Hej, newbie här.

Möjligt att jag är dålig på att söka, men jag hittade iaf inget som liknande vårt problem. Vi har en 1½-planskåk med källare från -67 och i tvättstugan finns en lucka i golvet ganska nära ytterväggen. Lyfter man på den hittar man avloppsrör med en lucka som tidigare ägare limmat igen på inrådan av mäklarens besiktningsman. Så långt inga problem, och det var ok fram tills hålet började fyllas med vatten.
Eftersom vi nyligen dränerat om, verkar det inte så troligt att det är regnvatten. Möjligen om det tränger upp underifrån, vi bor i princip längst ner i dalen.
Alternativt kan det vara röret i sig som pajat nånstans, vattenledningarna som går genom samma källargolv verkar ha klämts för trycket är uselt.Eller kan det vara från bristande tätskikt i intilliggande badrum?

Oavsett vilket, om det inte går att utröna, vad är lämpligast åtgärd? Bara att bila upp hela golvet?
Tips uppskattas!
 
Börja med att avgöra vad det är för vatten.
- Om det är avloppsvatten borde det lukta illa, vilket inte regnvatten eller dricksvatten gör på samma sätt.
- Om det är hål på din (dricks)vattenledning så borde du se att vattenmätaren snurrar även när alla kranar är stängda.
 
Tack för tipsen.
- Jag kan inte påstå att det verkar lukta speciellt illa. Hur stor är chansen att skiten filtreras på väg genom grund/betong?
- Vattenmätaren står still, det har jag kollat, trodde först att det kunde komma därifrån.
 
Är det avlopp ska det genom rätt mycket dräneringsmassor innan lukten av avlopp försvinner, flera meter material kan gå åt.

Är ditt vattenfyllda hål mellan "gatan" och vattenmätaren eller efter vattenmätaren? Är väl bara om den är efter som den kommer snurra av förbrukning. Är hålet mellan "gatan" och vattenmätaren kommer den stå still
 
Jag skulle säga att den ligger efter vattenmätaren för ledningen kommer in i hörnet av tvättstugan. Den går iofs ner igen i princip på andra sidan luckan, men då är det ju efter mätaren.
 
Är det nån som vet om det är ok att lägga igen hela hålet med tex betong? Luckan är ju ändå limmad för att inte gå att öppna...
 
Lyfter gammal tråd men vill oxå veta :) Ska lägga golv i källaren och hittar ingen bra lösning för att täcka den...
 
rssvanberg skrev:
Lyfter gammal tråd men vill oxå veta :) Ska lägga golv i källaren och hittar ingen bra lösning för att täcka den...

Det finns ju en anledning till att den finns där.
Luckan som normalt sitter med 4 bultar är ju till för att kunna rensa och eventuellt spola systemet. Så om du anser dig inte behöva en renslucka så kan du ju gjuta igen den men de flesta villaägare uppskattar att det finns en sådan den dagen det blir stopp i systemet. Och eftersom du har gjutjärns rör i systemet så är det nog risk för att det börjar sätta igen av rost eller beläggningar nu efter många år.

Det finns ju normalt en övre lucka i plåt som går i nivå med golvet. Du kan ju skära/såga dina klinker och limma på denna så att du fortfarande kan komma ner till rensluckan.
 
Redigerat:
Krilleman
Har du en renslucka där avloppet kommer ur golvet så är det ganska lugnt att gjuta igen din lucka i golvet. Precis som oceanis beskriver! Annars kanske du kan montera ett rensrör?

Har du koll på hur dina avloppsrör går i plattan?

Själv satte jag in en "jack in" istället för min durkplåtslucka med rensbrunn i ett angränsande rum (med ett 88,5º gren liggandes) från tvättstugan (där originalet satt) när jag bytte mina gjutjärnsrör till plast. "Jack in":en sitter precis innan utgången till trekammarbrunnen. Och som grädde på moset monterade jag ett vanligt rensrör också ovan golv. Man kan aldrig vara för mycket förberedd för problem ;)

http://www.aco-nordic.se/produkter/miri-jack-in-spolbrunn/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.