Har tröttnat på att försöka spackla taken själv, det blir inte bra heller. Hade egentligen inte tänkt ta in hjälp för målarjobb men nu känns det ganska välkommet.
Vad en målare tar i timmen är inte så svårt att hitta info om. Men hur lång tid tar saker då?
Vad jag behöver hjälp med är bredspackling av putsade väggar och tak. Inga konstigheter (limfärg och annat elände) bara att börja spackla. Kan själv prima i god tid innan om det behövs. De värsta håligheterna är 1-2 mm. Själva målningen gör jag själv. Hur lång tid tar en kvm för ett proffs, alltså bredspackling (två lager kanske) samt slipning? Såg att Byggmax hade tjänsten för 99;- per kvm. Låter billigt, nån som provat? Tacksam för svar!
 
Har ett flertal släktingar som jobbar som målare och har hjälpt mig några gånger.

Förvånas alltid över hur otroligt snabba dem är. Som exempel så bredspacklade de (2 personer) väggarna i ett 20 kvadratmeter stort rum med 2,50 i takhöjd på ca 45 minuter. Sen måste det ju torka och sen spacklas en gång till. Denna gången gick lite fortare, ungefär 30 minuter. Sen slipade dom rummet på ytterligare 30 minuter.

Så total arbetstid för 45 kvadratmeter väggyta blir således 3,5 timme. Eller 4 minuter och 40 sekunder per kvadratmeter.

Är det inte stora ytor blir det ju såklart lite dötid som de måste få betalt för. Men det ger kanske en riktlinje?
 
Ovanstående bygger för övrigt på att det inte strular på något sätt, typ underliggande tapet börjar släppa eller liknande. I så fall drar det naturligtvis iväg i tid. Rummet ovan hade jag dragit ner alla tapetlager så gott det gick innan de kom samt målat på en primer.
 
vectrex skrev:
...Eller 4 minuter och 40 sekunder per kvadratmeter.
Jösses! Nu säljer jag mina spackelspadar! :D
 
Det låter superbra vectrex. Jo tanken är att jag tar bort all tapet först och primar ytorna innan. Man läser ju om offerter på tiotusentals kronor för ett rum, så då undrar man ju.
 
Ja, bara för att dom kan vara snabba betyder ju inte det att firmorna inte försöker mjölka ut det sista ur varje kund.

Sen ska jag kanske tillägga att båda dessa är under 30 år och båda jobbar i normalfallet på ackord. Tycker dock att resultatet har blivit mycket bra ändå.
 
Mitt råd är att du ringer till ett 2-3 olika måleriföretag och be om offert. Då får du en prisbild som är mer korrekt.
3.5 timmar, som någon tidigare skrev, det är ju effektiv arbetstid för just bredspacklingen.
Det tillkommer tid för tex: Inköp av material, täckning av golv, skyddning av socklar, möbler, avetablering m.m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.