Hej!

Klart kryptisk rubrik, men jag kunde inte komma på något bättre!

Mina föräldrar bor i ett hus byggt 2008 och har just fått erbjudande om att installera fiber. Min fråga rör hur man ska dra kablarna i huset.
När de byggde sa vi till elektrikern att de skulle ha nätverk i varje rum. Elektrikern satte in telefonjack och sa att de kunde göra om dessa till nätverksuttag i framtiden. När jag öppnade en telefondosa så låg det mycket riktigt en nätverkskabel där. Men om han har dragit för telefon, borde det inte då vara seriekopplade uttag? Hur gör vi när de får in fibern och ska ta ut den till dator, tv-box och telefon? Måste man dra om allt i ett stjärnnät?
 
Man kan ju bygga elektriskt seriekopplade teleuttag även om uttagen inte sitter i slinga, bara att koppla ihop prylarna någonstans centralt. Det intressanta är alltså hur rördragningen är gjord.
Var nätverkskabeln avklippt? Finns det en "ände" på nätverkskabel i varje dosa så måste det ju finnas motsvarande ändar någon annanstans i huset och därmed rimligen möjlighet att sätta patchpanel eller motsvarande.
 
alfista skrev:
Man kan ju bygga elektriskt seriekopplade teleuttag även om uttagen inte sitter i slinga, bara att koppla ihop prylarna någonstans centralt. Det intressanta är alltså hur rördragningen är gjord.
Var nätverkskabeln avklippt? Finns det en "ände" på nätverkskabel i varje dosa så måste det ju finnas motsvarande ändar någon annanstans i huset och därmed rimligen möjlighet att sätta patchpanel eller motsvarande.
Precis, det intressanta är rördragningen. Jag ska kolla hur det ser ut i övriga telefonuttag, de har i alla fall en "startdosa" i garaget där även inkommande el och säkringslådan sitter. Där var det en enda ände. Jag får kolla några fler dosor helt enkelt. Om det är seriekopplat borde jag enkelt kunna se det genom att det är två ändar på patchkabeln alltså?
 
Tele består av två trådar, medans en nätverkskabel har 8 trådar. Om elektrikern har gjort allt rätt så går det två trådar från centralen, dessa är sedan inkopplade i telefonjacket. Sedan går två andra trådar i samma kabel tillbaks till centralen där de är ihopkopplade med två trådar i den kabel som går till nästa jack med s.k. musöron osv.

telejack-illustration.gif
 
pelpet skrev:
Tele består av två trådar, medans en nätverkskabel har 8 trådar. Om elektrikern har gjort allt rätt så går det två trådar från centralen, dessa är sedan inkopplade i telefonjacket. Sedan går två andra trådar i samma kabel tillbaks till centralen där de är ihopkopplade med två trådar i den kabel som går till nästa jack med s.k. musöron osv.

[bild]
Tack för svaret!
När du skriver två trådar från centralen, menar du då någon telecentral? I det jacket vi tog isär var det en ände med fyra trådar kopplade.
 
S
Är det en ände med 4 trådar anslutna kan det vara så bra att det är kabel dragit från ditt uttag till en "korskopplingsplint" eller liknande, där du använder t.ex vit/blå in i uttag, sen vit/orange ut från uttaget tillbaks till korskopplingsplinten, sen lägger man ihop de vit/orange ihop med vit/blå till nästa uttag.

är det så det är installerat är det perfekt, då har du inga som helst problem att installera ett nätverk.

Såg nu att föregående redan skrivit likadant :) Men musöron har jag aldrig hört, vi kallar dom fiskögon.
 
Med "central" menar jag korskopplingen dit all kanalisation går. När man bygger nätverk i ett stjärnnät så utgår alla kablar från en s.k. korskoppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.