Jag är lite fundersam och tänkte fråga folket här om rådgivning.

Idag har vi en värmepanna (hoppas att jag använder rätt terminologi nu, någon kan säkert berätta exakt vad en sådan kallas) av okänt fabrikat, okänd storlek och.. okänt allt. Den sitter innanför ett par gipsväggar i förrådet/pannrummet. Endast en liten lucka finns, där ser man en ratt att vrida på för att ändra temperaturen på vattnet, och en väldig massa isolering. Som jag förstår det har man alltså byggt in pannan för att den skall hålla sig så varm som möjligt. När jag sticker in handen och känner på pannan så känns den varm. Spontana tanken - är det bara den fluffiga isoleringen som isolerar här? Är pannan i sig oisolerad? Då tänker jag vidare att det kostar mig pengar i onödan..?

Någon meter bredvid står det en vedpanna. Den eldar jag i så gott det går, vilket då höjer temperaturen på den ingipsade pannan.
Den ingipsade pannan värms upp av en elpatron på 6 kW om jag minns rätt. Eldar jag så går alltså inte elpatronen in = jag sparar pengar. Så är min tanke.

Denna värmepanna bakom gipset förser mig inte bara med varmvatten till kranarna, utan även med varmvatten till de vattenburna element som finns i huset.
När jag eldat upp vattnet i pannan till ca 90 grader så sjunker det relativt snabbt ned till 80, 70 och landar på 60 där elpatronen går in.

Jag fick alltså en tanke. Eftersom jag inte kommer att elda varje dag året runt, och elpatronen ändå går in i nuläget, vore det ekonomiskt av mig att byta till en extern varmvattenberedare till handtvätt/duschvatten? Om elpatronen skall värma upp det vattnet med sina 6 kW i en antagligen väldigt gammal panna, och dessutom samtidigt värma upp en massa vatten till radiatorerna som inte kommer att användas mer än under vintermånaderna, kostar det inte onödigt mycket pengar? Skulle jag på sikt spara pengar på att köpa en varmvattenberedare från Nibe, modern och välisolerad, för runt 10 000 kr och få den installerad, och bara använda den ingipsade pannan på vintern till vedeldning och radiatorvärme?
 
En modern elektriskt varm vatten beredare drar mindre och är bättre isolerad. Har du inte funderar på en frånluftsvärmepump? Om du har möjlighet hade det varit det mest lönsamma. Det går att köpa begagnade på blocket. Eller en ny billigare modell. Trots allt har du redan vattenburen värme i huset!
Allt beror på storleken på huset, isoleringen och var i landet bor du.
 
Just det, det glömde jag ju att nämna. Vi har en luft/luftpump i huset också. Nu är det -5 ute, jag har inte satt igång cirkulationspumpen till elementen, så det är bara luftpumpen som värmer huset. Har ca 19 inne och det funkar bra.
 
Om jag förstår rätt så har du en oisolerad ackumulatortank med lös isolering alternativt en isolerad ackumulatortank med tilläggsisolering bakom gipset, jag gissar på det senare. Detta är en "vanlig" lösning vid vedeldning då lite större tankar oftast är dåligt isolerade i standardutförande, och självklart är det ju bättre med mer isolering. Hur stor energiförlust (hur mycket mer det kostar dig) pga dålig isolering är svårt att säga, är det varmt i pannrummet? Ser du hur mycket isolering det är mellan tank och gips? Hur stor tanken och/eller hur stor är gipsväggen runt tanken?
Eftersom du har cirkulationspumpen av är det ju i princip en varmvattenberedare du har bakom gipset. Då är ju frågan om ni skulle klara er med en mindre varmvattenberedare, så du slipper värma hela tanken med elpatron? Eller sätta i en pelletsbrännare i din panna och koppla ur elpatronen.
 
En ide är ju att mäta hur många kWh den gör av med. Då får man ju en bra uppfattning hur mycket pengar en ny lösning får kosta för att vara lönsam.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Det verkar på mig som om du använder luft/luft-värmepumpen som huvudsaklig värmekälla och det stora värmesystemet med vedpanna och elpatron enbart som varmvattenberedare. Det känns för mig som felprioritering eftersom pannan ändå måste vara igång för att producera varmvatten och du har ett vattenburet värmesystem som ger mycket trevliga värme än luftvärmepumpen gör.

Har inget konkret förslag på vad som är bästa lösningen, men jag skulle räkna bort luft/luft-pumpen ur den framtida ekvationen och satsa på någon värmepump som kopplas till befintlig ackumulatortank, tex bergvärme eller luft/vatten.
 
Tack för era svar! Uppskattas!

Tänkte också på att försöka mäta, men vet inte riktigt hur jag skall göra. Har en elmätare att plugga in i ett uttag, men när jag följer elpatronens kabel så försvinner den upp i taket till slut. Finns det något annat sätt att göra det på? Ja, undantaget att stänga av den i en månad och se på elräkningen... :D

Oskikorvkioski - Det låter som att du slår huvudet på spiken. Vet inte exakt hur gammal tanken är, men baserat på var den står och när huset byggdes om så gissar jag på mitten av åttiotalet kanske. Gipset är inte särskilt tjockt, isolering verkar det finnas en del av. Svårt att säga, men uppskattningsvis åtminstone någon decimeter, tjockare på sina ställen. Det är varmt när jag sticker in handen, men rummet i sig är inte varmt.

Inbyggnaden är 130 x 130 x 200 cm ungefär.

