Har du klippt, skalat och kontakterat så att inte någon tråd från skärmen har kontakt med mittledaren.
Skala av ca15 mm av ytterhöljet,
vik tillbaka flätan över ytterhöljet,
klipp/skär av folie och innerisolering ca 3 mm från den vikta skärmen,
"krafsa ut" folien och isoleringen till "normala" avståndet från mittenledaren,
skruva på kontakten på kabeln, mittledarens isolering ska precis sticka ut genom mitthålet på kontakten,
klipp av mittledaren så att den är någon mm utanför kontakten.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



OT: Runt millenieskiftet provade jag en antennkabel där "skärmen" bestod av några tunna koppartrådar (alltså ingen skärm utan bara återledare) mellan LNBn och mottagaren, fick ingen signal förrän kabeln var ca 1dm lång, kabeln funkade bra till Terrestrial mottagning även när man skarvade ihop tre 10 m kablar (med gjutna kontakter), ägaren till campingen jag jobbade på då hade köpt in ett "billigt" parti för utlåning till gästerna.
 
Diseq är det som är inaktiverat
 
Lite OT, men koppla loss vattenslangen och ta bort kopplingen från vattenutkastet, så slipper du att utkastaren fryser sönder ifall det blir kallt.
 
Den enda platta parabolen jag har kopplat in satt på en husbil och då var den inte så "sned" som din är. Det står ju visserligen "Skew 10°" så det kanske är rätt.
jag vet också att det var riktigt svag signal från en sån där plattis. Kan man undvika den ska man göra det, om det är samma plattis som satt på husbilen vill säga.
 
Lite framsteg! Får in en kanal, Tandberg Service, som verkar ligga på Thor.
Får dock inte in några andra och signalkvaliten är stor.

Extremt känsligt, minsta rörelse på parabolen så tappar den signalen. Är verkligen allt eller inget.

eRxaDfa.jpg
 
  • IMG_20150201_135827.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
dhanjel skrev:
Lite framsteg! Får in en kanal, Tandberg Service, som verkar ligga på Thor.
Får dock inte in några andra och signalkvaliten är stor.

Extremt känsligt, minsta rörelse på parabolen så tappar den signalen. Är verkligen allt eller inget.

[bild]
Tandberg Service finns även på Arabsat 42°E.
Min tanke är om inte takfoten kanske skymmer lite, svårt att se på bilden. Prova att flytta ner den lite, alt slå ner en påle i marken och prova där.
 
Den säger Thor 5 när den söker med, så därför jag trodde det. Men låter lite oroväckande.

Den ska inte vara ivägen om den inte är extremt "bred-strålande".

har åtminstone fått till all kabeldragning nu, så nu är det "bara" att justera in den jäkla parabolen kvar :)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Var hittar du förresten vilka satteliter Tandberg Service ligger på?

Har inte hittat det på de sidorna jag letar på :)
Den lyckas hitta Conad_TV och ECHOUROUR TV med, dock ingen bild.

Känns som man hamnat på fel sattelit. F--n
 
Nu j-vlar kanske vi är nåt på spåren (för er som följer den här följetongen :))

I lite smått vrede så gjorde jag en liten snurr på parabolen, tvn gör ett glädjeryck och signalerar max mottagning.

Den säger dock 1 grad väst, men Canal Digital kanalerna verkar ligga här. Så det är kanske rätt?
380 kanaler ca hittade den iaf.

Måste nog vänta på att kortet aktiveras (går väl automatiskt när man väl har mottagning) för att veta säkert dock.

0J9psPG.jpg

Tn6hbQz.jpg

(Ställde in den på SVT 1 HD)
 
Nu äntligen fungerar allt! Tack för alla tips och råd!

Nu ska det bara kopplas in 3 uttag till, men det sparar jag nog till en annan helg :)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Känner igen ditt elände. Vet inte hur många timmar jag och farsan stått på stegar med Walkie talkies och försökt få in bra signal på olika antenner och paraboler. De låsta boxarna underlättade ju inte heller de sista åren.

Nu för tiden streamar vi allt och tack vare stabil fiber så funkar det så gott som alltid och är inte känsligt för snö eller regn. :)

Väl kämpat och kul att du fick till det.
 
dhanjel skrev:
Den säger dock 1 grad väst, men Canal Digital kanalerna verkar ligga här. Så det är kanske rätt?
380 kanaler ca hittade den iaf.

(Ställde in den på SVT 1 HD)
Bra att det löste sig!
Jag kanske missförstår dig men Canal Digital ligger ju på 1° väst. Eller 0,8° om man ska vara petig.
Det är Viasat som ligger på 5° öst. (4,8°)
 
OT.. Men sitter den inte lite utsatt om dörren slår upp?
 
Du har fästet skruvat på väggen som består av fjällpanel ser det ut som. Då måste du vinkla fram den lika mycket från 23 grader som lutningen är på fjällpanelen. På andra ledden ska den väl vara med var sitt hörn rätt upp och rätt ner? På bilden du skickat så ser den ut att peka alldelef för rakt upp i himlen såvida du inte bor i södra Spanien men snödjupet tyder på annat.

Kjell
 
@mlkjhr, om inte jag ser fel så är panelen helt lodrät, det ser ut som liggande lockpanel där locken är på insidan.

@Mr9, håller med dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.