A
Jag tänkte måla om lite hemma. Både på vägger och lite möbler.
Min erfarenhet sedan tidigare är att billig färg inte håller samma kvalitet och lyster som välkända märken.
Tex Becker eller flugger.
Eller vad säger ni andra? Finns det billig färg som håller bra kvalietet?
 
Köpte billigaste väggfärgen på Byggmax till garaget. Gör inte om den missen igen. Täcker som om du målar med mjölk. Fönsterfärgen från Alpina var dock ok.
 
Njaa.. Nu är det iofs. någar år sedan, men jag handlade färg på Rusta. Syftet var bara att grunda nya gipsväggar innan jag tapetserade. Så jag tycket att det borde duga med billig färg.

Jag kunde inte i mina vildaste fantasier tro att färg kunde vara sååå usel.

Efter en strykning så kunde man överhuvudtaget inte se att väggen var målad.
 
  • Gilla
Tallguy196 och 1 till
  • Laddar…
Köpte busbillig färg på Biltema till väggarna i garaget. På de putsade, redan målade väggarna funkade den ganska skapligt men på gips bara försvann den. Är det lie mer krav på resultat burkar jag köra Beckers eller Teknos.
 
Nej självklart är de inte lika bra, vanligaste problemet är att de billigaste färgerna är mer utspädda vilket gör att det krävs fler strykningar innan de täcker. Eftersom det då går åt mer färg så blir besparingen ännu mindre.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det är pigmentet i en färg som är den stora kostnaden i tillverkningen utifrån det så är slutsatsen lätt att göra .
 
Jaja...är man lite försigkommen köper man Sadolin-färger på Byggmax...och utnyttjar prisgarantin när Coop Bygg har kampanj...Sadolin 10 liter premium väggfärg för 415kr.

Men köper man färgerna som faktiskt heter "Ekonomi" så är de såklart inget vidare.

Summarum..man behöver inte köpa svindyra färger i färghandeln, det finns bra märkesfärger hos byggvaruhusen till vettiga priser. Beckers brukar vara bra i relation pris/kvalitet
 
Alpina på Byggmax är bra, den billigaste byggmax budgetfärgen är inte bra, har provat Hornbach budget vägg också. Målarna höll på att lyncha mig, de fick måla 4 ggr innan den täckte...

Tror dock inte alpina finns kvar längre. Men ta bara inte den billigaste så blir det bra. Biltemas färg för mur har jag provat, den är bra, dock väldigt vit...0500
 
A
Tack för en massa bra svar! Ni har bekräftat det jag redan trodde:)
 
Krilleman
Byggmax färger har jag provat en del av med varierande resultat. Både bra och dåligt. Väldigt varierande resultat.

Jag har även konto hos min lokala Flügger handlare. Där har alltid färgen hållit god kvalité rakt igenom. Men den kostar lite mer. Men det är värt det!

Vill du inte bli missnöjd så handlar du av känt märke!
 
De billigare färger på byggmax är ingen höjdare, men de har ju även en del lite dyrare, jag köpte detta till mitt garage
https://www.byggmax.se/farg/farg-inomhus/vaggfarg-halvmatt-vit-p187083
Funkade rätt bra.
Dock inte så bra som dyrare saker, men att köpa färg för 1500kr/hinken till ett garage tar emot.
Till att måla inne i bostadshuset tycker jag inte man ska använda billig färg.

Alpina som en del nämner här finns inte på byggmax längre...

Sen är det ju som så att om du köper den dyra färgen nu så irriterar man sig på det höga priset ett tag, köper du den billiga färgen så finns ju risken att man stör sig på det dåliga resultatet under en betydligt längre tid.
 
  • Gilla
Byggmasen och 1 till
  • Laddar…
T
Å andra sidan får man köpa så mycket billig färg för att få det att täcka så att det i slutändan hade lönat sig att köpa dyrare färg som hade täckt med en strykning.
 
tank77 skrev:
Å andra sidan får man köpa så mycket billig färg för att få det att täcka så att det i slutändan hade lönat sig att köpa dyrare färg som hade täckt med en strykning.
Precis, och man ska inte glömma att det är skittråkigt att måla så ju färre stryckningar desto bättre.
 
  • Gilla
Kire_78 och 1 till
  • Laddar…
Alpina som Byggmax har, eller åtminstone har haft, är en bra färg.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Oftast när det är noga målar jag med beckers proffsgrejer, men när jag målade betongväggar "tillsvidare" i vitt så dög rustas väggfärg kanonbra. Ett par lager behövs det men på ren betong har det inte gått bättre för mig med bättre färg. Inte så att det motiverar priset iaf!
Bättringsmålade med rustas grans 5 och då syntes det inte ens vart det var bättrat. När det var torrt så syntes det inte ett dugg. Så billig färg för väggar kan rusta fungera till. Täcker helt okej tycker jag. Köperman beckers hobbyfärg för en hundring till för 10 liter tror jag inte att man kan räkna med mirakel heller...

Däremot så har jag försökt köpa byggmax egna plåt resp elementfärg och den ska jag aldrig köpa igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.