Hej,
Vi har ett par fönster som vi tänkte sätta en tilläggsruta i (alltså innanför de bågar vi har idag). Dessa rutor vill vi gärna ha med "utsikt" men inte "insikt".
Är det någon som har tips här?
Har vid något tillfälle hört talas om att man kan få rutor som går att dimma.. och det vore kul, dvs så att man inte ser in, men jag vet inte var jag skall leta, eller vad det kan kosta.

Tor
 
Börja med att ringa en glasmästare. De om några kan ju det där med glas...
 
Hej. Redan försökt... De föreslog glas med solfilm men det funkar bara om det är ljust ute och har man en lampa tänd syns allt utifrån.... Tor
 
Fråga efter Spyglass aka Konfrontationsglas (fint ord) dock är det samma effekt , tyvärr så vänder effekten när ni tänder i rummet och det är mörkt ute. Vill ni hålla på med hemlisar så rekommenderar jag rullgardin/persienn:)

Med vänlig hälsning, fremax
 
Ja, det finns väl inga fysiska lagar som kan göra att ljus bara passerar åt ett håll genom glaset, alla såna där bygger just på att det är skillnad på ljusstyrkan på bägge sidor om glaset.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Helt rätt. Jag tror detta var uppe i Ny Teknik för ett par år sedan. Det "enkelriktade" glas som man ser i filmer bygger på att det är ljust i det ena rummet och mörkt i det andra.
 
Ok, då är jag nog uttömd här. Hittade iofs någon form av film som är "elektrisk"
http://smartglas.se/?page_id=3740
Men det verkar vara lite overkill och troligen ganska dyrt.
Hälsningar Tor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.