Har även jag haft lite blandade erfarenheter:

Rörmokaren vi anlitade när varmvattenberedaren gav upp gjorde ett kanonjobb så han fick några spontana extrajobb direkt vilket han löste samma dag. (Byte av vattenutkastare på huset, inkoppling av varmvatten i garaget samt en vattenutkastare där också.) Fakturerade helt rimliga timmar (förmodligen i underkant), materialet var jättebilligt. Det visade sig dessutom att en av de som bott här innan hade jobbat på samma firma innan han dog. Han kommer att få fler jobb.

Takläggare 1 var här och tittade två gånger på vårt garagetak. Återkom aldrig med offert trots påtryckningar och många lögner om att den kommer imorgon osv.

Takläggare 2 höll allt vad de lovade. Gjorde ett kanonjobb på utsatt tid. Fakturerade enligt offert och var riktigt goa gubbar.

Braskamininstallatörerna tog ganska mycket betalt. Gjorde ett okej jobb där deras standardlösningar fungerade. Gjorde riktigt usla speciallösningar som jag har fått göra om. Lovade kompensation som jag inte har sett röken av.

Snickare 1 som skulle byta fönster tog i tills han skämdes med offerten tror jag och sen lade han på lite till. Ville installera fönster som jag inte kunde få se ett prov på i förväg. Var i största allmänhet väldigt oförstående att man som konsument gärna ställer lite frågor innan man beställer ett jobb som han ville ha över 200000:- för.

Snickare 2 har jag fått jaga för att få en offert men när han väl fick tid så var offerten bra och jobbet utfördes bra. Bra och trevliga. Kommer att anlitas igen. Dock ska jag vara ute i väldigt god tid innan vilket jag iofs var redan denna gång. Processen började i mars och uppdraget slutfördes i oktober.

Elfirma 1 har gjort diverse småjobb. Fakturerat rätt. Jobbat snabbt och sagt ifrån när de har haft för mycket på firman. Kommer att anlitas även i fortsättningen för småjobb.

Elfirma 2 sa hela tiden att han kommer imorgon. Dök aldrig upp!

Elfirma 3 väldigt flexibla. Gör ett kanonjobb. Är noggrann så in i helvete. Tar sig tid när barnen har frågat saker eller velat titta på hans verktyg. Kanske lite långsam och materialet är ganska dyrt men det blir jävligt bra. Har dragit om elen i garaget samt på övervåningen. Fakturerar dock färre timmar än vad han jobbar. Håller vad han lovar.

Så mest positivt här också 😃
 
Redigerat:
  • Gilla
Cecilia R
  • Laddar…
Inte lätt att vara elektriker. En del klagar på de glömmer nollan och en del klagar på att det är en eller flera nollor för mycket��.
Har själv bara goda erfarenheter av de hantverkare jag anlitat. Möjligen är jag inne i en slirig fas just nu när min nymonterade värmepump inte riktigt går som den ska och rörfirman har fullt upp med stora jobb SÅ får jag inte riktigt dEN support jag skulle vilja ha men vi får se. Det kanske löser sig./LOB
 
Vanligt problem här är, otroligt nog, att det aldrig kommer någon faktura. Förstår inte hur de överlever.

Tror att det skiljer sig över landet, mellan kommuner. Arbetsmoralen. I vår lilla kommun står det inte bra till.

Men just nu är jag mycket nöjd, med en grävare från K-holm. Lugn, kompetent, pålitlig, rimlig. Ett nöje att jobba med. Detta efter en rad bottennapp. En sån kille ska man vara mycket rädd om.
Annars räknar jag med att få göra det mesta själv (rör, el, måleri, snickeri...). Lidandet blir för stort när man ska jaga ljugande idioter.
 
O
KnockOnWood skrev:
.....

(Till saken hör att byggfirman, som byggde vårt hus,
hade en obetald skuld till elfirman på 58.121 kr när byggaren konkade)

Gissa vem som fick dra elen i mitt nybyggda stall året efter :)
Måste vara byggfirman :p
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Här kommer lite av en solskenshistoria över hur en bra hantverkare kan vara...Har nog inte hört något liknande men det kan kanske finnas fler som blivit "drabbade" av detta öde.

Jag själv var inte beställare av denna rörkrökare, utan det var mina föräldrar. Dom fick hjälp med diverse småsaker, såsom diskmaskin, tvättmaskin, toalett, uppvärmningen mm kom alltid snabbt ut och hjälpte till.

