Björk = Mjukt, Ek = hårt.

Vill ni ha ett ljust hårt golv så kan jag rekommendera Ask. Vi har det och ex. ek-kök. Går jättebra ihop.
 
Vill ni ha ljust, hårt golv som är lite likt björk, ta lönn, det är mitt tips, har det själv på hela nedervåningen, på hela ö-våningen har vi ask så jag tycker iof. att bägge är fina.
Ask brukar gå att få till billigare pris än lönn vilket ju definitivt är en fördel däremot tycker jag personligen om lönnens ljusa, lugna ådring.
Både lönn och ask passar till ek resp. furutrappa (även om ektrappa är snyggare ;)) däremot tycker jag inte personligen, att kombinationen ekgolv och furutrappa är någon höjdare.
Damm syns fortare på det ljusa golvet än på ek men fördelarna med ljuset inomhus överväger trots det, iaf. för min egen del :D

//Christina.
 
vi har ekgolv idag och kommer att ha det i hela huset som jag bygger. Trappen blir vit med eksteg. Jag tycker ekgolv känns mycket varmare och mera ombonade än ljusa golv. Om det är "modernt" eller inte struntar jag i och låter min/vår smak bestämma.
 
När vi skulle lägga om golvet i hallen, ville vi ha ett ljust golv, gärna lönn. Vi tittade på prover i byggvaruhusen, men tog även hem en del bitar, tack och lov. Även om bitarna var ganska små, gav de ett annat intryck när de låg på rätt plats hemma än i affären. Så det blev inte lönn, utan bok.

Så mitt råd är, att om möjligt prova hemma i en mera korrekt belysning och tillsammans med sina möbler.
Låt gärna bitarna ligga på golvet ett tag, och se vad ni trivs med under en lite längre tid.

/EB
 
Både lönn och björk är snygga ljusa golv. Men ask tål slitage bättre, små skador syns inte så tydligt eftersom trät har lite struktur jämfört med lönn & björk.
Annars är inte ek så mörkt som man tror, tänk på att både björken och lönnen gular med tiden (inom 1 år).
 
Ek är kanonsnyggt och damm och smuts syns inte så väl. Vi har ett ljust golv i ett annat rum (lönn?) och det är hopplöst att hålla rent. Minsta lilla skit syns direkt......
 
Snigel skrev:
Ek är kanonsnyggt och damm och smuts syns inte så väl. Vi har ett ljust golv i ett annat rum (lönn?) och det är hopplöst att hålla rent. Minsta lilla skit syns direkt......
Det är alldeles riktigt att damm syns mer på ett ljust golv tex. lönn, ask (även om det inte är lika tydligt där pga. att det är "flammigare" i ådringen) och för den delen även vitpigmenterad furu, MEN det uppvägs många gånger om av ljuset och känslan som det ger i hela huset :-*

//Christina.

*EDIT* Fast till slut beror ju valet på vilken stil man är ute efter förstås.
 
Vi var länge inne på björk, men sedan insåg vi att det är väldigt mjukt (tryck in en nagel i ett prov och kolla). Sedan var vi inne på ek, men vi ville inte ha den rödbruna/bruna tonen som ek har. Sedan blev det lönn, ljust och hårt, ganska likt björk. Vi har lite bilder på http://pg.photos.yahoo.com/ph/amashusbilder/my_photos

Väggen skall nu i veckan målas i MioLav istället för brokettmålad terrakotta...

/ama
 
Jag tror att ek är mer tidlöst än björk....
Vi ska ha ekgolv i hela huset!
 
På tal om tid så åldras tydligen ek och björk i samma nyanser så dom är lämpliga att kombinera.Enligt både kökstillverkare och konsulterade böcker.

Lönn/furu och ek var tydligen ingen hit, kanske nu men inte om fem år. Den ena blir gulare den andra blir brunare...eller något sådant och då ser dom inte bra ut ihop längre.

Vi har ek i hela huset. Ekparkett och lackad ektrappa och oljat ekkök. Tänk på att samma träslag med olika finish (olja och lack) också blir olika. Ofta kan det vara snyggare att bryta av helt - det stör det mänskliga psyket mindre med ett uppenbart avbrott än något man tittar två gånger på, för att se om det verkligen är skillnad.

Berit
 
Lönn/furu och ek var tydligen ingen hit, kanske nu men inte om fem år. Den ena blir gulare den andra blir brunare...eller något sådant och då ser dom inte bra ut ihop längre.
Vår trappa kommer att vara i lackad furu och golvet i ek.
Innebär det att det kommer att se konstigt ut om några år? Man kanske skulle satsa på en vit trappa i stället? Eller?
 
Jag skulle ta ek, det håller sig finare i längden. Sen ska ju väggarna vara ljusa så då blir inte ek för mörkt.

Angående ek på golv och sen furutrappa: furu gulnar väldigt mycket vilket jag personligen ej gillar. :(
Jag tror det funkar bra om furun vitoljas så den blir ljusare eller vitmålas kanske?

/ PJ
 
Ek är väl knappast omodernt för tillfället. Besöker man t.ex. möbelmässan i Älvsjö så ser man att ek och björk är de två i särklass vanligaste träslagen som används just nu. Lite valnöt förekommer också å så en massa skarpa färger typ knallrött mm.

Till golv har ek inte varit omodernt på 50 år, det är det i särklass populäraste träslaget som konstant står för ca: 70-80% av alla parkettgolv. Sen varierar modet för de övriga 20-30% där björk just ni är hett, tidigare var det bok, och vem vet var det blir imorgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.