Hej! Jag har en ny kyl och frys (intergrerad) som står i ett eget fack med luftventilation i toppen.
Jag har stört mig på det höga tinnitusljudet som blir när kompressorn arbetar (jag har väldigt känslig hörsel!) och till min förvåning lyckades jag lokalisera det till undersidan av kylskåpet.

Jag tog bort plattan som sitter där och såg behållarna och elektroniken sitta där helt utan nån form av ljudisolering utåt. Då detta ljudet ligger i frekvensspannet 5000 hz och uppåt skulle ljudisolering göra mycket stor skillnad utåt.

Bild:
unnamed.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag antar att efteråt det finns lite mellanrum på sidorna av kylskåpet, och det egentligen inte sker nån stor luftväxling går det alldeless utmärkt att täcka detta med ljudisolering och slippa tonen till stor del?

Martin
 
Det är bara att prova sig fram. Tänk dock på ventilationen och KYLNINGEN!
Kretsar kan lätt överhettas.
Kolla hur andra tar sig av oljudet. Eller är det bara du som hör det?
 
Redigerat:
Jo, det är bara jag som bor här det är bara ett rum, öppenplanlösning så jag sitter "i köket" och sover i "i köket"

Hur har du tänkt dig att jag ska testa mig fram? jag kan iofs slänga in en digitaltermometer, nu gav du mig en bra ide!
Och mäta upp skiten efter och före! Tack för den :)
 
Mikael_L
På många äldre kylskåp låg det en relativt stor kloss av skumgummi bara löst där längs ner.
Inte så stor att den helt täppte till luftcirkulationen, men den reducerade arean luften kunde ta sig förbi med kanske 70-80%, eller nåt sånt.

Kanske något du kan prova med?
Skumgummi kan man t.ex. få tag i genom att köpa billigaste skumgummimadrassen (eller likn) på IKEA, och skära ut lämplig bit.
 
Jag har inte det i huvudet, men har för mig att det finns speciella dämpningsmattor. Kan bl.a. användas till värmepumpar.
På Biltema kan andra ljudisolerande material köpas.
Eller byt den mot en annan om någon annan tycker ljudet är störande.
Det kan vara fel på maskinen!
 
Hej. Jag är musiker/ljudtekniker så själva ljuddämpningen är inget problem alls.
Tack ändå för alla svaren :)

Jag kommer mäta upp, ska knöka in massa kläder och filtar och sånt och täppa igen den "helt" och hållet.
Nu är det ju vinter är det känsligare på sommaren? Nån expert på kylskåp som vet?
 
Ju varmare runt kylskåpet desto mer får kompressorn jobba. Det är viktigt att den kan göra sig av med värmen som den transporterar från kylskåpets insida. Det gör den på baksidan. Det är därför viktigt att luften kan strömma fritt in under kylskåpet följa baksidan för att sedan komma ut ur ventilationsgallret ovanför kylskåpet.
Det är temperaturen bakom kylskåpet som du ska mäta.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Tack för svaret,
Jo självklart förstår jag luftväxlingen.
Men det finns ju luftspringer under kylskåpet, och vid sidorna.

Så helt tätt skulle det aldrig bli.

Ska mäta upp differensen mellan igensmockat och öppet, och jäklar vilken skillnad det blev på ljudet! (Y) testade precis att dämpa för.

Är också medveten om att tillverkaren vill ha ett luftflöde där och min ambiation är inte att bryta det flödet, då jag vill ha en fungerande frys i många år framåt. (Jag bygger datorer så jag förstår vikten av god kylning och luftflöde.)

Sommarmånaderna är väl tuffast antar jag.

Till du som trodde att kylslåpet var defekt, nej det ska vara så här.
De flesta människor efter 30-35, eller de med väldigt omedveten hörsel hör det inte.
Har man däremot tränad hörsel är det ett plågeri utan dess like.

Jag har vad HIFI-gubbar brukar skämtsamt säga "Guldöron"

Även vanliga familjer har stört sig på det i flera forum jag läst...
 
Redigerat:
Lite off topic. Du får gärna rekommenera något hifi/ljud forum!
Och 30-35 var det läännnge sen jag fyllde :(
 
C
En sak som kan vara värt att testa först är om ljudet minskar/försvinner om du ruckar på skåpet. Ljud från kompressorn kan förstärkas ordentligt om skåpet inte står rakt och stadigt med jämn fördelning av tyngden på fötterna.
 
  • Gilla
Maria Kristiansen
  • Laddar…
A
Om kyl/fryser står inomhus i uppvärmt utrymme är ventilationen lika viktig på sommaren som vintern.
Frysen kan dessutom ha kondensorslingor i sidorna på skåpet för att motverka kondens.
För varje grad du ökar temperaturen på kondensorslingorna (efter dimensionering) minskar livslängden och energiförbrukningen ökar, kanske obetydligt men mätbart.
Det hade iofs varit kul om du kunde kolla om det är kylen eller frysen som låter?
Tror nog inte att det är själva kompressorerna då dessa inte ser ut att ha varvtalsreglering utan något i rören, jag gissar på kappilärröret till frysen.
 
