Hej

Vad får jag räkna med att betala för ett 2plans hus. 180kvm 2badrum, 1kök, 4 sovrum, tvättrum, vardagsrum om jag vill ha el och belysning i huset.

Finns det någon riktlinje på 100 timmar max. eller kostand per kvm?

Skall inte ha dyra amaturer eller Gira tryckknappar.

Tack.
 
Grovt räknat cirka 150.000-200.000:-.
 
  • Gilla
2433711
  • Laddar…
Ca 800-1000/m2, eller 5 - 10 % av totala byggkostnaden är två gamla tummen till pekfingret uppskattningar. Den lägre vie en enkel installation det högre med lite data, tele, antenn.
 
  • Gilla
2433711
  • Laddar…
Kan man säga att 100 timmar är för lite (som en elfirma offererade) landar kanske 200 timmar istället? Hur förhandar man detta på bästa sätt så att det blir win win för alla?
 
2433711 skrev:
Kan man säga att 100 timmar är för lite (som en elfirma offererade) landar kanske 200 timmar istället? Hur förhandar man detta på bästa sätt så att det blir win win för alla?
200 timmar är nog lite väl högt, då får de nog ta många fikapauser.
För mitt 145kvadrat 1 plans hus tog det ca 75 arbetstimmar, men då kördes allt färdig slang med kabel redan dragen.
de kom 3 killar och körde ca 9 timmar en dag och drog all slang med kabel, ca 1,5 dag för samma gäng att montera upp alla uttag, centraler osv.
Nu var det en elfirma som samarbetade med husleverantören och hade bra koll på hur saker skulle dras, bara 1 plan och inga direkt avancerade kopplingar.
Men 200 timmar tror jag inte för ett 1½ då är det inte speciellt effektivt.
 
Begär in anbud på hela jobbet av några och ta det som du tror blir bäst, då behöver du inte bry dig i vad som är dyrt eller billigt eller timmar. Och 100 timmar på en villa är troligen i minsta laget mer troligt uppåt 150. Men det spelar ju stor roll hur mycket som ska göras.
 
Men titta inte bara på hur många timmar och till vilken taxa. Många elfirmor tar hem mer än halva omsättningen på material. Och då till priser som kan ligga 5 - 10 ggr högre än du själv skulle kunna köpa samma material för.
 
Kanske kan vara läge att köra löpande och förhandla ner matrialprise osv och ha som krav att tider sköts.....
Tror personligen man tjänar mer på det en på en offert för vem läggger sig i underkant så man mer eller mindre går back på ett jobb utan tar ju oftast till lite extra.....
Sen kan de ju vara bra att sätta ett maxpris och även få något riktpris men sen i slutändan köra löpande?
 
Jag skulle snarare säga att det blir runt en 125-150 timmar. Detta med en grundinstallation och data/tv på ett fåtal ställen.

Dock ska man ha några spottar eller extra utomhus armaturer någonstans så kostar det givetvis mer.
evt larm installation. golvvärme termostater osv osv.

1500/m2 skulle nästan jag säga att man hamnar på.

Det hela beror på hur omfattande installationen är.
Klara besked!! Jobbigt som fan med kunder som ändrar sig när hälften av prylarna ska flyttas under byggetsgång!
Val av material. Elko Rs är ju billigare än Eljo Renova exempelvis. Snudd på 50% skillnad kanske.
Data uttag överrallt?
Larm?
Utomhus bekysning?
Massa spottar?

Sen den viktigaste punkten Avprovningen. En villa av normalstorlek med få extra tillval skulle jag säga att man provar av på 4 timmar om man är två st. Dvs 8 h. Att lampan lyser är inte godkänt bara.
 
  • Gilla
AndreasRiktiga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.