Vad kan Arbetsförmedlingen ställa för krav på en medans man har karens efter att man sagt upp sig själv?
 
Rätt till ersättning vid arbetslöshet har sökande som

1. är arbetsför och oförhindrad att åta sig arbete för en arbetsgivares räkning minst 3 timmar varje arbetsdag och i genomsnitt minst 17 timmar i veckan,

2. är anmäld som arbetssökande hos den offentliga arbetsförmedlingen, och

3. även i övrigt står till arbetsmarknadens förfogande. Lag (2013:152).

I avstängningstiden ingår dagar för vilka karenstid skulle ha tillgodoräknats eller dagpenning skulle ha lämnats, om avstängningen inte hade skett. Detsamma gäller dagar när den sökande utfört förvärvsarbete.

Om du vill att dina avstängningsdagar ska räknas av, så ska du uppfylla grundvillkoren punkterna 1-3.
 
Dom ställer inga krav. Dom anser att du inte är deras problem. Däremot måste du skriva in dig första dagen du är arbetslös .
Med reservation att det ändrats senaste året.
 
Mattias Axelsson skrev:
Dom ställer inga krav. Dom anser att du inte är deras problem. Däremot måste du skriva in dig första dagen du är arbetslös .
Med reservation att det ändrats senaste året.
Om han är avstängd så är han arbetslös.
 
Ts skriver att han sagt upp sig själv. Då har man automatiskt karens. Var står det att han är avstängd?
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Karens har alla som blir arbetslösa, idag 7 dagar. Avstängd blir man om man säger upp sig på egen begäran, utan giltiga skäl.
 
Man blir inte avstängd om man säger upp sig själv.
Man får däremot 45 dagars karens.
 
AVSTÄNGNING
43 b § En sökande ska stängas av från rätt till ersättning i 45 ersättningsdagar, om han eller hon

1. utan giltig anledning lämnat sitt arbete,

KARENS

21 § Dagpenningen får inte lämnas förrän den sökande under en sammanhängande tid av 12 månader har varit arbetslös 7 dagar (karensvillkor). I karenstiden räknas in endast de dagar för vilka dagpenning skulle ha lämnats om karenstiden löpt ut
 
Varför pratar ni om arbetslöshetskassan. TS frågade vad arbetsförmedlingen hade för krav medans han har karens.
 
Söker han ersättning så kan Arbetsförmedlingen naturligtvis ställa krav. Sedan får man inte karens när man säger upp sig själv, utan man blir avstängd.

Karens har alla som blir arbetslösa, och det innebär att arbetslöshetsersättning lämnas inte ut de första sju arbetslösa dagarna då du annars skulle ha fått ersättning.
 
Christian_S skrev:
Söker han ersättning så kan Arbetsförmedlingen naturligtvis ställa krav. Sedan får man inte karens när man säger upp sig själv, utan man blir avstängd.

Karens har alla som blir arbetslösa, och det innebär att arbetslöshetsersättning lämnas inte ut de första sju arbetslösa dagarna då du annars skulle ha fått ersättning.
Nja, arbetsförmedlingen ställer inte krav angående a-kassan men rapporterar vissa saker till a-kassan.

Dock antog jag att TS undrar om det är mindre krav under karensen än när han får bidrag.
 
Det är samma krav och villkor som senare när avstängningen hävs. Som några säger är det A-kassan som ställer kraven, men det är Arbetsförmedlingen som kontrollerar dem, så för den arbetslöse ser det ju ut som om kraven kommer från AF.
 
Frågan var vad af ställer för krav under karensen. Det är inga förutom inskrivning. Inte heller a-kassan ställer krav innan första dagen man har rätt till ersättning.
Jag gjorde den resan för ett år sedan. Det jag kan tycka är märkligt är att dom väntar till man har rätt till ersättning innan kraven kommer. Nu hade jag redan nytt job på g när karensen gick ut. Men annars kan ja tycka att man borde bara tvungen att börja söka även om man har karens .
 
Som sagt så har jag sagt upp mig och jag anser att man ska ha krav på sig att söka jobb om man kvitterar ut A-kassa MEN under tiden dom inte betalar ut något så tycker jag inte dom kan ställa samma krav.
Nu var handläggaren mycket tillmötesgående på Arbetsförmedlingen och han insåg att jag har mycket på G men det ligger några månader framåt i tiden så vi får se hur det går...
 
Avstängningsdagar är dagar som du är anmäld på arbetsförmedlingen och är helt eller delvis arbetslös eller dagar där du arbetar minst tre timmar.
Om du är sjuk eller föräldraledig eller om du har semester, är bortrest eller av anledning förhindrad att stå till arbetsmarknadens förfogande skjuts avstängningstiden framåt dock längst 112 kalenderdagar från det du sagt upp dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.