Hej,

I mitt hus från 1962 så har jag en tvättstuga / förråd i ett utrymme som har oisolerad platta och där vissa av väggarna är oisolerade.

Från början var det en gång mellan garage och hus men man har sedan gjutit en platta däremellan och byggt igen och öppnat upp en dörr in till huset. Taket är detsamma som garagets tak och det är därför lite lägre takhöjd än i övriga huset (lutande tak). Se skiss.

Ritning förråd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har tänkt anlita en byggfirma för att göra om detta utrymme till en tvättstuga och de har varit här och kollat. Från början hade vi tänkt oss golvvärme och stänga igen dörren in till huset och sedan bygga en ny hall i utrymmet utanför ytterdörren (plattan sträcker sig hela vägen dit ut).

Det jag både läst och fått sagt till mig av byggarna är att det bästa är bila upp plattan och sedan isolera underifrån för att kunna ha golvvärme pga fuktproblem. Byggarna sade även att man måste höja taket för att idag krävs det minst 30cm isolering i tak (vilket innebär att även garagetaket måste höjas och ny fasad måste snickras). Detta eftersom det endast är 10cm isolering i taket. För mig tickar det en hel del pengar när jag hör allt detta.

Det är trots allt en tvättstuga och det gör mig inte något om det är lite kallt på golven och att det är lägre i takhöjd i det utrymmet men byggarna ville ha på papper från en "byggtekniker" att de kan skippa att bila och höja taket ifall de skall åta sig jobbet eftersom det annars kunde bli problem när vi säljer huset.

Min fråga är vilka byggtekniska åtgärder man egentligen måste vidta? I en tvättstuga har jag förstått att man måste bila en brunn och även ha fuktspärr på golvet och en bit upp på väggarna men skulle man inte bara kunna lägga fuktspärr direkt på den befintliga plattan och sen lägga klinker uppepå? Isolera väggar och sen låta taket vara eller ska jag bita i det sura äpplet och se till att göra det ordentligt?

Tack på förhand
 
Menar du hur golvkonstruktionen kan vara uppbyggd? Kolla bilderna på sida 4 i filen t.ex.

Där pratar man til och med om vad man kom fram i Sverige :)

http://www.austrotherm.at/upload/folder/keller_boden.pdf

Tvättstugan är ju ett rum där du vill hålla en viss temperatur även på vintrarna antar jag. Alltså uppvärmd area. Du har alltså en radiator där, alltså måste du på ngt sätt isolera golvet osv.

Eller är det ett ouppvärmt rum?
 
Redigerat:
Ewald skrev:
Menar du hur golvkonstruktionen kan vara uppbyggd? Kolla bilderna på sida 4 i filen t.ex.

Där pratar man til och med om vad man kom fram i Sverige :)

[länk]

Tvättstugan är ju ett rum där du vill hålla en viss temperatur även på vintrarna antar jag. Alltså uppvärmd area. Du har alltså en radiator där, alltså måste du på ngt sätt isolera golvet osv.

Eller är det ett ouppvärmt rum?
Både golv- och tak-konstruktion. Om det finns några krav på detta.

Nu är inte min tyska den bästa men körde lite Google translate. Som jag förstår det behöver man isolera under och även ovanpå?

Radiatorn finns i rummet intill, just nu är det ju öppet dit in. Håller runt 17 grader nu när det är -4 ute. Stänger man igen den dörröppningen behövs nog en radiator till men det är ingen problem i sig att sätta in en till radiator då bergvärmepumpen och vattenrören ligger i anslutning till tvättstugan.

Det jag undrar mest är om det finns något krav på att man måste ha en viss mängd isolering eller krav på att man skall ha en viss takhöjd? Är inte det upp till mig att bestämma? Vi var på bygglovsrådgivning hos kommunen och de hade ingen mer invändning än att de vill ha in en ritning på fasaden och den bärande konstruktionen om vi bestämmer oss för att bila upp allt.

Jag tycker att det låter som ett onödigt stort jobb att höja taket. Jag som är 182cm kommer fortfarande att kunna stå raklång i 3/4 av utrymmet.

