Om färg från Byggmax håller måttet.. både ja och nej!

Köpte vanlig vit väggfärg, självklart borde priset fått en varningsklocka att ringa (10l för 150kr)
Tror jag körde totalt 8 strykningar, och ändå täckte det inte helt..

Däremot köpte jag svart väggfärg där, som bara krävde två strykningar :)

Skulle nog rekomendera att gå upp i pris, välja något pålitligt istället!
 
Har man inte tillgång till alcro vilket säljs på bla Colorama så är Flügger eller beckers betydligt mer prisvärt än budget färgerna har jag lärt mig med åren både med täckförmåga och torktid
 
Color från Coop i mitt garage på gips, gav 99:-/5L bara testmålat lite, efter 4 ggr tyckte jag det blev helt ok, hade räknat med 3 men var fortfarande lite randigt då tyckte jag.
Tror den kostar 129:- nu ordinarie pris. Mvh
 
Hej!
Har nu målat ett par hundra kvm tak o väggar - på masonit, gips o betong.

Inte nöjd med K-rautas FXA - gick åt många strykningar och det ser fortfarande tunt ut. Ska göra om när jag orkar.

Bäst hittills Flügger Flutex - tjock, men lättstruken. Täcker grymt bra och är tvättbar. Suverän. Något dyr men med Villaägarnas rabatt eller nåt så var det ok.

STO Lotusan - väldigt bra att måla betong i källaren med, men dyr. Använde den bara för vi hade lite över från putsen utomhus, men hade gärna målat helt o hållet med den i källaren (nja, just den smutsavvisande effekten är väl lite overkill, men men...) om den inte varit så dyr.
 
Färgen köper du på Fabö i alingsås om du har möjlighet! Garanterat billigast o du får kvalitets färg! Dem har både Teknos,Norska Gjöcko(motsvarighet till demidekk),Scala,Caparol, tikkurila,Nordsjö,maston etc etc . Dessutom har de grymt mkt tapeter. Har själv byggt endel o renoverat och varjegång ja jämför med både internet och andra färghandlare så har dem varit billigast! Dessutom får man bra service på plats. Man behöver ej googla o söka efter råd o hjälp själv. Ägarn är dessutom pensionär men jobbar ändå just för att han tycker det är kul. Detta talar ju bara om att de ej vill sälja på en en massa skit utan tar sig tid o hjälpa dig. Dem finns i Alingsås . Har även sätt att de öppnat på facebook. Har även egen internetsida dock uppdateras sidan inte allt för ofta ! www.faböfärg.se . MVH Dennis. Både jag o mina vänner handlar o kommer endast handla där efter ett antal misslyckanden....
 
  • Gilla
Ruskelov
  • Laddar…
Målade huset med Alcro Bestå för 3år sedan, tokdyrt men jätte bra.

Målade trappräcke (skuggsida) med vit färg från Byggmax i våras, blev rejält svartprickigt av nån form av angrepp.
 
Blanda egen äggoljetempera, det är faktiskt inte så svårt och det blir bara snyggare när det slits.
 
  • Gilla
palbin
  • Laddar…
Flugger, bäst helt enkelt.
 
Man får oftast det man betalar för. Vi bygger nytt hus och köper stora mängder byggnadsmaterial. De erfarenheter vi gjort är att Byggmax inte är så billigt som man tror. T.ex. köpte vi deras fogskum och insåg efter ett tag att kvaliteten är usel. Fogskummet fyller dåligt, härdar ojämnt och det bildas stora blåsor när det sväller. Skummet blir sprött när det härdat vilket medför att det saknar flexibilitet när materialen rör sig och fyller inte sin funktion. Märkesfogskum håller en helt annan och betydligt högre kvalitet.

Ett annat exempel. Vi köpte rostfria trallskruvar av olika dimensioner när vi byggde altan. Flera skruvar gick av när vi skruvade ihop altanen. Kändes direkt olustigt. Man vill inte att saker rasar och kanske orsakar personskador. Dåligt stål, helt enkelt.

Vi hade kvalitetsproblem med Byggmax hägrännor också. Höll inte tätt i skarvarna och flera av rännskarvarna gick sönder. Liknande problem har vi haft med produkter från Biltema.

Billiga material är billiga för att kvaliteten är sämre. Men för all del, man kan göra fynd. Vi köpte jättebra eldosor på Biltema till 1/3 av kostnaden i byggvaruhusen.

Betala lite mer för riktiga material som håller för det de är till för. Man slipper också förlora tid på krångel och på att returnera till butiken. Samma gäller färg. Köp kvalitet.
 
Jag målade hela lilla garaget med bauhaus 100:-/10l vägg/takfärg, kanske inte lika bra som beckers som jag målade inne i huset med (faktum är att jag använde de sista litrarna av den i garaget hehe) men betydligt mer prisvärd, tror beckers takfärg kostade 400:-/10l. Om jag minsn rätt blev det tre strykningar på väggarna och lite mer i taket där lysrören satt. (obehandlade gipsskivor som suttit där sen 80-talet)

Däremot har jag målat garagegolvet med biltemas epoxybaserade golvfärg, den var riktigt bra, verkar vara identisk med hamans epoxygolvfärg, och kostar MYCKET mindre.. Man kan också se på burken från biltema att det är hagmans som tillverkar färgen. ..Att måla garagegolvet med "proffsfärg" fanns inte på kartan, nån firma tyckte jag skulle betala 14k för bara färgen till lilla garaget, och det är drygt 6x4m.. med biltemas färg blev det en tusenlapp, alltså två burkar á 500kr och oväntat bra resultat.
 
Bjurran skrev:
...Det slutade med att Biltema köpte tillbaka hinken. De hade dock aldrig hört någon annan reklamera det tidigare enligt vad de sa till mig iaf.
Jojo, det är precis samma skit de kommer med oavsett vad det gäller. Jag har också fått höra att "ingen har minsann klagat på det här förut" när det gäller andra produkter som uppenbart är helt värdelösa.

Det finns två förklaringar:

1. Skiten på Feltema är så pass billig att folk inte orkar bry sig. Man knyter näven i fickan och glömmer skiten.

2. Folk på Feltema ljuger dig rätt i ansiktet. (De orkar väl inte annat)
 
mastra skrev:
Blanda egen äggoljetempera, det är faktiskt inte så svårt och det blir bara snyggare när det slits.
Man måste kunna göra egen färg - det kan inte
vara så himla svårt ... . Så kan man oxå exem-
pelvis blanda i skydd mot mögel mm - en "kus-
tomisering" som typiskt ej erbjudas i färgaffären.
.
 
Det värsta jag testat är "Väggfärg Ekonomi" från Överskottsbolaget. Vi fick stryka redan vita väggar tre gånger får att få det att se uppfräschat ut. På ett ställe var tapeten missfärgad, där strök jag ÅTTA gånger innan fläcken var borta.

Färgen har efter två år fortfarande inte härdat ihopa till någon form av tålig yta, utan bara man stöter emot väggen med vad som helst så blir det fläckar och märken. Ska man torka fort fläcken så går det fint, men man får med målarfärgen också.. Nä fy fan. Efter det har jag handlat Nordsjö och Alcro. Skillnaden i inköpskostnad har jag igen flerfalt i tidsbesparing.
 
Testfakta har gjort ett test på inomhusfärg Rustas kom 2a och kostar en fjärdedel av priset. Målade 2 stora rum med den i veckan och den funka prima!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.