Funderar på att skissa lite själv för att ha något att gå till en arkitekt med - vi har ganska bestämda idéer om vad vi vill ha och så är det kul att rita. Jag har tittat lite på programmen från punch software (http://www.punchsoftware.com och undrar om någon har erfarenhet av dessa. Går det att rita torn med det - typ A-hus Arholma's torn ? Går det att rita 1½-plan med inredd vind (jag har problem i demoprogrammet att rita fönster på takgavel). Det verkar som om det bara klarar tak som ligger "ovanpå" huset, inte tak där det är en del av husets våning ?

Jag har tittat lite på http://www.byggahus.se/bygga/ritat_huset_sjalva.htm och deras lösning - men jag tror att vad jag egentligen undrar är om det klarar den sneda innerväggen i ett 1½-plans ?

Finns det andra taklösningar - typ mansard ?
 
Kolla in SketchUp
http://www.sketchup.nu/
Det är ett välkänt program som är väldigt intuitivt till enbörjan men med stor potential för detaljerade skisser. Kolla tillexempel på den här sidan:
http://707.59north.com/stugan/
Du behöver ladda ner SketchUp viewer för att se konstruktionsmodellen men det kan det vara värt.
 
... verkar vara ett bra program - lite väl dyrt kanske :-[ (475$)
 
Ladda ner gratisversionen och sök efter crackad version så hittar du aktiveringskoder.
 
Tårtbitar är väl ungefär så man skulle göra "på riktigt" också, det är klart acceptabelt - hur är det med andra former av tak,
exempelvis ett brutet som mansard, går det att göra som en combo av två olika sadeltak ?
 
Det är vi som har ritat Villa Feliz. Vi använde Punch Software till att rita den i 3D. Jag hade lite svårt ibland att placera fönster precis där jag ville ha de med det var inte svårt att rita 1 1/2 plan. Den bild av huset som jag har på första sidan på vår hemsida är gjord med Punch Platinium. Det var resultatet av vår ritning.

Jag tror att om du ska göra mer avancerade ritningar ska du använda den nya Architectural Homes.

Min svärson som är byggare använder SketchUp. Han kan göra komplicerade ritningar med den och det verkar väldigt lätt att använda.
 
Sök gratisprogram t ex på http://www.download.com/3120-20_4-0...li=&dlcount=&dlsize=&swlink=false
Själv gjorde jag först så, men sedan hade jag (en gammal version av) SmartDraw, som jag till min egen förvåning enkelt gör utomordentliga ritningar i (numera detaljerade måttsatta 2-D produktionsritningar). Kan provas gratis i 30 dagar. Längre om du har flera datorer att testa på ...
http://www.smartdraw.com
Ett tips: Kopiera ritningar och Klistra-in-Special den som bild i Microsoft Word-dokument (eller annat kompatibelt program), så blir ritningens skala perfekt anpassad till det A4 förmat (eller annat format) du har på skrivaren. Perfekt att ha i handen.
 
Måste in o rekommendera här osså, CadStd är ett gratis Cad program som är fantastikt att arbeta med. Finns en något mer avancerad version som kostar pengar och som man gärna kan köpa just för att det är så braaa! www.cadstd.com/

Fast vill man kunna gå i nån 3D miljö så är det inte rätt program, men dom är ju ändå så hopplösa med sina vräkiga amerikanska inredningar :surprised:
 
Angelven skrev:
Funderar på att skissa lite själv för att ha något att gå till en arkitekt med - vi har ganska bestämda idéer om vad vi vill ha och så är det kul att rita. Jag har tittat lite på programmen från punch software ([länk] och undrar om någon har erfarenhet av dessa.
Använt Punch Pro Platinum när vi ritat vårt hus. Har sina brister, men jag tycker ändå det är värt sina $100. Man skall nog se det som ett program man kan använda för att få en uppfattning om hur det färdiga resultatet kan tänkas bli. Inte som ett program man använder för att göra nogranna ritningar med, eller perfekta 3D-modeller.