"New refrigerators use only half as much electricity as older models. In fact, a new, 20.6 cubic
foot refrigerator with top freezer uses no more electricity than a 75‐watt light bulb.** Most new refrigerators are significantly larger and have such added conveniences as automatic defrost systems, icemakers and perhaps even a "built in" look. These features can cause changes in the sounds commonly associated with refrigeration operation, including:

A high‐pitched whine* ‐‐* from energy‐efficient compressors that have smaller, higher speed
motors; (det är detta hör plus softhum + click + bioling/gurgling)

A soft hum* ‐‐* from the evaporator fan in the freezer and/or condenser fan under the
refrigerator;

Clicks*‐‐*from the automatic defrost timer's switching on and off, the thermostat's turning the
refrigerator on and off, or the water valve's refilling the icemaker;

Boiling or gurgling/trickling water*‐‐*from the refrigerant circulating in the sealed system or the
trickling of defrost water into the drain pan when the refrigerator shuts off; or Running water and thuds* ‐‐*from the filling of the ice cube tray and ice cubes' falling into the storage bin."

Eftersom kylskåpet är nästan intill tätt (inbyggt) och den enda öppna ytan är under så får jag bort en 70% av ljudet genom att täcka för underdelen. Då luften cirkulerar på sidorna och till viss del bakifrån (när luft värms upp faller den också ned vilket det finns yta för bakom) så finns det nog fullgott med ventilation för detta skåpet.

Jag mätte upp temperaturen på den punkten där ljudet kommer ifrån (underifrån) och fick ingen skillnad mellan 100% stoppning och 0% stoppning (även utan plastskenen framför) om tempen stiger på baksidan vet jag inte.

Planen är att bygga en "stoppkloss" där du sätter en kub ovanför den andra, så det blir som en labyrint som ljudet fångas upp i men luften cirkulerar sedan e.v sätta ljudabsorbers på baksidan av väggen bakom skåpet och skjuta ut den en aning så det fortf finns space.

Just nu fick jag ned ljudet så det inte längre är djupt störande och jag har också kikat på billiga vikdörrar från Bauhus för att kunna stänga till köket. Dessa modifikationer bör och ska stoppa allt ljud tillsammans.

Jag ska skicka ned mätsensorn på baksidan av kylen likaså och mäta med och utan stoppningen..

Till er som vill veta så sjunker ljudets amplitud en aning med spannet av 1 månad från det att den är ny (det höga ljusa ljudet som bara barn, unga, friska, djur, hör), varför tillverkarna valt att lämna en helt öppen luftspalt är nog för att minska svinnet av kylskåp (överhettade, trasiga) och med lite trix och fixande går det att dämpa av kylar om man gör det på ett bra sätt med exempelvis kub-metoden jag tog upp tidigare.

Om nån tycker jag yrar så säg gärna till :)

Du som fråga om HIFI-forum... Ja du vad ska man säga... sök bara på HIFI forum så får du upp en radda :) Man får se det som en vetenskap i vetenskapen att tolka hifi...

Allt som allt verkar fokus ligga på att tjäna pengar, bygga kylar som håller länge, och låter mycket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
A
Yrar och yrar det gör duväl inte?
Men jag kan väl tydliggöra ett par saker knutet till branch standard.
  • Ditt skåp anses varken vara integrerat eller inbyggt, det är fristående
  • lika stor öppning som det är undertill i framkant skall det vara ovanför skåpet för att säkerställa ventilationen, varmluft stiger ju som bekant uppåt
 
electroluxaren skrev:
Yrar och yrar det gör duväl inte?
Men jag kan väl tydliggöra ett par saker knutet till branch standard.
  • Ditt skåp anses varken vara integrerat eller inbyggt, det är fristående
  • lika stor öppning som det är undertill i framkant skall det vara ovanför skåpet för att säkerställa ventilationen, varmluft stiger ju som bekant uppåt

Ah, jag tänkte integrerad som att kyl och frys var i samma enhet :)
Jodå, det är ett stort hyresbolag som byggt hela inbyggnationen så det är byggt enligt spec. Inget jag behöver oroa mig för d.v.s. Varmluften stiger uppåt (och in i skafferiet som är ovanför) där det är 3 grader över ambient-temp.
 
du har troligtvis en kompressor med variabel hastighet. det är en liten frekvensomriktare på detta skåp. kompressorn som är en asynkronmotor brukar få nånstans 40-100hz 3fas in till sig beroende på kylbehov. antingen är det restprodukter av pwm modulering som låter. eller så är hastigheten på rotationen som låter i vissa hastigheter. En äldre kyl/frys har on/off styrning men startlindning. kanske denna ger mindre störande ljud för dig. men då får du byta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.