Illunion skrev:
Trots att jag dessvärre inte har några personliga erfarenheter av Induktionshäll vågar jag ändå säga att Gas klår allt.
Om möjligheten finns att installera Gas-spis, ta den! Du kommer inte att ångra dig.
Värmen är hög, snabb och exakt. Brassa på fullt och du kan koka kubikmeter pasta-vatten på nolltid och samtidigt slipper du vänta på att plattan ska bli varm. Tag sedan vara på den steglöst ställbara värmen och matlagningen blir en fröjd.
Storlen på kärlen begränsas aldrig heller av någon storlek på plattan då värmen ändå sprids utmed bottenytan.
Det tar tid att koka upp vatten även över gas. En elspis kan vara lika snabb. Induktion ska vara ännu snabbare.

Steglöst ställbar värme = okontrollerbar. Ena minuten kokar det, nästa har man sänkt för mycket.

Till en induktionsspis köper man nya kärl med en gång. Det är också ett slags fröjd att laga mat i nya kastruller.

Värst med gas är rengöringen. Tro mig, det är ett helvete att man ska ner mellan galler, göra rent runt dysor (?), det som samlar sig i hörnen osv.

Om jag köper en vanlig eller en induktionshäll vet jag ännu inte, men en sak är säker, den ska vara facettslipad och ha touchkontroll.
 
Plus, om man har barn, säg att de är 10-11 och ska vara ensamma hemma och kommer på iden att koka upp ett paket nudlar. (Eller halvsenila tant Gunilla på besök)

Med en elspis, okej, de kan bränna fingrarna på en het platta.
Med en gasspis går det knappt att föreställa sig konsekvenserna. Håret, kläderna .........
 
Barn som är ensamma hemma kan även sätta eld både på sig själva och huset med vanliga tändstickor/tändare, så jag tror rädslan för gashäll är överdriven. Jag har bott i Italien i många år, där gashäll är standard. Har idag goda vänner som bor där, och aldrig att jag hört talas om att barn skulle ha tänt på sig själva.

Det finns mycket barn kan hitta på när de är ensamna hemma...

I Sverge är inte stora massan van vid gas, så därför finns det ett visst motstånd, tror jag. Man tycker det verkar krångligt eller svårt att rengöra. Visst, de gamla gasspisarna var besvärliga, men de nya är superlätta. Bara att lyfta upp gallret och putsa hällen, inga skrymslen och vrår som är svåra att nå.

Om man kunde vara 100% säker på att aldrig råka ut för strömavbrott, skulle jag kanske ha valt induktion av den enkla anledningen att slippa gasflaskorna under bänken, då de tar plats från annat. Vi bor dock i ett område där strömavbrott inträffar lite då och då, så valet var inte svårt. Jag tycker nämligen inte ett gasolkök räcker att laga mat på när man har småbarn.
 
Hemmakatten
Med alla argument nedan nedskrivna vill jag, utan att förlänga debatten, bara sälla mig till de som förordar gasolhäll.
 
lbg skrev:
av den enkla anledningen att slippa gasflaskorna under bänken, då de tar plats från annat.
därför sätter man tuben/tuberna på utsidan av kåken.
 
pappskallen skrev:
[quote author=lbg link=1132062923/30#32 date=1132935856]

av den enkla anledningen att slippa gasflaskorna under bänken, då de tar plats från annat.
därför sätter man tuben/tuberna på utsidan av kåken.[/quote]

Med risk för att låta ytlig - blir inte det fult?

Jag tycker ändock bäst om gas, men en sak som ännu inte tagits upp i tråden är den feta yta som gashäll/spis tenderar att ge i hela rummet... Kanske mindre så med enbasrt gashäll än med hel spis, men trots detta värt att ta med i beräkningen.
 
C
Henriettae skrev:
Jag tycker ändock bäst om gas, men en sak som ännu inte tagits upp i tråden är den feta yta som gashäll/spis tenderar att ge i hela rummet... Kanske mindre så med enbasrt gashäll än med hel spis, men trots detta värt att ta med i beräkningen.
Skrev längre upp om detta. Detta är inte ett problem med gasol, endast stadsgas.
 
AnnikaJ skrev:
Steglöst ställbar värme = okontrollerbar. Ena minuten kokar det, nästa har man sänkt för mycket.

