Hej alla!
Tänkte höra med er vad ni har för erfarenheter av diverse bockar i verkstan? Jag kom till insikt när jag hyvlade 3m långa 50mm tjocka ekbrädor att det är jävligt tungt och bökigt på egen hand! :surprised:
Som tur är fick jag lockat min bror med öl och mat några kvällar så han kunde vara hantlangare men det blir ju dyrt i längden :D ... Skämt o sido så kunde han komma varannan vecka så det vart långt mellan hyvelpassen så jag står och över väger att antingen modda min Hammer hyvel med längre utmatningsbord (har egentligen ej plats ) eller skaffa några bockar som kan avlasta lite.
Är Julas normala skräpkvalite tillräcklig för uppgiften?
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/stationara-sagar/tillbehor/rullbock-193002/
Hittade även Swedendros lite kraftigare modell som ser klart stabilare ut men för 685 á poop så tycker jag att det är lite dyrt.
http://www.swedendro-tools.se/shop/product/rullkulbock-med-just-fot?tm=produkter&sm=ovrigt/ovrigt
Har även spekulerat lite på att göra en egen variant med alu profiler och saxdomkraft som verkar halvcool men då ska man ju lägga tid på att göra det först vilket har en tendens att skita sig när man är mitt i ett projekt...
2733f403ec5d88e98da8fc20c7bc86dd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De färdiga stöden har ju ett max min höjd och många faller bort om dom inte går att sänka till höjden när man planhyvlar vilket i en rikt/planhyvel kombo maskin som jag har är ganska lågt!

All input uppskattas...
 
Du behöver inte rulle till planhyvling ju? Mata in, gå runt. Svetsa ngt eget m utgångspunkt från en köpt lös rulle är mitt tips. Kulor är bra på sitt sätt (behöver ej ställa upp precis vinkelrätt, men ger lätt märken i mjukt trä.
 
Swedendros är oändligt mycket bättre än de vanliga, alltför lätta rullstöden. Phl har ett av mina till låns om du vill känna på det. Jag skulle nog välja Hammers egna bordsförlängningar. Jag vet av erfarenhet att det är alldeles för omständligt att planhyvla med rullbockar. Det blir för många höjdjusteringar.
 
Jag o min kompis lekte sågverk igår och lyckades omgående sabba en rullbock från Jula. Den där spaken man spänner efter att ha ställt in höjden knäcktes av i svetsen när jag drog åt den lite lagom. På bilden körde vi bocken stelopererad med borrat hål o genomgående skruv.

(Åsikter om att stocken kanske var för tung för en rullbock av sådär kvalitet osv undanbedes tacksamt, det här var prototyp 0.1 på sågverk, vi planerar redan uppgradering med rullbana)

Screenshot_2015-02-02-13-52-36.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen film Ola?
 
Nä det var en screenprint från filmen..ser kanske ut som en film som ska gå att klicka på. :)

Tråden handlade ju om rullbockar så ville inte söla ner den med för mycket off topic, ville mest konstatera att jula rullbockarna inte är dimensionerade för tunga plankor eller stockar.
 
Daniel_N skrev:
Du behöver inte rulle till planhyvling ju? Mata in, gå runt. Svetsa ngt eget m utgångspunkt från en köpt lös rulle är mitt tips. Kulor är bra på sitt sätt (behöver ej ställa upp precis vinkelrätt, men ger lätt märken i mjukt trä.
Jo om man inte har plats att gå runt maskinen och ta emot på andra sidan... Vart tvungen att flytta hyveln för att kunna hyvla så långa ämnen så ngn eller ngn måste ta emot på andra sidan. Såvida jag inte springer andra hållet över gräsplanen, runt huset in i garaget och ta emot :)
 
mattiasp skrev:
Swedendros är oändligt mycket bättre än de vanliga, alltför lätta rullstöden. Phl har ett av mina till låns om du vill känna på det. Jag skulle nog välja Hammers egna bordsförlängningar. Jag vet av erfarenhet att det är alldeles för omständligt att planhyvla med rullbockar. Det blir för många höjdjusteringar.
Jo du har nog rätt att det blir många höjdjustering vid planhyvling..Men det hade varit ypperligt vid riktning, hoppas jag kan titta på´na innan du tar tebax! :)
 
Den har stått där rätt länge nu, och jag saknar den inte. Jag har tre st hemma, varav jag använder en regelbundet. De andra endast sällan, men jag vill ha dem kvar ändå. Du vet hur det är...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.