Har haft ute offertförfrågan på inkoppling av ny badrumslampa plus installation av jordfelsbrytare till badrum. Intresset verkar vara svalt för detta jobb, för bara ett företag har hört av sig och lämnat offert. De ska ha 1760:- för jobbet inkl ROT-avdrag (890:- arbete efter ROT, 690:- material, 180:- resor). Låter det som ett bra pris? Lampan ska installeras på befintliga sladdar från förra lampan. Badrummet är nyrenoverat, endast lampbytet och några småsaker återstår.
 
Ja.

Det är inte så konstigt att du inte fått så många svar. Det är ett för litet jobb för att skriva en offert på helt enkelt, administrationen äter upp vinsten....
 
Att byta en lampa (taklampa?) är väl något de flesta gör själv?

Varför skall du installera jordfelsbrytare?
Finns det andra elinstallationer än lampan i badrummet?
 
Det är en vägglampa som ska sitta över en spegel över handfatet. Elektrikern jag talade med sa att jordfelsbrytare är obligatoriskt till badrum, även om man som i mitt fall endast har tak- och vägglampa där.
 
Om armaturen är i porslin eller plast (vanligt hos badrumsarmaturer) och saknar metalldelar som kan beröras,
kanske du kan låtsas som att du inte hörde vad elektrikern sade :surprised:

Nu vill jag inte lura in dig i något dumt, men i min värld får man vara lite rationell.
Och då menar jag ju inte dumsnål, där snålheten bedrar visheten.

Men här kommer förhoppningsvis snart någon klokare och kunnigare i elfrågor och ger dig bättre råd.

Hur ser lampan ut förresten?
 
bernadotte-svart-2x40w-ip44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska kopplas ihop med den här på något snyggt sätt:
ung-drill-spegel__0129203_PE283223_S4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lampan är inte köpt än, bara spegeln.
 
Personligen hade jag nog hellre satt några enkla, diskreta 12V spotlights i taket ovanför handfatet.
Tycker inte att den lampan passar ihop med den där rokokoinspirerade krusidulliga spegeln.
(Eller skall det kallas Jugend?)

(Sådan lampa hade vi ovanför diskbänken i förra huset, årsmodell -69.
Fast då var "fundamentet" vitt, i porslin.)
 
Oavsett installationer i badrum eller inte är det alltid en god investering att skaffa en jordfelsbrytare om sådan saknas.
Att, som i TS fall, skippa det när man dessutom fått ett bra pris vore enligt mitt tycke dumsnålt. :)
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Två timmar arbete för det jobbet är inte orimligt. Det kan bli lite pill då man öppnar centralen. Har man tur tar det 10m, ser det ut som ett ormbo kan det gå en hel timme på det.

Givetvis ska man ha jordfelsbrytare oavsett vad lagar och regelverk säger. Det är ett billigt och enkelt sätt att skydda sig mot effekterna av de flesta elfel.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
På ett sådant jobb hade jag ringt vilken elpulare som helst, antagligen av slaget "veteran/pensionärspool" och kört på löpande räkning. Finns inte en chans att få en offert på det hela som inte har ett rejält påslag eftersom osäkerheten i det hela är ganska hög.

Jag som konsult i en helt annan bransch lämnar som tidsuppskattning på "motsvarande" arbeten en väldigt diffus siffra, som är högre än vad det lär ta, just för att säkra upp för okända faktorer. Sen brukar arbetet trilla in långt under, men det är inte säkert.

Att hålla på och trixa med offerter är inte lönt för företagen på sådana små arbeten. Det oproportioneligt mycket tid att skriva och fundera kontra att åka och göra jobbet.
 
Kanske ska va nöjd med att en firma överhuvudtaget lämnade offert mao?
 
Ja, det ska du nog vara :)
Men det är som sagt var inget rövarpris ändå.
 
Nu hade elkillen på en annan firma kommit på fötter igen efter sjukdom och hostat fram följande offert:

"Inkoppling av armatur, samt montering 2-pol. Jordfelsbrytare vid central.
Ca 4-6 timmars arbete, 2300-3450:- i arbetskostnad, servicebil 365:-, reseersättning 360:-, material ca 1000:- (jordfelsbrytare).
Totalt: 4725:- inkl. moms.

Kostnader för ev. dolda fel, ej ojordat fram till badrum mm tillkommer som extrakostnader!"

Lite skillnad jämfört med den andra firman... Framgår dock inte om det är utan ROT-avdrag, så jag hörde om det men utan att ha fått svar än.
 
Det låter ju som denna "offert" är en kostnadsuppskattning för löpande räkning. Vid fast pris så anger man inte antal timmar, och framförallt inte ungefärligt.

Han friskriver sig för ev. jordfel (dvs. om det redan finns ett fel och jfb bryter direkt när man kopplar in den). Detta måste han göra för att vid löpande räkning får en kostnadsuppskattning inte överstigas med mer än 15%.

Arbetskostnaden ser ut att vara angiven utan ROT avdrag, men kolla, och gör klart att du vill ha ROT. En del firmor ogillar det på så här små jobb, ibland tar de en extra avgift för admin av ROT.

Du bör nog få klargjort om detta är löpande räkning. Risken med felsökning är begränsad när det gäller bara en tvåpolig för ett badrum. Det är ju rätt få ställen det kan finnas ett jordfel mellan centralen och badrummet, på bara en kabel.

Du borde kanske undersöka om du inte skall betala lite till och få JFB som skyddar hela centralen (hela huset/lägenheten). Det är en väldigt kraftig ökning av skyddet mot elolyckor. Och troligen kostar det bara några hundra mer än det här.

Jag är rätt övertygad om att även den första firman kommer att debitera mer OM det skulle dyka upp ett svårhittat jordfel. Det kommer de att hävda ligger utanför offerten.
 
  • Gilla
Jored
  • Laddar…
Efter att lite annat i livet kom emellan har jag nu anlitat Bravida för jobbet, de ska ha 4100:- för installation av badrumslampa och jordfelsbrytare för hela huset. Lite dyrare, men lägger hellre lite mer och får en säker elinstallation. Skulle känna mig dumsnål annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.