Tog lite bilder i samband med en annan relaterad forumfråga: http://imgur.com/a/9zU5H
 
Anna_H skrev:
Det verkar på mig som om du använder luft/luft-värmepumpen som huvudsaklig värmekälla och det stora värmesystemet med vedpanna och elpatron enbart som varmvattenberedare. Det känns för mig som felprioritering eftersom pannan ändå måste vara igång för att producera varmvatten och du har ett vattenburet värmesystem som ger mycket trevliga värme än luftvärmepumpen gör.

Har inget konkret förslag på vad som är bästa lösningen, men jag skulle räkna bort luft/luft-pumpen ur den framtida ekvationen och satsa på någon värmepump som kopplas till befintlig ackumulatortank, tex bergvärme eller luft/vatten.
Det stämmer, luftpumpen är den som går varm (höhö) här i huset mesta delen av året. Har ingen tidigare erfarenhet av värmepannor eller vedpannor och har kommit igång med det bara sedan någon månad tillbaka.
Kortfattat, tidigare ägare av huset sade att vedpannan var utdömd. Som gammal stadsbo trodde jag blint på det, sedan visade det sig att det inte alls var något fel på den egentligen. Har inte fått total koll på eldningen, skall elda med underförbränning men jag får inte det till att lira så bra, än.

Kanske skall prova hur det funkar, att dra ned luftpumpen rejält (den står på 23 grader nu, kan ju dra ned den till 19) och dra igång ett par element istället. Får nog elda som en tok, men det kanske det är värt.
Har tidigare bara haft den vattenburna värmen igång under de kallaste vintermånaderna, eftersom luftpumpen inte orkat med.

Men som sagt, när det inte är vinter och jag inte eldar, då värmer elpatronen upp en förskräcklig massa vatten i onödan. Vore det mest ekonomiskt att koppla in en modern varmvattenberedare då?

Om tanken hade hållit värmen lite längre hade jag gärna kört med vedeldning lite mer, men jag upplever att den tappar värmen fort även utan cirkulationspump igång, och utan att man duschar eller liknande.
 
Din elpatron är lika effektiv som den som sitter i en ny varmvattenberedare så av den orsaken finns det ingen anledning att byta. Du kan ju stänga cirkulationspumpen om du inte vill använda elementen alls med gissningsvis så bidrar de till att du får en bra värmekomfort i huset. Det brukar vara svårt att få jämn värme i hela huset med enbart en luftvärmepump.

Hur tjock är isoleringen runt din tank? Om det inte är onormalt varmt i rummet så tror jag inte du kommer minska värmeförlusterna med en ny varmvattenberedare heller. Du behöver mycket förluster för att räkna hem en ny varmvattenberedare. Då är det bättre du köper några isoleringsmattor för några hundra och isolerar tanken du har lite extra.

Det kan vara så att det cirkulerar vatten från värmetanken till pannan även när du inte eldar. Då värms pannan och värmen ventileras ut i skorstenen. Det är lite onödigt.
 
Pappa brukar stänga av bergvärmen och elpatronen på sommaren och slänga in lite ved en timme innan nån ska bada, men han är 74 år och van vid sådant krångel.

Men det låter ju konstigt att det ska kallna snabbt från 90 till 60 efter att du har eldat med ved, där är nåt lurt. Kan i värsta fall vara nån max-inställning som blandar in kallvatten av säkerhetsskäl, sådant har ju inte pappa eftersom han inte har så moderna saker på acktanken.
 
Kikade lite nu, tempen har sjunkit från 90+ till 75 grader på ca 2-3 timmar. Detta utan att några nämnvärda mängder varmvatten använts. Cirkulationen till elementen är inte igång heller.
 
Atom skrev:
En modern elektriskt varm vatten beredare drar mindre och är bättre isolerad....
Är det verkligen så stor skillnad mellan en ny och en gammal varmvattenberedare? Vi har en Nibe 300l från -78 som står i en liten tvättstuga på 5m² och i det rummet blir det (för)kallt om dörren in dit är stängd(värmer bottenvåningen med en LLVP) så den borde inte läcka så mycket från den tycker jag.

Hade en förbrukning på 400kWh i somras för varmvatten + hushållsel när värmen var avstängd.
 
SSSS skrev:
Är det verkligen så stor skillnad mellan en ny och en gammal varmvattenberedare? Vi har en Nibe 300l från -78 som står i en liten tvättstuga på 5m² och i det rummet blir det (för)kallt om dörren in dit är stängd(värmer bottenvåningen med en LLVP) så den borde inte läcka så mycket från den tycker jag.

Hade en förbrukning på 400kWh i somras för varmvatten + hushållsel när värmen var avstängd.
Det är dit jag vill komma! Vi har sällan under 1000 kWh ens på sommarens varmaste månader. Har testat det mesta i huset, det som kvarstår är elpatronen som jag inte vet hur mycket den drar.
 
ConnyN skrev:
Kikade lite nu, tempen har sjunkit från 90+ till 75 grader på ca 2-3 timmar. Detta utan att några nämnvärda mängder varmvatten använts. Cirkulationen till elementen är inte igång heller.
Fast här kan det väl handla om att det fortfarande cirkulerar mellan pannan och tanken. På min vedpanna går pumpen mellan panna och acc tank tills tempen är ca. 80 grader. Antar att det är för att inte pannan ska koka vilken den nog gjort om man stoppar cirkulationen när det fortfarande är en massa glöd kvar i pannan.
 
Det kan inte vara så att din shunt är öppen ut från tanken så även fast cirkulationspumpen är av så får du självcirkulation ut på radiatorkretsen? Ser ut som du har någon slags shunt på väggen ovanför väskorna som hänger på en av bilderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.