image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ska köpa ett hus och har varit på visning idag, jag är dock orolig att det finns mögel i hallen, det lukat "konstigt" och ser ut som på bilden längs med hela listerna i hallen. Min fråga är: kan det vara mögel ? Eller hur tar jag reda på om det är det ?

Tack för snabbt svar

Tobias Palmqvist
 
Generellt sett så luktar det "konstigt" så är det något "konstigt" i huset...

Den listen ser ju allt annat än rolig ut men det svarta där ser inte ut som mögel, möjligen en gammal vattenläcka.

Det som luktar, om det är "biologisk påväxt" som det heter, ligger det antagligen i isolering eller undersida golv eller inne i väggar.

Enklaste sättet att testa det som ändå ger en hyffsat bra indikation är att ta något tyg från huset, kläder, duk, garding eller nåt, lägga det i en lufttät påse och ta med det ut. Andas genom näsa minst 10 minuter utomhus en bit från huset och gå till något vindstilla ställe (bilen t.ex.) och öppna påsen och lukta på tyget.
 
O
Om det luktar konstigt i huset, så är det bara att vända i dörren och gå därifrån, om ni inte hade tänkt att renovera kåken.
 
Är det en yttervägg så är det säkert konsekvenser av dålig isolering, ingen ångspärr och köldbrygga. Inomhusluften kondenserar mot väggen, eller inne i väggen och fäller ut vatten. Det blir fuktigt och otrevligt vintertid.

Många kallar gamla hus "charmiga", jag gillar dem inte!
 
På bilden så är det definitivt fukt av något slag som trät har sugit åt och startat en rötprocess med, ser ut att vara så även lite längre högerut?

Jag hade aldrig köpt mitt hus om jag insett konsekvensen av "en avvikande lukt" som besiktningsmannen sa. Precis allt djävelskap jag hittat under åren till byggfusk och byggfel och som kan ha orsakat en avvikande lukt, har fallit på mig. Aldrig i mitt liv igen att jag köper ett hus där minsta lilla avvikande lukt eller fuktproblem tycks föreligga. Stor varning. Även om det ser bra ut i andra rum så kan samma rotorsak till fuktproblemet finnas där men inte synas där (ännu).
 
A
Jag har lite svårt att tyda bilden, men är det nån som försökt "åtgärda" problemet med spackel/färg?
Vad säger besiktningsprotokollet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.