Att de inte vill bygga nytt golv för att det finns risk för fukt kan jag ju förstå, då gör det ju byggarna ett dåligt jobb men taket borde väl inte spela någon roll. Enda kruxet är ju att det läcker ut mer energi för att isoleringen inte är så tjock (å andra sidan är ju inte väggarna mycket tjockare de heller i resten av huset) och att man inte kan stå raklång i hela utrymmet.

Som sagt, det hela handlar egentligen om vad det får kosta. Är inte beredd att lägga ner 200k extra (eller vad det kan tänkas kosta) bara för att man skall kunna stå raklång och ha varma golv i tvättstugan.
 
Nja, man ska titta om BBR ställer några krav om du t.ex. renoverar eller bygger om tvättstugan etc.

I Österrike är der OIB RL 6 som gäller. Där ställs bland annat byggnadstekniska krav vid större renoveringar av byggnader. Den det är inte relevant för Sverige.

I Sverige gäller BBR, sen kan det finnas andra krav. Kan försöka kolla upp vad som gäller.
 
Ang. energikrav kan du läsa här:

https://rinfo.boverket.se/BBR/PDF/BFS2014-3-BBR-21-rattelseblad.pdf

9:9 Krav på energihushållning vid ändring av byggnader
9:91 Allmänt
Byggnader ska vara utformade så att energianvändningen begränsas genom låga värmeförluster, lågt kylbehov, effektiv värme- och kylanvändning och effektiv el-användning. Regler om ändring av byggnader finns också i avsnitt 1:22
Kraven på energihushållning ska tillämpas så att de övriga tekniska egenskaps-kraven kan tillgodoses och så att byggnadens kulturvärden inte skadas och att de arkitektoniska och estetiska värdena kan tas tillvara. (BFS 2011:26).


9:92 Klimatskärm
Uppfyller byggnaden efter ändring inte de i avsnitt 9:2 respektive 9:3 angivna kraven på specifik energianvändning, ska vid ändring i klimatskärmen följande U-värden eftersträvas. (BFS 2011:26).
Tabell 9:92 Ui [W/m2K]
Ui
[W/m2K]
Utak
0,13
Uvägg
0,18
Ugolv
0,15
Ufönster
1,2
Uytterdörr
1,2
(BFS 2011:26).



Nja att det krävs "10 cm isolering" .... det beror ju på vilket isoleringsmaterial att du använder. Om du t.ex. inte har plats kan du använda isoleringsmaterial med låg värmeledningsförmåga.

t.ex. Phenolharz-skivor i golvkonstuktionen (de har ett värmeledningstal kring 0,022 W/mK).

Man kan ju räkna vad U-värdet blir med en viss konstruktion/ isolering. U-värdesberäkningar görs enl. SS EN 6946
 
Jag tycker att det låter som ett onödigt stort jobb att höja taket.

Visst!

Jag skulle inte bila upp taket. Kommunen verkar ju inte kräva mycket. Då är det ju du som bestämmer.
Skulle inte installera golvvärme där heller ...
 
Redigerat:
Tack för svar.

Har läst på ännu lite mer om fuktvandring och golvvärme

http://www.husvillaguiden.se/betongplatta.php
http://www.viivilla.se/inredning/inredningsinspiration/inred-kallaren/

Jag tror helt enkelt att vi skippar golvvärmen och istället sätter in ett extra element. Det verkar mer riskfritt.
Så som jag förstår det ska man inte ha någon fuktspärr förutom vid golvbrunn om man har oisolerad platta. Det bästa verkar även vara att lägga klinker (som vi hade tänkt) som andas och släpper igenom fukt i fogarna.

Jag har ju ca 7cm upp till nivå med resten av huset. Jag funderar därför på om det går att lägga någon tunn isolering som släpper igenom fukt inte skapar några fuktproblem och sedan flytspackla ovanpå. Vad jag förstår bör isoleringen även släppa igenom markfukten. Något tips på vad det kan vara för isolering? Cellplast andas väl inte vad jag förstått?

Taket låter jag nog också vara som det är. Det får räcka med den isolering som finns där idag. Eventuellt ser till att isolera de väggar som idag saknar isolering.

Det här såg ju iofs oxå intressant ut men vet inte om man vågar lita på det:
http://www.ebeco.se/allt-om-golvvarme . Kanske finns nån liknande isolering iaf.
http://www.ebeco.se/isolering/cable-board
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.