C
sjotomt skrev:
Induktione är faktiskt snabbare än gasen
ett problem vid kokning av ägg då de lätt spricker om drar på för fullt direkt
Äh, ägg spricker väl alltid när man försöker koka dem...?
 
det har du ganska rätt i
 
Illunion skrev:
Värmen är hög, snabb och exakt. Brassa på fullt och du kan koka kubikmeter pasta-vatten på nolltid och samtidigt slipper du vänta på att plattan ska bli varm.
Gäller väl induktion också, om jag inte är felunderättad? T.o.m. snabbare, som sagt (eftersom värmen alstras inne i själva kokkärlet). Även om inställningen inte är steglös så räcker nog exaktheten till för de flesta, skulle jag tro. Man slipper hantering av gaskärl, samt öppen låga. Enda nackdelen med induktion som jag kan komma på är att det ställs krav på kokkärlen (och att man inte kan koka mat vid strömavbrott, men det avhjälps ju enkelt med ett kampingkök).

Hur är det med barnsäkerheten när det gäller gas?
 
Konsulten skrev:
[quote author=Illunion link=1132062923/0#10 date=1132186555]Värmen är hög, snabb och exakt. Brassa på fullt och du kan koka kubikmeter pasta-vatten på nolltid och samtidigt slipper du vänta på att plattan ska bli varm.
Gäller väl induktion också, om jag inte är felunderättad? T.o.m. snabbare, som sagt (eftersom värmen alstras inne i själva kokkärlet). Även om inställningen inte är steglös så räcker nog exaktheten till för de flesta, skulle jag tro. Man slipper hantering av gaskärl, samt öppen låga. Enda nackdelen med induktion som jag kan komma på är att det ställs krav på kokkärlen (och att man inte kan koka mat vid strömavbrott, men det avhjälps ju enkelt med ett kampingkök).

Hur är det med barnsäkerheten när det gäller gas?
[/quote]
Hyfsat. Det krävs två samtidiga rörelser för att tända (tryck ner + vrid) och att man måste vänta cirka 5 sekunder innan lågan hänger kvar.
Den öppna lågan är inte lika säker. ;)
 
cpalm skrev:
[quote author=sjotomt link=1132062923/0#14 date=1132254082]Induktione är faktiskt snabbare än gasen
ett problem vid kokning av ägg då de lätt spricker om drar på för fullt direkt
Äh, ägg spricker väl alltid när man försöker koka dem...?[/quote]

Inte om man köper dem direkt från "tillverkaren" ;)
 
Konsulten skrev:
Gashanteringen skulle nog jag se som en nackdel. Dels p.g.a. man måste åka och byta ut gasoltuberna med jämna mellanrum. Dels p.g.a. brandrisken (börjar huset brinna så vill man helst inte ha trycksatta gastuber i närheten).
Vi har haft vår gasspis i över 2 år och vi tycker inte att det är så besvärlig att byta gasflaskorna.
Vi har installerat en gasfördelare för 2 flaskor.
När en tar slut går den över automatisk till nästa. Då är det bara att byta den som är slut.

Vi lagar mat varje dag och det går åt mindre än 2 flaskor per ÅR ;D
 
Sweli skrev:
[quote author=Konsulten link=1132062923/0#2 date=1132068627] Gashanteringen skulle nog jag se som en nackdel. Dels p.g.a. man måste åka och byta ut gasoltuberna med jämna mellanrum. Dels p.g.a. brandrisken (börjar huset brinna så vill man helst inte ha trycksatta gastuber i närheten).
Vi har haft vår gasspis i över 2 år och vi tycker inte att det är så besvärlig att byta gasflaskorna.
Vi har installerat en gasfördelare för 2 flaskor.
När en tar slut går den över automatisk till nästa. Då är det bara att byta den som är slut.

