undine
Beror på märket. Byggmax produkter är helt ok av de jag testat. Provade färg från ÖoB, det var ingen bra färg. Väldigt blaskig. Jag köper färg från Jula. Relativt billig färg men superbra kvalitet. Jag köper aldrig Becker och de om jag inte ska måla husfasad ute. Tidigare brukade jag köpa Sadolins färg från Hornbach men sedan jag upptäckte Julas sortiment köper jag alltid det. Eller Byggmax.
 
Enolf skrev:
Jojo, det är precis samma skit de kommer med oavsett vad det gäller. Jag har också fått höra att "ingen har minsann klagat på det här förut" när det gäller andra produkter som uppenbart är helt värdelösa.

Det finns två förklaringar:

1. Skiten på Feltema är så pass billig att folk inte orkar bry sig. Man knyter näven i fickan och glömmer skiten.

2. Folk på Feltema ljuger dig rätt i ansiktet. (De orkar väl inte annat)

Jag har för ca 5år sedan målat garagetak 90kvm med tillhörande carport på 60kvm med biltemas takplåtsfärg, två lager med färgspruta. Det taket ser fortfarande fint ut. Mycket kan dock ha hänt med färgen de säljer på 5år....
 
  • Gilla
undine
  • Laddar…
När det gäller billiga färger så använder jag de endast för att grunda med. tex på nygipsade väggar mm och sen täckmålar jag med en dyrare färg.
I mitt garage har jag målat med Julas ekonomi 10l. Två strykningar på väggen samt 1 lager sprutmålat i taket. Blev helt ok resultat för ett garage.
 
Julas snickerigrund och snickerifärg Snow White och Extra Snow White lika bra som dom allra dyraste märkena. Alcro takfärg inomhus den sämsta jag använt. Alldeles för tjock som gör att vid utrollning blir den mycket ojämn i strukturen och därmed uppfattas den som fläckig för ögat.
 
  • Gilla
undine
  • Laddar…
Hej
Rustas dyrare färg som heter nyans om jag minns rätt.
Den tillverkas med högsta sannolikhet av Jotun. Den är ÖVER förväntan.
Kika på den...
 
  • Gilla
undine
  • Laddar…
engs
sv97017 skrev:
Jag har för ca 5år sedan målat garagetak 90kvm med tillhörande carport på 60kvm med biltemas takplåtsfärg, två lager med färgspruta. Det taket ser fortfarande fint ut. Mycket kan dock ha hänt med färgen de säljer på 5år....
Ja, är alltid den osäkerhetsfaktorn med EMV. Oavsett om det är lingonsylt på ICA eller färg på biltema så kan innehållet i burkarna vara från en annan leverantör nästa vecka, när det inte handlar om egen tillverkning.

Såg att någon kört billig grundfärg och märkesfärg på ytan. Själv har jag gjort tvärtom ibland, dyr grundfärg för att täcka och få bra fäste, sedan biltemafärg eller motsvarande på ytan.
Edit: Då det varit att täcka gammal färg/tapet eller binda upp en stoftig yta.
 
Redigerat:
Jag har en tvåvåningsvilla och det är mycket jobb att måla den. Jag har alltid använd "bästa" och tyvärr dyraste färgen som finns. Huset är målat totalt tre gånger på 22 år. Det är inte lönt att experimentera med billiga färger - jobbet att måla är så stort. Jag har använt Beckers färger och är nöjd med dem. Sitter fast och flagnar inte. Gula färgen blir lite matt med åren. Sedan vet jag inte om Beckers är bättre än någon annan.
 
Har snart målat om hela huset invändigt med väggfärg Freja (vit) från Nordenpaint.se.
Är väldigt nöjd, täcker skitbra och riktigt bra bris.
 
Målade fondväggar i ungarnas rum i helgen, med Rustas Nyans..en blå och en röd vägg. Den blåa färgen bar outstanding, knappt det behövdes mer än en strykning...den röda blev bra resultat, men krävde tre strykningar. Prestanda/pris i väldsklass.
 
Skulle måla om delar av garaget invändigt. Använde Alcros B-Milltex tak/vägg, fungerade bra. Sprang förbi en kampanj på Bauhaus, Beckers tak/vägg (grön etikett), tänkte äsch, sån skillnad kan det inte vara, men det var det.
 
Redigerat:
haha, gillar man o stryka som en idiot flera gånger på samma ställe, ja, jula, rusta, byggmax, biltema; bra färger! Det blir färgsatt o fint när man är klar på samma sätt som om man köpt en dyrare färg.

Allt handlar om hur mycket tid man vill lägga kontra vilket resultat man vill ha. Vill man mjölka en vägg lite bara, så köp en billigare färg o smeta på. Det kommer lysa igenom, men vill man bara mjölka en vägg så är det ju perfekt för ändamålet.

Vill man måla heltäckande så måste jag skarpt avråda från alla dessa billigare färger oavsett vilket byggvaruhus det gäller. När man rollat en tredje gång och fortfarande inte lyckats dölja den spacklade gipsskarven så är det inte roligt längre. Inte någonstans, inte ens på kvittot från inköpet.

Så jävla dyrt är det inte med kvalitetsfärg och känslan av att rolla två gånger och se all bakgrund borta kontra att måla en vägg för sjunde gången för man inte får bort gipsskarven... värt pengarna man sparade kontra ilska? Nej.
 
Gå in på sp:s hemsida dom testar alla de vanligare färgerna som säljs i Sverige det är en beklämmande läsning åtminstone för alla som bor i Stockholm och söder ut. Flera av de stora fabrikaten har till och med fått lägsta betyg
 
P Plåster skrev:
Beckers "proffsgrejer" heter Alcro och kan bara köpas i yrkesbutik där vi amatörer inte har tillträde. Alcros färger har givetvis bättre pigment och bindemedel. De är lättare att arbeta med och täcker bättre.

Proffsmålare skulle aldrig komma på tanken att köpa billig färg. Proffsen arbetar enligt konsumenttjänstlagen och kan avkrävas rättelse eller skadestånd om resultatet inte håller "rätt" kvalitet (givetvis i någon mån en bedömningsfråga). Dessutom kostar proffsens arbetstid en hel del så det går inte an för dem att stryka 4 ggr. Att ta hem lågprisfärg till en målare och låta honom stryka 4 ggr, det är så tokigt det någonsin kan vara.

Själv har jag inte heller lust att stryka 4 ggr, och jag vill inte göra om jobbet efter några år. Så jag köper i princip aldrig lågprisfärg. Möjligen vit takfärg om jag ska bättra på en redan målad yta. Möjligen...!
Nej nej. Inte ens billig takfärg är bra. Tänkte att hur illa kan det vara så köpte takfärg från Hornbach. Det gör jag aldrig om.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
H Helioz skrev:
Nej självklart är de inte lika bra, vanligaste problemet är att de billigaste färgerna är mer utspädda vilket gör att det krävs fler strykningar innan de täcker. Eftersom det då går åt mer färg så blir besparingen ännu mindre.
Det du beskriver var för länge sedan. I dag är Både en del av Rustas och Biltemas färger utmärkta. Exvis fick Biltemas fasadfärg bäst i test i Folksams stora test när det gäller fasadfärger.
 
Personligen skulle jag aldrig köpa färg hos Biltema eller Rusta om det är stora och komplicerade ytor som ska målas.
 
  • Gilla
SopWa
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.