Min närmaste vän äger en lägenhet som han "hyr ut" till sin gamle mor (87 år). Tydligen är det enligt föreningen förbjudet. Vännen bor ca 33 mil från orten. (Bara info).
Lägenheten hyres till självkostnad. Dvs avgiften + 70 % av lånekostnaden.
Hans mor får bostadstillägg.
Kan föreningen verkligen kasta ut hans mor ut på gatan? De menar att rätten till lägenheten är över och mors boende hans problem.

Jag undrar vad händer? Och hur kan man lösa det?
Min vän är invalidiserat och kan inte bara pendla 33 mil flera gånger för att prova ordna allt. Vi tänke att han skulle ge bort 1% av lägenheten för att kringgå problemet.

Jag vet inte hur jag kan hjälpa.
Har ni lösning på detta?
 
Dra det till hyresnämnden. Efter en lagändring för något år sedan så är numera fler orsaker godkända för andrahnadsuthyrning. Bla. skall lagen förenkla uthyrning till när anhörig.

Nu vet vi ju inte hur formalia har dragits i det här fallet. OM föreningen anser att här pågår en otillåten andrahandsuthyrning så skall de (och är skyldiga att göra det) först uppmana bostadsrättshavaren att avsluta den icke godkända uthyrningen, de kan kräva att den skall upphör omedelbart, vilket kan innebära inom 1- 2 veckor.

Om så inte sker så kan de begära bostadrätten förverkad, detta är en begäran som föreningen måste dra i rätten (tror det är tingsrätten). När / om det finns ett beslut om förverkande så skall bostadsrätten säljas på offentlig auktion (ungefär samma sak som exekutiv auktion). Föreningen får då ersättning för utlägg, resten tillfaller ägaren.

I den här processen så finns det ett antal möjligheter till rättelse, och att överklaga beslut. Men gör man ingenting överhuvudtaget så ryker lägenheten inom typ. 6 månader från första påstötningen från föreningen.

Det korrekta sättet att hantera en sådan här sak, är att man måste begära tillstånd för andrahandsuthyrningen hos föreningen innan man påbörjar en uthyrning. Annars kan det enda faktum att man hyr ut utan tillstånd i värsta fall innebära förverkande, även om man senare får tillstånd. Fast det är en extremsitution.

Om föreningen nekar tillstånd så kan man dra ärendet till hyresnämnden, och i det här fallet är jag rätt säker på att nämden skulle tvinga föreningen att godkänna uthyrningen.

Föreningen har inget med hyresnivån att göra, det finns andra instanser som kan ge en hyresgäst rätt om hyran är för hög. Men det har som sagt inget med föreningen att göra. Numera får man hyra ut med en hyra som motsvarar ca 4% av marknadsvärdet + kostnader för avgift värme osv. Det kan dock bli skattepliktigt, men som sagt detta är irrelevant.

Jag tolkar att föreningen måste se ett annat problem än själva uthyrningen här. Antingen så är styrelsen galen, eller så har de förgäves försökt få din vän att rätta sig efter reglerna och ansöka om tillstånd, som de måste bevilja.

OM det redan nu finns ett beslut från rätten om förverkande så är situationen kritisk, då har föreningen rätt att fortsätta med processen och få lägenheten såld, även om ni kommer in med en ansökan om andrahandsuthyrning. Men det verkar extremt långsökt att man i det här läget inte skulle kunna börja samarbeta, begär tillståndet osv. Det ligger avsevärt arbete för föreningen att driva ett sådant ärende, inget man vill hålla på med i onödan.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Men som sagt, det första du måste göra om du vill hjälpa kompisen, är att ta reda på exakt var ärendet står nu. Har föreningen fått ett beslut från rätten, eller hotar de bara med förverkande. I bästa fall så behöver ni bara skicka in en ansökan om att få hyra ut. Och föreningen kanske bara tröttnat på att tjata om att få in ansökan.
 
C
Bästa lösningen är förmodligen att låta mor bli delägare i bostadsrätten. Det räcker med en liten del. Sen kan ju det ställa till det med bidrag och sånt, det är sådant man för överväga.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Är det något problem med att mamman bor i lägenheten, eller är det bara för principens skull?

I den BRF jag en gång var medlem i förverkade vi en lägenhet som hyrdes ut i andra hand till en nära släkting. Men den egentliga orsaken var att det var stora problem med den inneboende, och arrangemanget med andrahandsuthyrningen var bara för att den inneboende själv aldrig skulle blivit godkänd som medlem.
 
Pratade nyligen med honom. Tydligen har ALLA i föreningen fått samma brev? Även de som inte hyr ut i andra hand! Han har missuppfattat brevet.
Tydligen hade han en godkänande för 12 år sen men inte förnyat detta!

Således inget akut enligt mig :(
Dock skulle jag rekommenera honom att söka tillstånd.

Vad tycker ni?
 
Styrelsen verkar göra en översyn av hur det står till i föreningen.
Andrahandsuthyrningar kräver alltid tillstånd så det är klart att din bekant ska ansöka om det..
 
Fast beroende på hur det var formulerat då för 12 år sedan så kan det gälla fortfarande. Men som en säkerhetsåtgärd så kan det ju vara bra att formalisera det nu igen.

Sköter man sådant här rimligt bra, och inte sticker huvudet i sanden när det kommer sådana här påpekanden så blir det aldrig problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.