Bor i ett hus med källare där det kommer in vatten i från bottenplattan...
Har dränerat efter konstens alla regler och har även gjort en grundvattenbrunn/dräneringsbrunn med pump.
Trots detta så kommer det ändå in vatten i två rum i källaren:(
Hade man tänkt lite längre så hade man aldrig köpt huset men ung å dum och med inställningen att allt går att lösa.. Så köpte vi detta och har renoverat det i några år.

Men känns lite som att bygga ett slott på lera eller sankmark alltså idiotiskt.
Min fråga är egentligen om kommunen har något ansvar som någon gång gett bygglov till huset.?
Har forskat och det visar sig att huset ligger 30 cm längre än det skulle enl källor.. När de byggde huset fick de problem med avloppet som inte hamnade rätt med det kommunala avloppet.. Utan vi har en avloppskvarn på tomten(första varningsklockan) trodde jag hade dränerat bort alla problem men det hade jag inte och har dåligt med fler idéer hur jag kan bli av med problemet.
 
Kommunen har inget ansvar.

Om vi antar att dräneringen är ok utförd är det två saker du ska säkerställa:

1. Takvatten leds bort från huset, flera meter.
2. Marken har fall från huset, ett par centimeter per meter.

Du är inte ensam om att ha problem med inträngande vatten trots fungerande dränering och det beror ofta på att vattnet rinner in innan det har en chans att nå dränrören (dvs, det kommer från ovan).
 
Dagvatten går till en brunn på tomten och sedan vidare till en kommunal pumpstation.. Fall från huset jo det hade jag men marken sjunker runt huset och har byggt en altan runt nu...
Men där vet jag är lite fel nu går ju att fylla upp under altanen dock.

Med andra ord kan jag bygga lite si så där och sälja för grundvatten är ju heller inget dolt fel..
Där det kommer mest vatten är i ett rum som skall bli ett badrum och rummet intill luktar fukt fast finns inget som kan mögla. Är Platon på väggar och golv.. Men är ju inte kul att veta att man får in vatten...
 
Mina väggar i källaren är torra men vattnet kommer in under ifrån.. Utifrån sitter det Platon isodränskivor och en gortex duk så det skall omöjligt komma in från väggar.. Tog Platon gör att man vet att det alltid funkat och isodränen tog jag typ bara för att.. Vet att isoleringsvärdet är mycket sämre mot Platon i stället mot väggen direkt..
 
Dagvatten går till en brunn på tomten och sedan vidare till en kommunal pumpstation.. Fall från huset jo det hade jag men marken sjunker runt huset och har byggt en altan runt nu...
Men där vet jag är lite fel nu går ju att fylla upp under altanen dock.

Med andra ord kan jag bygga lite si så där och sälja för grundvatten är ju heller inget dolt fel..
Där det kommer mest vatten är i ett rum som skall bli ett badrum och rummet intill luktar fukt fast finns inget som kan mögla. Är Platon på väggar och golv.. Men är ju inte kul att veta att man får in vatten...
 
Sjunker marken för du pumpar bort grundvattnet ? får du inte sättningar i hela huset då ?
 
Marken har sjunkit några cm efter grävningen.. Är ganska normalt så har inga sättningar på huset.
 
Bygga på en våning uppåt och låta källaren vara hade varit det bästa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.