fremag skrev:
men tvätt (vare sig smutsig eller ren) är ju inte så vackert att se på i sitt nya fina badrum...
Hej fremag!
Jag var ju på spåret till alt.2 som du är inte nöjd med! Jag tycker faktisk den är bäst!
En fin tvättkorg eller två fixar det mesta av oredan i tvättdelen.
Det är i rätt ordning att komma in, lägga kläder i korgen och sen gå in i det riktiga nya och fina badrumsdelen och bada ;). Där i badet kommer du inte se tvättdelen vare sej om du ligger i karet eller står i duschen ;). Det tycker jag är större plus än att ha en öppen yta. Man behöver inte överdriva vikten av öppna ytor för ytor ska användas så funktionellt som möjligt ;)Tvättdelen är närmast dörren och det är perfekt då man gör många korta besök när man håller på och tvättar eller bara lämnar/hämtar tvätt.
Din fru vill ju ha en separat tvättstuga och hun har hellt rätt!!!!!. Det blir funktionellt och mycket snyggare än den krångliga lösningen med en sned duchvägg!
Lyssna på din fru!
gaia
 
Jag håller med gaia till 100% :)

//Christina.
 
byggimpert skrev:
Jag håller med gaia till 100%  :)

//Christina.
Hoppas att också fremags fru läser våra inlägg ;)
gaia
 
Jösses :p

Min fru står bakom och garvar högt! Ni får inte ge henne så mycket vatten på sin kvarn!
 
;D ;D ;D
gaia
 
Ok, nu har vi rumstrerat om ordentligt. Bastun får krympa lite (vi är ju ändå bara två som ska bada...) och vi har klämt in en separat tvättstuga som förvisso är passage för att komma till badrummet. Skjutdörr gör att det går att stänga om sig i badrummet. Vad tycks..? :D

Tanken är att regla en ny vägg till höger samt nertill i duschen för att få enklare kakling och att dölja vattenledningar.

Bad3.JPG
 
O ja! Den perfekta lösningen är här! Grattis Fremag! Nu när jag jämför den första planen, som var inte alls så dum, med den sista ..... så ser man den stora skillnaden.
Det är en funktionell planlösning som jag skulle bli nöjd med :). Smart med skjuttdörar! Dom kan man kanske ha av glas eller i alla fall halvgenomsynligt så att litet av dagsljuset sipprar till tvättstuggan också...??? men det har du säkert redan funderat på.
Nu tror jag faktisk att man kan inte göra det bättre!
Och jag är säker på att din fru blir överlycklig när det är gjort ;)
gaia
 
Jättebra, vilken både praktisk och snygg planlösning.
Tvättstugan blir ju kanon med skjutdörrar, kanske i frostat glas e.dyl :)

Det enda pyyyttelilla som jag saknar (men man kan ju aldrig få allt ;)) är liiite mer "privacy" för toastolen.

Mycket bra gjort, du kan väl visa lite kort från "real life", när du börjar bygga :D

MVH/Christina.
 
Hemmakatten
Har varit kul att följa denna tråd och se hur badrummet utvecklats efterhand. Denna sista skiss är ju klockren med "separata" tvättstugan och skjutdörrar! ;D

Ett par små synpunkter dock. Toaplaceringen känns inte helt optimal. Brukar rekommenderas att toan sitter på "bekvämt" avstånd från bastun så att man inte störs av ovälkomna ljud när man bastar. Dessutom rekommenderas att man kan nå vatten/handfatet när man sitter på toan. Det kan ju lösas genom att man har en separat handduschslag sitter bredvid toan.

Om du kan byta plats på duschen och toan vore det helt perfekt tycker jag. Skulle kännas bättre att ha nära till duschen när man bastar. Ofta vill man ju springa ut och in mellan dusch o bastu. Ser att det finns ett fönster som kanske kan ställa till med besvär. I så fall kanske det går att ställa badkaret längs med fönsterväggen under fönstret och ha duschen bredvid badkaret på väggen där badkaret står nu. Puuh, detta var svårt att förklara. Hoppas du förstår.
 
Man skulle ju kunna tänka sig en halvrund duschhörna i klar/frostglas i hörnet bredvid bastun där toan finns nu, även om det är väldigt trevligt med den typen av kaklad duschnisch som du ritat in, men den varianten blir nog för skrymmande på toan's nuv. plats.
Fördelen med de halvrunda klar/frostglasdörrarna är att de tar minimal plats iom. att de fälls in mot hörnet då de inte används samt att de inte stjäl något ljus.

Då skulle isf. hörnet längst ner till höger på ritningen bli "ledigt" som "toalettstolsnisch" istället, toastolen får då ett perfekt undanskymt läge som gör att man inte alls ser den när man stiger in i rummet vilket känns väldigt fördelaktigt, tycker jag.

MVH/Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.