I uthuset i stugan har jag ställt en D-Link DWR-921 dvs en router med 4g-anslutning. Den har tre biffiga antenner.
Jag har ställt den på ett skåp dvs ca 2 m ovan golv.
Husets väggar är så vitt jag vet en isolerad 70 eller 95 stomme med utvändig träpanel.
Avståndet till boningshuset är 1,3 m
Boningshusets väggar är också av trä/isolering och ca 200 tjocka.
Routern är uppställd ganska nära uthusets dörr med en englasruta. Rutan står mitt emot ett fönster på boningshuset.

Hur tusan kan det komma sig att internetmottagningen inomhus är under all kritik?
Skulle det löna sig att byta ut de befintliga antennerna på routern mot ännu häftigare saker monterade på densamma eller krävs det verkligen en utomhussändare?
 
Generellt ger antenner med högre gain väldigt lite extra "knuff" och dessutom har jag för mig att den modellen har antennerna för mobil nätet och inte för ditt WiFi...

Ta hem Metageek inSSIDer och kolla olika kanaler för routern och om du får bättre signal då. Ställ din laptop på olika ställen i huset och låt inSSIDer mäta signalen under några minuter.
Har routern både 5 och 2,4 GHz så prova stänga av ett av dem och se om det blir bättre.

Jag tror som sagt den routern har inbyggd WiFi antenn så du ska nog inte räkna med att den orkar speciellt långt. Jag skulle då antingen köpa till en access-punkt som du kopplar med sladd till D-link'en eller en extra router där Asus RT-serie hör till de bättre/starkare för en hyffsat human peng... Köp inte en WiFi repeater!
 
Tack Anders. Jag trodde att någon av antennerna var för wifinätet, men du kan mycket väl ha rätt. Då får det väl bli ytterligare en burk med tillhörande sladd och adapter. Blä för alla prylar.
För övrigt tycker jag att det är underligt att det inte finns några små switchar drivna av PoE utan att man måste ha en (låt oss kalla det) ejector. (Detta rörde inte den ursprungliga frågan.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.