A
Jag hade tänkt bygga ett köksbord och även ett tv bord.
Har gjort liknande saker förut men då kört med 45x45 reglar som jag torkat under lite press innan så dom inte slår sig.
Dom gör sitt jobb men på ett köksbord tex känns det som lite tjockt med 45x45.
kanske hellre då 40x30 tex.
Det finns ju läkt men den blir väl väldigt svag gissar jag?
Har ngn ngt förslag här?
 
Jag skulle hyvla 45x45 till rätt dimension. Jag skulle i och för sig inte använda regelvirke till möbler - men om!
 
A
Okej!
Vilket virke skulle du använda? Ek kanske?
och vart hittar man sådant virke som jag gissar är torkat?
 
Gå till ett lokalt snickeri, förklara vad du vill göra och i vilket träslag så kan du säkert få köpa snickerivideos istället, helt annan kvalitet.
 
A
Vad är snickerivideos?
 
Gissar att Daniel syftar på virke!
 
Jag gjorde ett matbord i våras. Benen har ett kvadratiskt tvärsnitt, de översta 10 cm är ca 45 x 45 mm och sedan smalnar de av nedåt så de är 30 x 30 mm vid golvet.

Jag använde mig av planhyvlad furu som utgångsmaterial till ben och sarg. Till benen limmade jag ihop tre knappt 1m långa 95 mm brädor med tjockleken 15 + 21 + 15 mm. Den ihoplimmade biten klöv jag sdan så jag fick två bitar som var ca 46 x 51 mm. Dessa hyvlade jag sedan ner till rätt mått. (Jag fick alltså ut två ben där så jag upprepade proceduren och fick två till, det hade blivit lite ostadigt annars.)

Nu hade jag de planhyvlade brädorna liggandes och skulle tvunget använda dessa eftersom det rörde sig om en "prototyp" som inte skulle kosta något. Jag får väl se om det blir en v.2 om en tio år eller så...

Slutsatsen av detta blev att det funkar med egenhändigt tillverkat limträ av planhyvlad furu från bygghandeln. Jag är övertygad om att limningen gör det mindre benäget att slå sig men bitarna bör nog ändå vara ordentligt torkade. Helst hade jag utgått från 2" plankor av möbeltorrt virke men eftersom detta fanns till hands så fick det bli planhyvlat.

Så vill du ha 30 x 40 så skulle det kunna fungera att limma ihop 2 st 15 x 95 och sedan klyva denna.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Nu tog det visst väldigt lång tid för mig att skriva ovanstående så bättre förslag kom emellan. Daniels förslag att försöka få tag på riktigt möbeltorrt snickerivirke är oändligt mycket bättre. I mitt fall så skulle det dessutom målas så jag kunde varit frikostig med spackel också om det hade behövts. Skall det vara synligt trä så bör du nog försöka få tag på riktigt virke.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Min tanke är att bordet ska bli billigt. Så jag gillar din idé. Problemet är att jag bor i l ö lägenhet och inte har hyvel eller klyv.
Men jag ska kolla upp på ngt snickeri. Eller limmar jag ihop två bitar läkt. Eller får man skruva ihop det virket som stavlimmas?
Blir det lika starkt? Eller jag kan ju limma och dra ihop med skruvar. Ska ändå målas senare.
Tack för ett jättebra svar jac
 
JohannesP skrev:
Vad är snickerivideos?
Haha, förlåt snickerivirke menade jag ja.
 
Ek 45x45 finns väl att köpa på både Beijers och Bauhaus?
 
A
Hittade 21x40 tror jag det var på Beijer. Men det kostar också 80 kr metern. Jag hade tänkt bordet skulle kosta 600kr .
Då kommer bara benen att kosta mer än så. Så jag kommer nog att köra på stavlimmad läkt eller 45x45 furu.
Som bordsyta tänkte jag ta ytterpanel och sätta läkt under så att den inte kommer att slå sig.
Så säg 21x195 och läkt under 20cc. Det borde väl kunna hålla sig skapligt rakt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.