Den stora grejen var till sist en totalrenovering av badrummet, Nya sanitetsprodukter och nya dragningar och ytskikt. Detta var för cirka 15 år sedan, resultatet blev alldeles utmärkt, men det mest märkliga är att någon faktura ännu inte har dykt upp! Min far har vid upprepade tillfällen frågat om när fakturan skall komma, men tills sist tröttnade han. Han träffade denna rörmokare titt som tätt genom jobbet och även på stan. Och visst han har även kommit och hjälpt till med andra saker efter denna totalrenovering. Och jag tror knappast han har skickat någon faktura för det heller, och jag skulle kanske inte heller bli förvånad om han ens någonsin har skickat någon faktura!

Och alltid kom det ett egendesignat "God Jul och Gott Nytt År"-kort, tror baske mig att dom fortfarande får ett kort, Rörmokaren borde för länge sedan var pensionär.
 
Vid ett pannbyte för ett ca 1 år sedan kontaktade jag 5 st olika rörfirmor för att få en offert av dem, 1 av dem dök upp! Har man så mycket jobb att man inte kan komma och titta på ett jobb? Offerten vi fick var typ 75000 kr för jobbet (då var inte pannan inräknad?!) När jag ber honom att bryta ner kostnader typ Arbete, material, milersättning osv. Efter en massa svammel, bestämde jag mig för han ska inte få mina pengar. MAN SKA INTE BEHÖVA JAGA NÅGON FÖR ATT GE DOM ENS PENGAR!

Min man är plattsättare och träffar en rörmokare ute på ett jobb, talar om problemet att ingen dyker upp. Så gör denna killen 2 dagar senare, fantastiskt. (inga referenser, mer än att "Gubben" sett hur han bilat upp ett golv och gjort en omkoppling). Totala kostnaden 60000kr.(inkluderat panna) Men han "glömde" att nämna elektrikern +10000kr för honom.

2 utav 6 st stycken dyker upp, och det var tillverkaren av pannan som rekommenderade dessa rörmokare. (Killen som gjorde installationen fanns inte ens med på listan). Visst att det blev 10000 kr dyrare än beräknat...Ärligt misstag eller inte, skit samma! Killen kom när han skulle, gjorde det han lovat göra!

Men det mest fantastiska var...Han hade med sig alla grejor, som han behövde för jobbet! Inte en gång sa han -Fan jag har inte med mig ....och behövde fara iväg en timme för att hämta en del!

Med detta sagt är...Håll vad man lovar, då kan man se mellan fingrarna och offerten inte var 100%
 
Uppdatering av läget: Jag skrev ett argt mail till Kyl och maskinservice i Växjö, där jag beskrev ärendet (alltså det jag beskrev för er i inlägget ovan). Jag fick ett väldigt bra mail tillbaka (inte av teknikern utan någon ansvarig på företaget) där de bad om ursäkt och drog tillbaka den faktura som låg och väntade. Mycket bra och seriöst!

Teknikern hade för övrigt dragit till med en sista lögn för chefen, nämligen att han hade varit ute hos oss i lördags men att det inte var någon hemma. Hahaha! Jag var hemma hela dagen och jag har alltid telefonen med mig! Kanske bättre att vara ärlig för en gångs skull? Men det är väl så när man börjar med undanflykter och lögner, då målar man in sig i ett hörn...
 
Jag är själv hantverkare men har råkat ut för liknande saker på de tjänster jag beställt till mitt hus.
Rörläggare 1 lovar att komma, dyker inte upp, lovar att dyka upp veckan efter, dyker inte upp och likadant en 3e gång.
Rörläggare 2 ringer iofs och bokar om när de inte kunde och kom på den nya tiden. Jobbet gjort skitbra men fakturan var rejält saltad. När man kör med rotavdrag så lägger man tydligen på en massa timmar (som jag fick i restskatt sen).

Nu är jag bara 26 så förhoppningsvis hittar man bra hantverkare under åren som man kan hålla sig till men det är svårt i början när ingen av ens vänner har hus och beställer jobb.
 
H
Lyckliga ni som hittat bra hantverkare! Köp ett lott också ni vinner garanterat! :)
I alla fall om ni bor i storstadsregioner.
 
Ramnemark skrev:
När man kör med rotavdrag så lägger man tydligen på en massa timmar.
Hände mig med. Jag fick i samband med det reda på att de har ett namn: "Rotoptimerad faktura". Det hela går ut på att sänka priset på delar och lägga det på arbetskostnaden istället, samt att maxa arbetskostnaden så att det efter rot blir lite lite billigare än inte rot fanns. I mitt fall kostade en luftrenare 1100 kr från företaget, vilket var mycket billigare än butikspriset på 3200 kr. Jag beställde en till, men då märkte jag att arbetskostnaden på hela jobbet ökade med 2800 kr (det är två skruvar och en stickkontakt, tar ca 2 minuter att "installera"), men med rot blev den slutliga kostnaden för renaren 1100+1400= 2700 kr. Således fortfarande billigare för mig, men vilket mygel! Sen började jag fundera på hela fakturan och insåg att det var omöjligt för mig att räkna på vad som var instoppat i rot eller inte så jag struntade i det. Dock, den arbetskostnad de presenterade i offerten var 53.000 kr, och det tog 5 tim för 4 man att göra jobbet. Sjuk timpeng enligt mitt tycke, men jag godkände den så det är egentligen fel å gnälla i efterhand. Svårt å släppa det bara när jag inser hur mycket ni andra skattebetalare betalat för mitt bygge, och i förlängningen hur mycket jag betalat till era byggen.
Jag är ingen "moraltant", men vi måste ju försöka göra rätt för oss och leva efter någon form av moraliska regler...
 
