Hej!

Vi har köpt ett hus från 1945. I källaren finns en halvfärdig bastu som alltid använts som förråd.

Vet inte exakt när bastun byggdes, men ägaren tror att det är cirka 20-30 år sedan. Väggarna är klädda med trä, precis som sig bör, och dörren är en riktig bastudörr. Oklart hur golv etc ser ut (vi har inte tillträde förrän i maj).

Min fråga: Hur tar vi reda på om den här bastun går att bygga vidare på och använda? Vi vet ju inte alls om det är byggt enligt konstens alla regler, eller om det kan vara något fel "bakom träet".

Någon som har erfarenhet?
 
Hakar på denna tråden.

Har även jag en bastu i källare. Byggd för ca 30 år sen. bara använd som förråd.

Var börjar man? Be en elektriker kolla elen?
 
Det ska väl finnas en brandsäker folie numera? Och tro mig, det vill man ha, det stoppar branden effektivt om det uppstår elfel i "grillen". Grannen fick åsknedslag som tände eld på bastun...
 
På vår besiktning inför hemförsäkring anmärktes det att bastun saknade avlopp.

Ringde pappa som byggt bastun vi använt två gånger i veckan på vintrarna, han hade inget heller :) och inga problem, lämna dörren på glänt så torkar allt av eftervärmen.

Så det skiljer nog då mot idag. Sen ska det ju vara led, högtalare, vattenkran osv idag :)
 
Vad menas egentligen med halvfärdig ?
är det en bastu som bara inte används som bastu eller behöver det installeras aggregat osv ?
Jag tror inte en bastu byggd på 80-talet ska vara några problem bara.

Avlopp osv är ju att föredra i bastun men inget måste, speciellt inte om du har avlopp utanför.
Har man dock vattenkran i batu är det ju rekomenderat med avlopp.
Dagens standard säger nog att det ska vara avlopp också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.