Har ett inbyggt elskåp i väggen med mängder av leddrivdon. Är det tillåtet att dra kortare längder (~3dm) dolt med RDOE kabel dvs. fastklamrad dold i igenbyggd vägg. Vill gå från elcentralen till respektive drivdon dolt. Tänker på denna gummikabel: http://elbutik.se/product.html/rdoe-h07rn-f?category_id=2107
 
Vad ska du använda kabeln till?
 
TuXy skrev:
Vad ska du använda kabeln till?
Gå med fas/nolla/jord till drivdonet. Har lite svårt att förstå skillnaden mellan att dra med EKK som är tillåtet kontra denna kabel som jag misstänker inte är det.
 
Det är för att kabeln inte är avsedd för fast installation. Dock används den vid fast installation av t.ex. motorer.

Men om man då istället frågar. Varför vill du använda en sådan kabel som inte är tillåten? Finns det någon vits med det?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
RKK är väl heller inte helt rätt men den är bra mycket bättre än gummikabel.

Protte
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
TuXy skrev:
Det är för att kabeln inte är avsedd för fast installation. Dock används den vid fast installation av t.ex. motorer.

Men om man då istället frågar. Varför vill du använda en sådan kabel som inte är tillåten? Finns det någon vits med det?
Först kopplade jag med ekk men tyckte inte den var så följsam att koppla med så då köpte jag ovan länkad kabel och kopplade in resterande drivdon med den. Insåg nu när jag är på väg att bygga igen väggen att det kanske inte var så klokt?
 
Jag vet inte om det är just precis olagligt att använda den, men man brukar inte få bygga in den typen av kabel.

Hur menade du med inte så följsam när du syftade på EKK?

Posta gärna en bild så kanske det går att lösa på något bättre sätt? :)
 
Gummikabel torkar och vittrar sönder med tiden vilket är en väldigt bra anledning att inte använda den för fast installation, speciellt inte en inbyggd sådan.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 5 till
  • Laddar…
Jag förstår inte, varför kan du inte använda slang den korta biten mellan elcentralen och kapslingen med drivdonen? Om det är kabel behöver den väl inte klamras den korta biten heller.

//Patrik
 
Tänkte att man måste dragavlasta kablar som går in i kopplingsdosor. Att gummi vittrar sönder är väl anledningen till att det inte är tillåtet så det köper jag. Tänkte inte i de banorna själv. Ska ta och beställa en 4g EKK kabel och låta elektrikern dra om de felaktiga dragningarna.

Som syns på bilderna går jag med slang in i kopplingsdosor och därifrån till drivdon. Pajar någon kabel mellan kopplingsdosan och drivdonet får den helt enkelt dras om synligt i framtiden.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jäkla massa drivdon du har :)

Normalt sett behöver du inte dragavlasta fast kabel, dvs om den är spikad t.ex.. Dock bör du som sagt skippa gummikabeln eftersom den inte är anpassad för fast installation.
 
Ja det är bara att hålla tummarna att de håller i många år så jag hinner spara ihop pengar till nya ;)
 
Varför inte sätta utanpåliggande kabelkanaler mellan raderna av drivdon, då behöver man inte se den där snuttande som kommer ut genom väggen och sedan till drivdonet. Är dessutom enklare med kabeldragningen och ev utbyte.
Upptill en kanal vågrätt med hål för slangarna.

Man hade inte behövt se en endaste kabelsnutt.

Men jag är väl lite arbetsskadad.

Protte
 
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
Danne_83 skrev:
Tänkte att man måste dragavlasta kablar som går in i kopplingsdosor. Att gummi vittrar sönder är väl anledningen till att det inte är tillåtet så det köper jag. Tänkte inte i de banorna själv. Ska ta och beställa en 4g EKK kabel och låta elektrikern dra om de felaktiga dragningarna.

Som syns på bilderna går jag med slang in i kopplingsdosor och därifrån till drivdon. Pajar någon kabel mellan kopplingsdosan och drivdonet får den helt enkelt dras om synligt i framtiden.

[bild]


[bild]


Det där riktigt skiner hempuleri

Sen är du ju inte godkänt heller med enkelisolerade ledare in i drivdonen med matningen. Manteln på kabeln ska IN I donen
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Varför inte sätta allt i ett "apparatskåp" ? där kan man dra enkelisolerade ledningar i kabelrännor mellan appararena och upp till kopplingsplintar.
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.