Jag ska bygga hus och håller på att avgöra vilken typ av avlopp. Just nu står det mellan att vara med på grannarnas Alnarps Cleanwater system som kommer kosta mig 130 000kr + grävning för 2 hushåll. Det andra alternativet jag är inne på just nu är att ha en infiltration till BDT-vattnet och en sluten tank för avföring + urin med slamtömning. Men vad kostar det på ett ungefär?? Det ska vara till två hushåll. Jag vet att det varierar från tomt till tomt men är nyfiken på vad andra betalat eller tar i betalt.

Tacksam för svar
 
Sluten tank för svartvatten kommer du behöva tömmas ett par eller fyra gånger om året för en 3-5k per tillfälle. Inte en helt oansenlig summa i driftkostnad.

Säg att den har en effektiv volym av 3000l (egentligen 4000l stor) och en slamsug kan ta en tank åt gången. Då har du ca 600 toalettspolningar per tank, eller i snitt 1.6 toalettbesök per dag vid en tömning om året.
 
  • Gilla
Hängtyr
  • Laddar…
Tack för ditt svar Corre !
 
Vet inte om du är klar ännu, det var ett tag sedan första inlägget gjordes.
Jag arbetar som avloppsentreprenör. Pris beror på förutsättningar. Men vad gäller sluten tank så e det inga problem o hålla nere tömningsintervallerna. Jag arbetar med ett specifikt märke, men det finns flera på marknaden, jag snackar om vakuumsystem, då är spolmängderna mycket små och en sluten tank kan hålla upp till ett år mellan slamtömningarna. Det finns även sk "extremt" snålspolande toaletter, eller urisnsorterande på markanden, att bara installera en sådan få ner spolmängderna avsevärt. Dock får man då ha bra o fall på sina avloppsledningar.
Det är sällan man får godkänt för sluten tank idag om man inte på något sätt begränsar spolmängderna. Just av den anledningen som ovan nämns, det blir ett jädra åkande med slambilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.