skulle koppla om morsanas 2-fas spis till 3-fas då jag upptäckte att dom hade kopplat efter norskt vis, alltså utan nolla! sen finns det inget kopllingsschema över 3-fas med nolla, någon som vet hur det går till? är själv behörig hyfsat ny elektriker, så jag har inte hållt på så mycket med spisar. dom hade kopplat enligt norsk 3-fas: plint 1 och 2 byglad, där satte L1,  3-4 byglad, där satte fas 2, 5-an fas 3. och sedan jord på 6:e! någon som vet hur det blir med nollan och 3-fas sen då?
 
Borde det inte gå att köra på 3 faser MED nolla? Vad är det för spis, tillverkaren måste ju veta hur byglarna ska sitta?
 
baktill står det ju 3-fas 380v, fast utan nolla då, ja inte vet jag, men jag trodde det va i Norge dom hade det där systemet... ja e 1:a års montör för övrigt!
 
380, då behöver den ingen nolla.
Var den verkligen kopplad för 2-fas innan? Som du beskrivet det i första inlägget är det 3-fas utan nolla.
 
ja den va kopplad 3-fas utan nolla så att säga, jag trodde att den va kopplad med 2 faser o nolla när jag tittade in i spisen första gången i och med att dom hade anv. den blåa då, med när jag kollade stiften i stickproppen hade dom anv. den som 3:e fas istället, men blir det verkligen 380v då? jag har inte riktigt fattat det där...
 
  • Gilla
Åkeiknivsta
  • Laddar…
Tror nog att du missade lite i 3-fas ämnet :) , kolla i böckerna, eller fråga på jobbet, hellre fråga än koppla fel på en fas och nolla.

/lycka till.
 
Om det är Elementspänning 230 volt så måste spisen ha nolla oavset om spisen går på 1 2 eller 3 faser.
Om elementspänningen är 400 så skall spisen ALDRIG ha nolla men skall då ha 2 eller 3 faser.

Och varför skall spisen kopplas om från 2 fas till 3 fas, 2 fas funkar alldeles utmärkt
på 2 fas 16a kan du få ut strax över 7000 watt en spis brukar vara på 9000watt så det håller i evighet.

Mvh
Tobbe
 
behörig elektriker skrev:
Ok, 1:a-årsmontör, det förklarar saken. Du rörde till det lite där med behörig elektriker. Var spisen kopplad för två faser och nolla innan? Varför vill du koppla om den?
Gisses... har du komplex för nått...?
alla är vi barn i början t.o.m du... hjälp killen istället för att tramsa om behörigheter hit och dit... antar att du målar om hemma oxå... men du kanske är fullt utbildad penseldragare oxå ;D
 
  • Gilla
morgan72
  • Laddar…
Får jag bara fråga, vad problemet är, tydligen så har du kommit fram till att spisen är kopplad som trefas utan någon nolla och den fungerar antar jag. Det betyder att elementspänningen i spisen måste vara 380 eller 400V precis den spänning du har om du mäter mellan två faser. Det finns ju då ingen anledning att fördjupa sig mer eftersom vi inte har något problem eller?

:)
 
Att blå inte automatikst betyder nolla borde du la veta om du är elektriker  ;)

Hemma hos mig har elektriker använt fk i färgerna brun, svart, blå samt gul/grön (jord) till min trefas vattenpump
 
Han hade antagligen slut på vit.
 
Ja ja! de va bara det att den gick så jäkla dåligt men det gör den väl då, den e ju inte direkt ny! nää grejen va den att jag lurade mej själv på den blåa där och trodde att den bara hade 2-faser ink, och det såg jag efter att jag hade skrivit det första inlägget, men den har ju 3 faser nu med elementsp. 380v och blir inte bättre kräm i så jag ger mej nu! Tack för all hjälp ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.