Hej hej

Jag har tänkt att jag ska bygga ett rum uppe på vinden till garaget. Måtten är ca 8x6 m varav ca 8x4 ska få golv. Takstolarna har runt 120cm mellan varandra. Nu har jag tänk slippa jobbet att regla upp/kotla in nya reglar för att minska det måttet. Ist skulle jag vilja vet om det hade räckt med råspont/golvplank på 30mm?

Sen tänkte jag isolera golvet/innertaket samtidigt. Hur ska jag göra med vindpapp och plast runt isoleringen? Eller kan jag strunta i sådant och bara lägga i isoleringen? Garaget ska få värme i framtiden när allt är isolerat och garageportarna är utbytta.

Tack för svar! :)
 
Det beror ju på vad du ska göra där uppe. Testa med ett golvplank på bockar med samma avstånd hur det känns. Du kann öka hållfastheten avsevärt om du tar två lager tunnare golvplank korsat (ett lager tvärs reglarna, nästa längs med) och skruva ihop.
 
Jag skulle vilja påstå att frågan är omöjlig att svara på !!

Allt beror på takstolens konstruktion,eventuella understöd för underramen, laster och dimensioner på underramen etc.

Att bygga en extra våning utan att ha beräknat takstolen kan få förödande konsekvenser och något som ser ut eller verkar hålla för att man lägger upp ett par plank kan sluta med att hela taket rasar in vid tex ytterligare last från snö på utsidan.

Den som kan svara på det är den som beräknat takstolen och är det ett nybygge så finns det ju en leverantör att fråga annars måste mycket mer uppgifter fram för att kunna svara på frågan tillsammans med någon som kan utföra en takstolsberäkning..
 
  • Gilla
Claysson
  • Laddar…
IMAG0092.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20150129_085113.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20150129_085011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här finns 3 olika bilder på garaget. Takstolarna ser ut som de är ett hemmabygge. Sen är inte jag något proffs =)

Vad jag ska ha där uppe vet jag inte ännu. Kanske lite förvaring. Kan en vanlig byggfirma/snickare räkna ut om det skulle hålla?

Tack för svaren!

//D
 
Ska du ha det som vind så duger det som du tänkt skulle jag påstå. Skall du ställa upp kassaskåp etc så får du nog räkna lite.
 
jag har kört blandat 37X120 och 45X120 och båda håller bra
 
Jag har vanligt 22 mm golvspån. Funkar det med.
 
Mats skrev:
jag har kört blandat 37X120 och 45X120 och båda håller bra
Har du vanliga plank då eller är dom spontade?

Vad tycker ni om isoleringen då? Vindpapp, plast eller inget av det?
 
Ingen isolering, kallföråd!!!

//AA
 
saiter skrev:
Ingen isolering, kallföråd!!!

//AA
Va? Måste väl isolera taket/golvet om jag ska ha värme i garaget i framtiden?

tack

//D
 
S
jo om du ska göra det till varmförråd om du ska isolera ta allt samtidigt
 
1. Om du ska isolera bara garaget, = isolering i väggar och tak i garaget.
2. Om du även vill ha isolerat ditt loft / vinden, så ska du isolera mot yttertaket. (Den sneda delen av takstolarna )
Alt.2 blir dock betydligt mera jobb / krångel, bla med luftspalt i taket...
Tjock isolering = billigare uppvärmning i framtiden. ( mindre värmeförluster. dock dyrare köpa tjockare isol.)

Lägg vindpapp där ev. vind kan blåsa in i isoleringen.
Plast ska du bara använda on det ska va lika varmt / hela året som ett bostadshus.
Inte om det blir mera sporadiskt uppvärmt, typ sommarstuga.

//AA
 
Danielfo skrev:
Har du vanliga plank då eller är dom spontade?
Helt vanligt ohyvlat virke från ett lokalt sågverk, ligger med ca 1 cm lucka mellan plankorna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.