Vi lagar mat varje dag och det går åt mindre än 2 flaskor per ÅR  ;D[/quote]
Vi valde en manuell omkopplare. Då vet man när den första flaskan är slut. :)
 
Konsulten skrev:
[quote author=Illunion link=1132062923/0#10 date=1132186555]Värmen är hög, snabb och exakt. Brassa på fullt och du kan koka kubikmeter pasta-vatten på nolltid och samtidigt slipper du vänta på att plattan ska bli varm.
Gäller väl induktion också, om jag inte är felunderättad? T.o.m. snabbare, som sagt (eftersom värmen alstras inne i själva kokkärlet).[/quote]Åh fan? Visste jag faktiskt inte..
Var ju och hälsade på hos folk med induktion idag, borde ha passat på att testa själv ;)

cpalm skrev:
[quote author=Illunion link=1132062923/0#10 date=1132186555]Enda nackdelen som jag ser med gas är dels gashanteringen som bland annat gör det omöjligt att ha gasspis i lägenhet
Varför skulle detta vara omöjligt?[/quote]Så länge det inte redan finns gas draget är det nog ett helvete att få tillstånd till att ha tryckkärl i lägenheten.
 
C
Illunion skrev:
Så länge det inte redan finns gas draget är det nog ett helvete att få tillstånd till att ha tryckkärl i lägenheten.
Nej nej, du får förvara upp till 5 liter gasol i lägenhet utan tillstånd. Men det är klart, man får ju byta flaska lite oftare.

/C
 
Tyvärr - det är inte sant. En gashäll förbrukar noll ström jämfört med en induktionshäll. Den ena går på ström, den andra på gas!

Johan Gunverth skrev:
[quote author=Gummigum link=1132062923/0#12 date=1132211628]...Man får ner elräkningen - gas är billigare än el som förbrukas till en vanlig spis(induktion drar ordentligt)  och man (vi) använder ju hällen mer än ugnen (el).
Har i och för mig att en av fördelarna med induktion är just strömsnålheten. All avgiven effekt hamnar i kastrullbotten.[/quote]
 
Vi gör av med nästan tre flaskor per år vi är flitiga matlagare!

Smidigt med omkopplare. Vi har våra gasflaskor i ett skåp under en utstickande del.
Och vill man veta om gasen tagit slut - köp då genomskinliga gasflaskor.

Induktion vill jag då inte ha i huset - tillhör dem som inte är förtjust i tanken med magnetfält alls. Och som gillar kunna laga mat vid strmavbrott!

Gasspisar tycker däremotjag är dyra. Vo kom undan bra mkt billigare med gashäll och så inbyggnadsugn.


 
Gummigum skrev:
Tyvärr - det är inte sant. En gashäll förbrukar noll ström jämfört med en induktionshäll. Den ena går på ström, den andra på gas!

[quote author=Johan Gunverth link=1132062923/0#13 date=1132243277][quote author=Gummigum link=1132062923/0#12 date=1132211628]...Man får ner elräkningen - gas är billigare än el som förbrukas till en vanlig spis(induktion drar ordentligt)  och man (vi) använder ju hällen mer än ugnen (el).
Har i och för mig att en av fördelarna med induktion är just strömsnålheten. All avgiven effekt hamnar i kastrullbotten.[/quote]
[/quote]
Du skulle nog ha petat in en "blink" där! ;)
Det var vanlig spis kontra induktion jag kommenterade, men tidigare inläggsförfattare gjorde ett syftningsfel.
 
Gummigum skrev:
...Och vill man veta om gasen tagit slut - köp då genomskinliga gasflaskor. ...
Visst! Men de är usla på att förånga när det är kallt. Det säger även leverantörerna. Då blir de till att ha dem i uppvärmt utrymme.
 
Tack för informationen, man skall alltså ha de traditionella stålflaskorna om man har dom i ett externt ouppvärmt utrymme?
 
TMC skrev:
Tack för informationen, man skall alltså ha de traditionella stålflaskorna om man har dom i ett externt ouppvärmt utrymme?
Helt klart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.