Till en induktionsspis köper man nya kärl med en gång. Det är också ett slags fröjd att laga mat i nya kastruller.

Värst med gas är rengöringen. Tro mig, det är ett helvete att man ska ner mellan galler, göra rent runt dysor (?), det som samlar sig i hörnen osv.
Den steglösa värmen är inte helt lätt att hantera för en ovan, men efter en vecka så får man in rätt känsla och då får man rätt temperatur direkt.
Sen är det väl lite skillnad i kännslighet från spis till spis, men det är en annan sak.

Visst är det kul med nya kärl, det är alltid roligt med nya "prylar", men en uppsättning nya, Bra, kärl kostar som en enklare inbyggnadshäll. En kostnad som kanske är skön att slippa när man har byggt om hela köket.

Gasspis med fasta galler tillhör gårdagen. Tvivlar på om de ens säljs idag.
På en riktig/bra/modern gasspis kan man ta bort allt ända ner till givaren, sen är det inte svårare än att rengöra en klassisk elspis.
Men visst är en slät häll alltid enklast att rengöra, det går ju inte att förneka.


Det kanske bara är jag, men glömmer vi inte alla hur Snygg och Fräck en riktig gasspis är?
 
Henriettae skrev:
blir inte det fult?
Nä inte om man gör det på rätt sätt.
 
cpalm skrev:
[quote author=Henriettae link=1132062923/30#35 date=1133035995]Jag tycker ändock bäst om gas, men en sak som ännu inte tagits upp i tråden är den feta yta som gashäll/spis tenderar att ge i hela rummet... Kanske mindre så med enbasrt gashäll än med hel spis, men trots detta värt att ta med i beräkningen.
Skrev längre upp om detta. Detta är inte ett problem med gasol, endast stadsgas.[/quote]

Ok! :)

pappskallen skrev:
[quote author=Henriettae link=1132062923/30#35 date=1133035995]

blir inte det fult?
Nä inte om man gör det på rätt sätt.[/quote]

Hur är det då? Jag kan mycket väl tänka mig gas när vi gör om köket hemma, har mycket positiva erfarenheter av det, men en sak som avskräcker är ju den där utbyggnaden...
 
Tja, man kan ju börja med att leta upp ett diskret ställe på huset (i mitt fall har jag en lämplig plats där min altan tar slut) sen kan man måla skåpet i samma kulör som huset.
Vidare bör man om man har lockpanel, fälla in skåpet så man kapar locken i överkant på skåpet.

Sen tillhör jag inte dom där som stör mig så jättemycket på sådana detaljer bara det är snyggt och prydligt gjort, har en värmeväxlare jämte ytterdörren som är sådär snygg men vad gör man.......
 
Nu har det gått några veckor sedan senaste inlägget i den här debatten, men jag skulle vilja ställa några frågor.

Vi värmer upp huset med naturgas så jag tänkte koppla den till en gashäll också. Skönt att slippa en av de stora nackdelarna som tas upp i denna tråden, förvaring av flaskor.

Jag har försökt göra en marknadsundersökning om gashällar med har svårt att hitta. Vilka märken ska man gå på? Vilka säljer gashällarna? Vad bör man satsa i pengar på en gashäll? Ska man köpa utomlands (Marknaden är ju försvinnande liten i sverige jämfört med resen av europa)? Var har ni köpt er gashäll och vad betalade ni?
 
Ilves produkter kan du köra med naturgas, men det krävs en omkalibrering och byte av munstycke. De sistnämnda följer med i lådan.

Min gashäll är en Ilve HP-95C
Köptes hos Electrolux Home, Backaplan, Hisingen, Göteborg
12.100:-
 
Finns det några alternativ till Ilve för den lite mindre plånboken? Härligt att Ilve har fattat att ingen vill ha gasugn, utan gashäll med varmluftsugn. :D

Sökte för övrigt lite på priser på ilves och hittade en del franska kedjor som säljer deras produkter rejält under de svenska. ::)
 
Jag har valt AEG´s häll FM 7300G-AN, främst för att den är lätt att göra ren då den har glashäll. Brännarna är oxå mycket smidiga att ta väck. tycker dessutom att den är vansinnigt snygg. prix: under 7 papp i alla fall.........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.