hejsan
vi har kikat runt och fastnat för fiskarhedenvillans viggen nån som byggt???
 
Hej,
Vi är sugna på detta också så bumpar lite :)
 
Jag har valt fiskarhedenvillan,dock inte viggen. Har inte hört något illa från dem, håller tummarna att allt fungerar som det ska när vi snart kör igång hela processen.
 
Vi är i planeringsfasen i vårt husbyggande och har också fastnat för Viggen. Såg igår att det nu går att planera planritningen i roomsketcher. Det är betydligt lättare att få en uppfattning om husets storlek och vad man kan förbättra.
 
malboja skrev:
Vi är i planeringsfasen i vårt husbyggande och har också fastnat för Viggen. Såg igår att det nu går att planera planritningen i roomsketcher. Det är betydligt lättare att få en uppfattning om husets storlek och vad man kan förbättra.
Jäkligt snyggt hus är det, men planlösningen är inte den bästa om du skulle fråga mig. Två duschar kanske är overkill? Två är bättre än ingen, men jag hade satsat på ett stort badrum någonstans, det gör väldigt mycket.

Lycka till!

Själv börjar jag bygga om några månader. :)
 
Det finns andra hustillverkare som bygger liknande hus som Viggen. Vårgårdahus t.ex Villa Säveholm, mycket bättre planlösning än Viggen + ett extra sovrum. Jag tycker det är bättre placering på största sovrummet, en bit in i huset, inte precis vid hallen. Eller LBHus LB109, också mkt bättre planlösning än Viggen.Nu vet jag att Fiskarhedens paroll är att man kan rita om planlösningen utan kostnad. Om ni bestämt vill ha FHV så skulle jag göra vissa förbättringar av planlösningen. Annars är jag rätt säker på att både Vårgårda o LB-Hus inte är dyrare än FH om ni jämför nyckelfärdigt hus. Men ni kanske vill göra en del själva.
 
Fint hus! Men jag tycker att planritningen på Briljanten är bättre, och det borde ju gå att få den med Viggenutseendet.

Vi håller på och bygger ett annat hus med Fiskarhedenvillan, har inflytt i april, och hittills har allt flutit på utan krångel. *peppar, peppar*
 
Asson skrev:
Fint hus! Men jag tycker att planritningen på Briljanten är bättre, och det borde ju gå att få den med Viggenutseendet.

Vi håller på och bygger ett annat hus med Fiskarhedenvillan, har inflytt i april, och hittills har allt flutit på utan krångel. *peppar, peppar*
Roligt och höra! Ni har lejt bort allt till fiskarhedenvillan så ni får det nyckelfärdigt?

Jag har lejt bort själva utsidan till dem (tak,panel,foder...) . Hur är resultatet där? Är ni nöjda?
 
M4JK skrev:
Roligt och höra! Ni har lejt bort allt till fiskarhedenvillan så ni får det nyckelfärdigt?

Jag har lejt bort själva utsidan till dem (tak,panel,foder...) . Hur är resultatet där? Är ni nöjda?

Vi har valt nyckelfärdigt och tagit firmor som Fiskarhedenvillan rekommenderat. Hittills är vi väldigt nöjda med både bemötande (att de frågat oss och föreslagit olika lösningar) och resultat. Jag är ganska noggrann men vad gäller utsidan av huset har jag inget att anmärka.
 
Jag håller med om att det behövs vissa förbättringar. Vi vet inte om vi kommer bygga med fiskarheden eller anlita en lokal hustillverkare och utgå från Viggens originalritning .

Jag har ritat om huset invändigt i köket till en hörnvariant med ö (eller ev parallellkök med ö), flyttat en del innerväggar samt satt ingången till den vänstra flygeln (tvätt/grov/2 sovrum/WC) från hallen istället. Därmed blir köket mer avskilt och ingen genomfartsled. V-rummet och matplatsen kommer ej vara öppet emellan utan avskiljas med en vägg. Öppna spisen kommer placeras i hallen till höger och ingången till klädkammaren som ansluter till stora sovrummet kommer byggas för. Ingången blir istället från v-rummet.

Vad ska ni bygga för hus?
 
malboja skrev:
Jag håller med om att det behövs vissa förbättringar. Vi vet inte om vi kommer bygga med fiskarheden eller anlita en lokal hustillverkare och utgå från Viggens originalritning .

Jag har ritat om huset invändigt i köket till en hörnvariant med ö (eller ev parallellkök med ö), flyttat en del innerväggar samt satt ingången till den vänstra flygeln (tvätt/grov/2 sovrum/WC) från hallen istället. Därmed blir köket mer avskilt och ingen genomfartsled. V-rummet och matplatsen kommer ej vara öppet emellan utan avskiljas med en vägg. Öppna spisen kommer placeras i hallen till höger och ingången till klädkammaren som ansluter till stora sovrummet kommer byggas för. Ingången blir istället från v-rummet.

Vad ska ni bygga för hus?
Du får hemskt gärna lägga upp en ritning! Jag har valt Bärnstenen med en hel del ändringar.

Deras http://www.fiskarhedenvillan.se/imagevault/PublishedMedia/sq8de0es02xiiy1787da/B-rnstenen_plan1.jpg


Jag är just nu i skedet med artitekten och håller på och finputsar in i det sista, såsom vägg på rätt ställe, planering på toan m.m..
Som det ser ut just nu : http://gyazo.com/de39902db0c795534d9434c06ffd503d

Ni får mer än gärna ge mig råd.

Jag kan tillägga att jag ska inreda övervåningen med tiden, men eftersom jag är singel och detta blir mitt första hem så känner jag att detta räcker mer än väl sålänge :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.