger att detta är normalt och att det är så i alla kylar och frysar. Han säger att vi ser det som ett problem för att vi har gjort en mätning och att vanliga människor inte mäter temperaturen utan bara ställer in maten och låter det vara.
Underbar inställning. Man får väl vara glad för att inte Liebherr tillverkar något där det har lite större betydelse mellan vad man ställer in och får för resultat (eller gör de det?). Lite ruttna matvaror dör man ju normalt inte av.
 
Ja, det är två skilda skåp.
Kylen har en fläkt som man kan sätta på med en knapptryckning, men det står att man ska använda den bara när man kyler mycket mat på en gång, eftersom det drar mer energi. När fläkten är igång är temperaturen stabil + 3,5 grader i både vatten och luft vid inställningen +1 grad.
Så det påverkar inte matens kvalitet och smak om temperaturen pendlar mellan 21 och 26 grader? Jag tänker att jag får varken hållbarhetsnyttan av att maten förvaras vid en lägre temperatur eller energibesparingen av att den förvaras vid en högre temperatur. Eller ska man gissa att själva livsmedlens temperatur ligger stabilt på ett medelvärde eftersom lufttemperaturen når sitt min- och maxvärde under ett par timmar och maten inte hinner värmas upp/kylas ned under den tiden?

Spolarvätska kanske kan funka att mäta i, men jag gissar att maten kan ta smak.
 
Jag har två kylfrysar från husqvarna och en frys från siemens.
Mina varierar inte på detta vis.
Undantag kan vara:
När de frostar av.
Dörren öppnas ofta.
Fryser/kyler in mycket på en gång

Det är väl elektronisk termostat på sådana.
Jag trodde också att liebherr var ett snäpp upp i kvalitet från miele, husqvarna, siemens mm.
 
Redigerat:
Självavfrostande frysar verkar bygga på att varorna håller temperaturen under tiden frysen värmer sig över nollan. Har en kompis som är kemist som fick ett antal prover förstörda i en nyinköpt frys få de pyttesmå vialerna inte alls höll kvar någon kyla när frysen värmdes upp.
 
A
Jag skulle definitivt använda fläkten hela tiden, fullhöjdsskåp har väldigt svårt att hålla temperaturen utan fläkt.
De har säkert kopplat ur för att ernå en högre energieffektivitet.
Temp diffen mot inställt värde är kanske ovanligt stor i kylen men...
Jag kan inte tro att du behöver vara orolig för tempdiffen i frysen, lufttempen diffar hela tiden beroende på om kompressorn ska starta eller stängas 21-26 måste anses som en normal hysteres på 5C
Dock hade det varit roligt att logga temperaturen i såväl frys som kyl över tiden
 
Tack för alla svar! Det ska bli intressant att se vad som händer imorgon när jag fyller hela kylen och halva frysen med mat.
 
Fast in - Fast out - denna princip gäller när du öppnar och stänger frysar och kylar.
Frys inte in varm mat, och tina upp kall mat utanför frysen.

Överbelamra inte ytorna i frysen, utan det ska kunna cirkulera luft, men tomt är inte heller bra.

Jag har en sprillans ny Cylinda kyl/frys och den diffar mellan 5 och 8 grader. Har jag öppnat den mycket kan den gå upp till 8 grader.

Det är normalt.

Frysen håller sig kring -18 men kan stiga om jag öppnar 1-2 grader (mer om jag öppnar mer).

Allt ert springande verkar resultera i att ni får ojämna temperaturer!

5,6 grader i det understa utrymmet på kylskåpet räcker, så placerar ni mat som inte behöver så mycket kyla på de översta skåpen. Där det kan bli 4-5 grader varmare i toppen än i botten beroende på kyl.
 
Var de tomma när du mätte? Det går ju inte! Det är enorma mängder luft att kyla! Alltihopa bygger på att matvarorna håller temperaturen rätt längre, så det ska vara så välfyllt som möjligt, dock i kylskåpets fall med lite utrymme för luften att cirkulera.
 
Göran.W
När man mäter temperaturen i en frys ska termometern ligga i mitten mellan varorna för då får man fram vad maten faktiskt håller för temperatur och det är det som är intressant.
Lägger man termometerns löst får man helt del värden för när den går så kyler den ner under inställt värde och den startar vig högre temperatur än inställt värde.
Termostaterna har en viss tröghet och temperatur differens för kompressorn inte ska starta och stanna hela tiden.
När det gäller hur kallt man ska ha beror det på vad man förvarar och hur länge.
Har själv bara -16 i min frys för inget ligger i den ens en månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.