Hejsan,

Är det någon som har en Effecta woody? Om det är nån vad tycker ni, Samt om det är någon som har den med lambda styrning?¨


Mvh
Jonas
 
Vi har just beställt en! De med lambda-sond har inte släppts officiellt ännu, de ska släppa en provserie på 15-20 pannor för att ytterligare bli säkra på konstruktionen, vi ska få en av dem.

Vi fick ungefär samma pris på offerten på woodyn som på en Baxi Bonus 30, och då tycker jag att Woodyn är för mer, mer effekt och just lamda-styrningen av förbränningsluften. Den firma som ska installera hos oss har sålt många av de gamla Woody samt även andra märken. Men Woody är den de rekommenderar eftersom flest är nöjda, med både pris och prestanda får man anta.

Vilka pannoor funderar ni på?
 
Vi/jag (frugan är inte så intresserad ;) ) har kikat på soloinnova 30 , calmar v33, atmos 40 samt värmebaronen 40 och nu även hittat effectan.

jonas
 
Jag skulle stryka Värmebaronens från listan på grund av böjda rökrör insvetsade i pannan. Böjda rör i så varm miljö har kortare livslängd än andra enklare/raka konstruktioner, tycker jag ;).
gaia
 
Jo böjda rör kan man ju fundera över men jag undrar om de inte håller pannans livslängd ändå. I en industri i närheten så kör man ånga som har hyffsat högre värme samt ett högt tryck och det håller i svetsskarvarna, visserligen så är det rostfria rör så jag vet inte om jag resonerar dumt.

jonas
 
Bara rören har samma temp hela tiden så är det ju inte någon problem men i en panna som blir kal och mycket varm växelvis kan det ju fresta på med spänningar. Jag är faktisk ingen expert men valde bort en konstruktion jag är inte säker på ;).
Och pannans livslängd är ju slut när den börjar lecka :'(
gaia
 
Dom håller nog.
Största "felet" med värmebaronens panna är att den har liggande tuber.
Man får nog en hel del flyg aska där..
 
Ahaaa! Det är därför de tycker att man ska sota pannan varje gång innan man tänder den! (Värmebaronen alltså). Annars tyckte jag att det verkade himla praktiskt det att man har så bra arbetsställning när man sotar. De flesta andra pannor är det ju mindre lättåtkomligt och vertikalt.


Solo Innova finns väl också med lambdasond, fast till ett helt annat pris då. Det som jag tyckte talade för Baxis pannor var deras lösning med lösa plåtar inne i pannan som gör att fyren inte kommer i kontakt med några "kalla" väggar och därmed minskar kondens och frätning på pannväggarna.
 
ingen som har en effcta hemma som de eldar i nu?
 
Det finns sannerligen många argument för att "bevisa" att man är bäst.

Beträffande min Atmos (ja, ja, jag vet att jag har fått på pälsen för att den har för hög rökgastemperatur, men det är en annan sak) hävdar tillverkaren att väggarna i eldstaden, som har vatten på andra sidan, blir belagda med tjära. Det har de rätt i, för det är ju den beprövade metoden att tillverka tjära på.
Men, fortsätter de, detta gör inget. Man ska bara låta tjäran sitta, då den inte kan komma ut i skorstenen utan att förbrännas först. Dessutom utgör den ett skydd mot korrosion där den sitter.

Påstår de, i alla fall. Om det fungerar i praktiken vet jag väl om 30 år eller så...

Under de två förutsättningarna att man inte har för lågt i tak och att man kan stå vid sidan om pannan, är Atmos enkla att sota.

Tyvärr vet jag inget om Effecta, men du hade ju tittat på Atmos också.
 
ylven skrev:
Solo Innova finns väl också med lambdasond, fast till ett helt annat pris då. Det som jag tyckte talade för Baxis pannor var deras lösning med lösa plåtar inne i pannan som gör att fyren inte kommer i kontakt med några "kalla" väggar och därmed minskar kondens och frätning på pannväggarna.

Baxis Lamdastyrning styr väldigt mycket grejor. För mycket.
Inte bara luftblandningarna och fläkt. Funderingar finns tydligen på en enklare sak..

Dom lösa platarna fungerar mycket bra.
 
det där med kondens i plåt, hur illa är det? och hur vanligt, är alla gamla pannor fria från den problematiken... i o med att dom fortfarande brinner.
 
Det tror jag inte. Det finns ju en anledning till att pannor rostar sönder med tiden. Fast de som gjort det brinner ju inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.