När jag jobbade som elektriker i Sverige och folk skulle ha rotavdrag så fick man fylla i lite papper som kund med personnummer och fastighetsbeteckning m.m. Jag fyllde inte i något för rörläggaren och bad inte om rotavdrag eftersom jag skattar utomlands. Jag betalade ungefär för de timmarna de var här, på fakturan stod det med liten text att någon summa var lagd på rotavdrag. Tänkte inte mer på det eftersom jag tolkade det som att rotavdraget gick igenom. Sen fick jag hela summan i restskatt, så jag betalde 6-7 timmar mer än de var här. Man vill ju inte sitta hemma med stoppur och ta tiden när hantverkaren är här men då får de gälla åt båda hållen tycker man...
 
Redigerat:
Bödde skrev:
Hände mig med. Jag fick i samband med det reda på att de har ett namn: "Rotoptimerad faktura". Det hela går ut på att sänka priset på delar och lägga det på arbetskostnaden istället, samt att maxa arbetskostnaden så att det efter rot blir lite lite billigare än inte rot fanns. I mitt fall kostade en luftrenare 1100 kr från företaget, vilket var mycket billigare än butikspriset på 3200 kr. Jag beställde en till, men då märkte jag att arbetskostnaden på hela jobbet ökade med 2800 kr (det är två skruvar och en stickkontakt, tar ca 2 minuter att "installera"), men med rot blev den slutliga kostnaden för renaren 1100+1400= 2700 kr. Således fortfarande billigare för mig, men vilket mygel! Sen började jag fundera på hela fakturan och insåg att det var omöjligt för mig att räkna på vad som var instoppat i rot eller inte så jag struntade i det. Dock, den arbetskostnad de presenterade i offerten var 53.000 kr, och det tog 5 tim för 4 man att göra jobbet. Sjuk timpeng enligt mitt tycke, men jag godkände den så det är egentligen fel å gnälla i efterhand. Svårt å släppa det bara när jag inser hur mycket ni andra skattebetalare betalat för mitt bygge, och i förlängningen hur mycket jag betalat till era byggen.
Jag är ingen "moraltant", men vi måste ju försöka göra rätt för oss och leva efter någon form av moraliska regler...
Nu betalar ju inte andra människor ditt Rot avdrag via skatten. Betalar du inte skatt kan du således inte heller göra Rot avdrag. Du kvittar alltså Rot avdraget mot din egen skatt.
 
Mikael_L
verktygsgurun skrev:
Nu betalar ju inte andra människor ditt Rot avdrag via skatten. Betalar du inte skatt kan du således inte heller göra Rot avdrag. Du kvittar alltså Rot avdraget mot din egen skatt.
Fast då går ju skatteintäkter bort i återbetalningar och någon annan skatt ökar väl istället.
Så nog betalar alla som inte nyttjar ROT åt de som nyttjar ROT!
 
verktygsgurun skrev:
Nu betalar ju inte andra människor ditt Rot avdrag via skatten. Betalar du inte skatt kan du således inte heller göra Rot avdrag. Du kvittar alltså Rot avdraget mot din egen skatt.
Jag är med på hur du menar, men jag tänker att allas våra ROT-pengar tas från de skattemedel som kunde gått till annat. Sen för ROT med sig att många nyttjar våra hantverkare, och det är ju kanonbra, men på ett vis känns myglandet ännu värre. Det är ju statliga pengar som går till en arbetsgrupp i samhället, så det minsta man kan begära är väl att det redovisas och används rätt.

Jag är dock långt ifrån ekonom så det finns kanske en fnurra i mitt tankesätt :p
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Fast då går ju skatteintäkter bort i återbetalningar och någon annan skatt ökar väl istället.
Så nog betalar alla som inte nyttjar ROT åt de som nyttjar ROT!
Fast å andra sidan var det kanske så att det blev så många fler vita arbeten att skatteintäkterna ändå bli oförändrade trots uttag av skattemedel för att bekosta det hela.


Ja det är ungefär som en uppmaning att bli mer kriminella inom andra branscher, man kan kanske så småningom åtnjuta statsbidrag för att smörja affärerna och öka inkomsterna ... :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.