Elementen luftas ofta i vårat hus på övre våningen. Kan inte hitta någon anledning. Var början man?

Bergvärme som värmekälla. Nybytt tryckexpansionskärl. 3 våningar med källaren då.
 
Åsa Lund
Vad har du för förtryck i expansionskärlet? Om du inte pumpat upp trycket efter leverans från fabrik är det säkert för lågt.
Trycket mäter man på bilventilen som sitter på toppen av kärlet. Obs att trycket ska mätas "torrt", dvs utan vattentryck på kärlet. Stäng ventil melan kärlet och resten av systemet och släpp ut det vatten som finns i kärlet. Om jag minns rätt ska trycket i blåsan vara (husets höjd från exp-kärlet till översta radiatorn i meter) /10 +0,5 bar. Är huset 8 meter ska du alltså ha ca 1,3 bar.
När du sen fyller på vatten på systemet igen ska du ha samma tryck som du räknade ut för expansionskärlet.

hoppas att du klarar dig med denna enkla instruktion! Berätta gärna hur det gick :)
 
Jo men varför skulle det komma luft in i systemet pga detta förstår jag inte. Förklara gärna.
 
Radiatorventilerna (termostaten) kan läcka in luft. Det blir ett undertryck då vattnet passerar den, lägre tryck efter ventilen. Där kan luft sugas in. Jag hade samma fenomen sedan plockade jag ut de två översta elementens ventiler och gjorde rent. Hittade inget speciellt men problemet blev mycket mindre än förut.
 
Förtrycket brukar vara minst 0,5 bar vilket innebär att höjden mellan expansionskärlet och den översta radiatorn får vara max 5 m. Är det t.ex. 8 meter behöver förtrycket vara (minst) 0,8 bar osv.
 
Josth skrev:
Förtrycket brukar vara minst 0,5 bar vilket innebär att höjden mellan expansionskärlet och den översta radiatorn får vara max 5 m. Är det t.ex. 8 meter behöver förtrycket vara (minst) 0,8 bar osv.
Det har jag förstått men varför skulle detta leda till att det kommer in luft i systemet?
 
Strömningen gör att det lokalt kan bli lägre tryck på vattnet än det omgivande atmosfärstrycket vid en strypning, tex en radiatorventil. Luft kan då sugas in vid ventilspindeln.
 
Åsa Lund
jag är nyfiken ;-)

Vad har du för tryck i expansionskärlet? (utan vatten på)

Nyfiken på om åtgärden funkar
 
Åsa Lund skrev:
jag är nyfiken ;-)

Vad har du för tryck i expansionskärlet? (utan vatten på)

Nyfiken på om åtgärden funkar
Då får du nog fortsätta vara det för jag tänker inte tömma för att kolla det utan en anledning. Det är en rörmockare som är duktig som bytt det så jag antar att han gjort rätt. Kan du inte förklara istället varför det kommer in luft i systemet om trycket i blåsan är fel?
 
Åsa Lund
Om trycket i systemet är för lågt så skapas undertryck vid smala passager så att luft sugs in. Har andra kommentatorer på tråden varit inne på. Detta fenomen är rörmokare INTE alltid så medvetna om.

Att köpa expansionskärl med rätt förtryck (annat än 0,5 bar som är för att kolla att blåsan är hel när den lämnar fabriken) kostar extra, vilket ingen vill betala för.

Alltså är det sällan rätt tryck i kärlen ute i anläggningarna
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Åsa Lund skrev:
Om trycket i systemet är för lågt så skapas undertryck vid smala passager så att luft sugs in. Har andra kommentatorer på tråden varit inne på. Detta fenomen är rörmokare INTE alltid så medvetna om.

Att köpa expansionskärl med rätt förtryck (annat än 0,5 bar som är för att kolla att blåsan är hel när den lämnar fabriken) kostar extra, vilket ingen vill betala för.

Alltså är det sällan rätt tryck i kärlen ute i anläggningarna
Trycket i systemet är ju inte trycket i blåsan i expansionskärlet. Är det något jag inte fattar?


Sen verkade som att dom andra som skrev menade att det kan hända oavsett. Dessutom dom expansionskärlen jag köpt brukar alltid vara för högt tryck i så att jag får släppa ut luft. Trycket idag i systemet är 1 bar.
 
Åsa Lund
Hur högt är ditt hus från värmecentralen till översta elementet? Du skrev tre våningar

Är svaret tio meter innebär det att ditt värde på 1 bar är på grund av tio meter vattenpelare.

Vattentrycket i systemet på tredje våningen är - 0 meter vattenpelare. Inget tryck.

Om du istället har 1,5 bar i expansionskärlet så kan du få 0,5 bar på tredje våningen. Detta tryck motverkar att det sugs in luft i ditt värmesystem.

Fattar du nu?
 
Har du 1 bar stabilt i tryck bör du inte få några problem på sikt om du har mindre än 8 m vertikalt i anläggningen, och det givetvis oberoende av förtrycket. Förtrycket är viktigt om du har större variationer i temp men det är knappast fallet i ditt system, då är det lätt hänt att systemet hänger med vakuum högst upp när det är kallt.

Detta verkar du ju ha full koll på så det beror nog snarare på att det är mycket nypåfyllt vatten i systemet som tar lång tid att avgasa tack vare att du inte har några delar med lite högre temp i ditt system som skyndar på processen. Sen är det så klart naturligt att gasen samlas högt upp och även lite beroende på hur rören är dragna kan det bli särskilt tydligt för vissa element. Annars är det som nämnts tidigare med dynamiskt tryck som kan ge lokalt lägre tryck som suger in luft via otätheter givetvis en möjlighet, men det rår du på om ditt statiska tryck via kärlet ligger någon tiondels bar högre än vattenpelaren till överkant högsta radiator.
 
GK100 skrev:
Har du 1 bar stabilt i tryck bör du inte få några problem på sikt om du har mindre än 8 m vertikalt i anläggningen, och det givetvis oberoende av förtrycket. Förtrycket är viktigt om du har större variationer i temp men det är knappast fallet i ditt system, då är det lätt hänt att systemet hänger med vakuum högst upp när det är kallt.

Detta verkar du ju ha full koll på så det beror nog snarare på att det är mycket nypåfyllt vatten i systemet som tar lång tid att avgasa tack vare att du inte har några delar med lite högre temp i ditt system som skyndar på processen. Sen är det så klart naturligt att gasen samlas högt upp och även lite beroende på hur rören är dragna kan det bli särskilt tydligt för vissa element. Annars är det som nämnts tidigare med dynamiskt tryck som kan ge lokalt lägre tryck som suger in luft via otätheter givetvis en möjlighet, men det rår du på om ditt statiska tryck via kärlet ligger någon tiondels bar högre än vattenpelaren till överkant högsta radiator.
Ja det var det jag tyckte var konstig att blåsan tryck skulle inverka på luften. Det andra låter helt rimligt och det ska jag mäta och korrigera. Tror att det är mellan 8,5-9 meter.

Dock har det varit lugnt ett tag nu så vi får se. Eftersom det varit nya ingrepp i systemet har det ju givetvis tillkommit luft pga det.
 
Kolladee idag och det riktigt skvalpar vid cirkulationspumpen. Blir det så mycket luft av för lågt tryck eller ska jag kolla på andra fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.