Men att kunna gå omkring i sin skapelse i 3D har varit kanon, så jag ångrar inte inköpet.

Tar lite tid att lära sig alla funktioner (som att skapa egna textures, kaminer o.s.v.), och få till det bra.

En fördel är att det medföljer en landskapsplanerare. Med lite trixande kan man återskapa tomten med lutning och allt för att få en bild av hur huset ter sig på tomten.

Angelven skrev:
Går det att rita torn med det  - typ A-hus Arholma's torn ?
Finns ingen inbygd funktion för torn. Det får du bygga upp själv med väggverktygen. Går att rita svängda väggar.

Angelven skrev:
Går det att rita 1½-plan med inredd vind (jag har problem i demoprogrammet att rita fönster på takgavel). Det verkar som om det bara klarar tak som ligger "ovanpå" huset, inte tak där det är en del av husets våning ?
Det går. Men det är knepigt att få det riktigt bra enligt min uppfattning.

Antingen ritar du hela gaveln på 1:st floor. Då får du justera fönsterhöjden genom att ange en "elevation" som passar. Väljer du denna metod får du dock problem om du vill prova måling och tapetsering av insidan eftersom du inte kan skilja nedre och övre plan åt när du målar väggen.

Eller så ritar du gaveln i två steg. En del på 1:st floor och en del på 2:nd floor. Då är det bara att välja 2:nd floor och placera ut de fönster du skall ha. Svårigheten här är att få till väggskarven mellan nedre och övre plan.

Angelven skrev:
Jag har tittat lite på [länk] och deras lösning - men jag tror att vad jag egentligen undrar är om det klarar den sneda innerväggen i ett 1½-plans ?
Klarar inte sneda väggar, utan det får bli undersidan på taket som agerar vägg. Tyvärr kan du inte måla undersidan dock. En brist.

Angelven skrev:
Finns det andra taklösningar - typ mansard ?
Man kan rita taket på frihand och få till det precis som man vill ha det.
 
Har sagt det förut:
Punch Home Design är inget om du behöver underlag till bygglovet. Det enda den klarar av att rita ut skalenligt är planlösningen.

mvh
David
 
Gällande Punch...
Nån som vet om det bara är "imperial" mått som hanteras?

Mvh
Erik
 
Det jag använde hanterade milimeter i presentationslagret. Dock skedde avrundningar, "snap till grid" o.s.v. till närmaste "imperial" så man kunde få ganska roliga resultat där.
 
I
Vad är det för fel på skisspapper och blyertspenna? Antingen kan du skissa hus eller så kan du inte och då hjälper inte något datorprogram. Det är mycket enklare att rita på papper än på bildskärmen där du inte får känslan för mått på samma sätt som vid skalenligt ritande på papper.
_______________
Byggaren
 
Samma anledning som att man numera använder ordbehandlare i stället för skrivmaskin/penna när man skriver romaner. Är bra mycket enklare att flytta väggar, ändra mått, skala upp/ner och prova sig fram i ett datorprogram än om man skissar med blyertspenna. Industrin har ju knappast gått över till CAD för att det är svårare och krångligare än de gamla metoderna. :)

Och som sagt -- att kunna vandra igenom en 3D-modell på datorskrämen ger tvärtom en hyffsat bra känsla för mått och proportioner IMO.
 
Hej.

Jag skulle precis som Inu, rekomendera Sketchup. Sketchup ägs numera av google och det finns en gratisversion som är lite bantad men som innehåller det mesta som hemma användaren behöver.

Jag har flera vänner som är arkitekter och dom använder sketchup pga av sin enkelhet, trots att det finns flera betydligt mer avancerade programvaror.

Sketchup är det självklara valet!

Kan ladda ner gratisversionen här.

http://sketchup.google.com/download.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.