En kompis med elak granne har fått bygglov för ett mindre hus. Grannen överklagade till länsrätten men fick avslag. Dvs bygglovet vann laga kraft för 8 månader sedan och huset är färdigställt.

Häromdagen dök det upp ett brev från Mark och miljödomstolen i Nacka där de på mindre än 10 dagar begär in hans yttrande över bygget. Den elake grannen hade således efter ett halvår överklagat igen. Mina två frågor blir då:

1. Kan en rätt begära in ett yttrande med så kort varsel? Jag kan ju vara utomlands vid tillfället. Eller min juridiska sakkunskap. Räknar domstolarna med att man sitter och väntar på ett brev från dem kall dimpa ner i brevlådan.

2. Hur länge kan man överklaga ett byggnadslov om vunnit laga kraft?
 
Fast det är nog ingen överklagan han gjort nu, utan en anmälan om att något sakförhållande bryter mot någon lag eller regel. Gissar jag.
 
Man kan alltid skicka in och begära mer tid med en enkel förklaring varför det behövs.
 
Har han verkligen fått besked om att bygglovet vann laga kraft? OM grannen överklagade så kan mycket väl ärendet ha blivit liggande i kön in till domstolen tills nu.

Jag kan ha fel, men jag tror att det är upp till den som skall bygga att kontrollera om ärendet överklagats. Det måste nästan vara ett överklagande, för om grannen hade anmält något nytt, så bör det inte hamna i domstolen förrän efter att kommun och länstyrelse haft sin prövning.
 
Hempularen: Du menar att grannen skulle ha överklagat att Länsrätten avlagit överklagan?
 
Ja. Gången är väl om jag minns rätt: Kommunen fattar beslut, som kan överklagas till länstyrelsen (inte samma sak som länsrätten), det beslutet kan öveklagas till mark o miljödomstolen (tidigare länsrätten), som kan överklagas till mark o miljööverdomstolen. Tidigare hade du länsrätten som kunde överklagas till kammarätten, som kunde överklagas till regeringsrätten.
 
Det verkar som om det finns en korrekt överklagan i domsstolskön varvid länsstyrelsen uppenbarligen inte meddelat min kompis att processen fortfarande är igång!
 
R
Ett beslut i Länsstyrelsen ska överklagas inom tre veckor från den dag man fått del av beslutet. Väntetiden innan ärendet tas upp av Mark- och Miljödomstolen kan vara mycket lång. För att sedan vidare överklaga ärendet till Mark- och Miljööverdomstolen så behöver man få prövningstillstånd av Svea Hovrätt. Långt ifrån alla ärenden får det.
Avgjorda ärenden i Mark- och Miljööverdomstolen från 2012 och framåt hittar man här:
http://www.markochmiljooverdomstolen.se/Avgoranden-fran-Mark--och-miljooverdomstolen/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.