Skaffa ett konto hos en färghandlare och förhandla till dig en rabattsumma, då får du bra färg till lägre pris.
 
Jag har köpt väggfärg från Nordenpaint.se och låtit en målare använda den på vår övervåning. Omdömet från målaren var att deras Freja väggfärg (kostar strax över 400kr/10l) täcker lika bra som "proffsfärg", däremot var det något sämre täckförmåga hos deras grundfärg.
Så detta kan kanske vara ett prisvärt alternativ.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag köpte Biltemas vita takfärg och den var både svårmålad och täckte dåligt. Den blev degraderad till grundfärg och så köpte jag Nordsjö till taket i stället.
 
När jag målade sist, för några år sedan, så körde vi Beckers brutna och den var kanonbra. Men då var det inget avancerat, bara rakt på gamla tapeter på innerväggar över mark. Specialfärger för källare, betong och annat kan jag tyvärr inte uttala mig om.

Det som däremot förvånade mig nyligen när jag köpte färg var att Biltema inte alls var billigt. Jag tittade runt en del och förväntade mig att Biltemas "billiga" färg faktiskt skulle vara billigare. Även Rusta hade liknande som skilde några kronor. Jag förväntade mig att köpa något av det innan jag fick ett infall och gick in på Coop Forum.

Där hittade jag en vanlig vit skitfärg, det kändes värt att prova då vi bara ska som lite enkel grundfärg eller möjligen en hel vägg om det visar sig att den är bra. Har inte testat den än så kan inte uttala mig om kvalitén men den kostade 199 för 10L om jag minns rätt.
Samtidigt passade jag på att fråga om Beckers brutna igen och fick veta att den kostar 599 för 9L plus mängden pigment. Då finns det 200+ färger att välja på.
Jämför det med Biltemas billiga vita färg som kostar 199 för 5L och deras tjugotalet färdiga färger som kostar 129 kronor för 2,5L.

Jag vet var jag kommer köpa färg i fortsättningen.
 
Håller på och bygger hus själv. Hittade det här testet från 2014 när jag kollade runt lite:
http://www.testfakta.se/tester/hem-och-hush%C3%A5ll/billig-v%C3%A4ggf%C3%A4rg-lika-bra

Rustas färg (som dom nämner i testen, dvs deras dyraste färg) kommer 2:a i testet och kostar en tredjedel (379:- för 10 liter) av den färg som vann. Nu finns det ju såklart ännu dyrare färger som säkert är jättebra.. men jag har målat hela huset med Rustas färg och jag är grymt nöjd. Deras vita är dock väldigt vit (S0300), sjukt tjock, inget dropp här inte.. och den går bra att torka av när man har fått lite smuts på den, provat det också.
 
  • Gilla
JM19 och 1 till
  • Laddar…
Biltemas takplåtsfärg (360031) fungerade inte direkt bra alls. Färgen verkade både fästa och täcka bra redan vid första strykningen, men den rann av taket. Det slutade med att Biltema köpte tillbaka hinken. De hade dock aldrig hört någon annan reklamera det tidigare enligt vad de sa till mig iaf.
Jag var iaf glad att det bara var ett litet pumphus det gällde, hade det varit större ytor hade jag blivit riktigt irriterad.
 
  • IMG_20140714_213337.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20140714_220417.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20140715_163526.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan rekommendera XL Byggs "yuunik" eller vad den heter. Bra pris och kanon färg till väggarna. De har någon dansk lackfärg där också som är totalt vaäerdelös! Grå burk. Undvik!!

Har även målat VIT betongvägg med rustas 3 för 179kr.. Det var så klart bara skit. Fick måla i flera dar för att få en lite spacklad vit betongvägg helt vit!

Alcro täckfärg målade jag osb-skivor vita med en strykning! Fast den ligger väl runt en tusenlapp för 10l.
 
Någon som testat rustas lackfärg? En polare hade snackat med någon målare som bara körde rustas lackfärg. Om det inte var påhittat då..
 
Har målat både väggar och tak med frej och freja från nordenpaint täcker lika bra som betydligt dyrare färg, ska snart prova deras färg för betong har en 10a som står på lagring
 
Hej! Jag har målat ett helt nybygge med Julas "vägg och takfärg ekonomi" Jag målade med grov roller och är mycket nöjd. Inte samma kvalitet som flygger. Men helt ok. Köp.
 
Köp Allbäcks linoljefärg. Kanske lite dyrare per liter men räcker Hur långt som helst! Blir billigare/m2. Kommer aldrig att måla med annat! Sitter kvar ett tag åxå:)
 
  • Gilla
Ester och 1 till
  • Laddar…
Beckers "proffsgrejer" heter Alcro och kan bara köpas i yrkesbutik där vi amatörer inte har tillträde. Alcros färger har givetvis bättre pigment och bindemedel. De är lättare att arbeta med och täcker bättre.

Proffsmålare skulle aldrig komma på tanken att köpa billig färg. Proffsen arbetar enligt konsumenttjänstlagen och kan avkrävas rättelse eller skadestånd om resultatet inte håller "rätt" kvalitet (givetvis i någon mån en bedömningsfråga). Dessutom kostar proffsens arbetstid en hel del så det går inte an för dem att stryka 4 ggr. Att ta hem lågprisfärg till en målare och låta honom stryka 4 ggr, det är så tokigt det någonsin kan vara.

Själv har jag inte heller lust att stryka 4 ggr, och jag vill inte göra om jobbet efter några år. Så jag köper i princip aldrig lågprisfärg. Möjligen vit takfärg om jag ska bättra på en redan målad yta. Möjligen...!
 
  • Gilla
Erik1977 och 1 till
  • Laddar…
Spara inte på krutet alcro i The shit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.