Kjell&Co har hyffsade 100W för 279:-
 
Kör Canton in wall högtalare i tre badrum/WC/Tvättstuga.

Brutalt bra ljud och funkar klockrent. Syns inte heller nämnvärt då det är vitt galler mot vitt tak.

Monterat i en trälåda i taket.

Hade inte kört Bose systemet, om Du inte kör deras utomhushögtalare.
 
Någon som har testat eller använder B&W CCM65 In-wall högtalare? Jag älskar ljudet ur deras DM604 S3-golvare.
Vet någon hur dessa in wall står sig mot Canton?
 
Så länge högtålarna tål lite fukt så e det lugnt. dvs plastkon o galvat eller alu o sånt. Men dom flesta högtalare är juh det numera. Akta pappkoner bara dom bli snea o vinda.
 
Jag installerade Infinity kappa 6,5 tums marinhögtalare i mitt badrumstak, kostar ca 1500kr på BRL. Vita element mot vitt tak. Bakom takpanelen gömde jag en 15l sluten låda som är dämpad med dämpull. Ljudet blev kanonbra.
Mvh Tommy
 
Hej,

Har B&O passiv link som driver In-Wall högtalarna. Funkar kanon! Inbyggda i låda i taket. Funkar med bra ljud i ett badrum både på låg och hög volymnivå. Men tror det är lite overkill i ett badrum egentligen. Dock fick jag köpa dom billigt då och ångrar det inte en sekund.

Angående Bose är deras inomhushögtalare inte anpassade för fukt. Men det är deras utomhushögtalare som jag tycker är lite för klumpiga i sin utformning. Annars jättebra system.

Att jämföra mot andra modeller ljudmässigt kan jag inte göra. Det skall ju jämföras i samma rum, med samma musik, etc. Tycker in-wall är kanon! B&W funkar säkert också.
 
Själv använde jag Jamos in-ceiling 6.52DVCA2. Är en "single-stereo" typ. D.v.s ett bas element med 2 tweeters. Vit galler i vit tak även här så disktret och stiligt. Ingen låda bakom, men riktigt bra ljud ändå.
 
Är inte det här med fuktproblemet lite överdrivet? Jag har haft en gammal philipsstereo i badrummet i flera år, utan minsta problem. Jag har visserligen inte skruvat isär den och tittat efter men är rätt övertygad om att det är pappkon. Den stereon är förövrigt faktiskt rätt snillrik, förstärkare+radio är inbyggt i ena högtalarlådan, totalt är det två kuber med kanske 20-25cm per sida i storlek, det går att välja om lådan med elektroniken är höger eller vänster... lite större än sånadär "livsstil"-designprylar med en lös subbas, men ändå rätt smidig, och riktigt bra ljud, utan det klassiska problemområdet man får i övergången mellan en gömd subbas i ett hörd och egentligen alldeles för små mellanregister/diskantlådor. Däremot andas väl designen 70-80-tal :)

Jag tror det krävs ganska omfattande kombination av fukt + frost eller att det kommer vatten direkt på högtalarna för att det ska vara ett stort problem.

Fast då har jag inte haft dem ända uppe vid taket, och jag ser alltid till att omsätta luften så fort jag duschat klart (löses genom att öppna dörren, jag brukar skruva upp värmen rejält i badrummet före jag duschar, och därmed så växlas den varmla luften runt i huset på nolltid när dörren väl öppnas).

Ett tips kan väl annars vara att fuktskydda dem med någon riktigt tunn plast, en gissning är att vanlig 'gladpack'-liknande plast inte påverkar ljudet nämnvärt om det inte skakar emot något, värt att prova att hålla framför högtalarna på vanliga hemmastereon. Utbudet blir ju lite större om man kan köra med vad man vill.

Vilka bilstereohögtalargaller som helst funkar nog bra, ett tips är att måla svarta bilstereogaller med sprayfärg i den färg taket ska ha (vanligtvis vitt, då finns det ju redan 'båt'/marinhögtalare att köpa, men om taket har annan färg är det ju ändå bara att måla själv).

Jag skulle nog fundera på att fälla in högtalare i väggen istället för i taket om det är praktiskt möjligt, något säger mig att fuktigheten sjunker märkbart bara ett par decimeter ned från taket....

Om ljudet är det viktigaste, och målet är att det ska se hyffsat snyggt ut, så kan ju en lösning vara nån slags infälld hylla där man ställer en 'riktig' hifihögtalare, och sedan spänner tunn plast över hela konstruktionen för att hindra fukt från att komma in (ventilera skåpet in mot t.ex. en motstående garderob kanske?) och sedan ett tunnt tyg... fast det förutsätter att man har lite experimentlust och framförallt tid att prova sig fram vad som blir bra. Å andra sidan bör man ju egentligen prova igenom ett par olika högtalare för att avgöra vilken klang hos högtalarna som passar rummet.

Badrum brukar ju ha lite annan akustik än de flesta andra rum, och dessutom brukar badrum vara rätt små, den allra gravdjupaste basen kan bli lite problem att återge särskilt korrekt, men å andra sidan går det ofta att spela olidligt högt i ett litet badrum :)
 
F
Ingen som har pejl på nån bra liten förstärkare för inbyggnad i ett badrum? .. Som kan kombineras med exempelvis en SqueezeBox eller SoundBridge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.