Äsch, det finns väl inte mycket som kan brinna i en klädkammare :p
 
Mikael_L
Ett bra tips har du fått, att undersöka om grannen har bytt en självdragskåpa till en med inbyggd fläkt.

Då har det tidigare varit undertryck i ventilationskanalen som nu blivit övertryck = allt läckage sprutar ut isf sugs in.

Har du själv en självdragskåpa över spisen? Då skall det troligen vara så i hela huset.
 
diyman skrev:
[bild]

Föreningen hänvisar dock bara till godkänd OVK i fastigheten.
Jo men att OVK är godkänd betyder ju inte ett skit om förutsättningarna ändras.
Tex om en OVK besiktning görs 2015-01-01 och är godkänd så kan ju din klantgranne montera upp en efterbrännkammare till en Viggen som köksfläkt 2015-01-02.
Då är ju inte OVK:n godkänd längre. Sen att man inte besiktigar förrens 2021-01-01 har ju inte med godkännandet att göra.
Det du ska göra är att tjata hål i huvet på föreningen att de tar dit OVK besiktningsmannen igen och förklarar problematiken för honom, så kommer han hitta felet på en förmiddag om man har lappat upp lägenheterna så att han kan springa och kika lite överallt.
Vi pratar ju om en kostnad på 3-4000kr för att felsöka av det. Är ju en piss i havet för föreningen.
 
Ska jag själv bekosta en brandskyddskontroll? Är det rekommendationen? Tror inte föreningen lär vara så sugen på att bekosta det.
 
Varför kan du inte börja med att tala med grannen och fråga om dom fått ny köksfläkt såsom flera har skrivit i tidigare inlägg??

Det är ju ett mycket troligt scenario eftersom dina problem kommit helt plötsligt och inte varit så tidigare.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Grannen har inte fått ny fläkt och han har bott i sin lägenhet längre än vi har. Alltså är något annat förändrat.

Som jag skrev i första inlägget:
"Vi hade en firma som torkade rummet efter vattenskada och de kanske var och pillade på spjället?"

Förrådets golv revs upp och rummet torkades efter en vattenskada i kök som spred sig till förrådet (vägg i vägg).

Upplever att mer rök kommer in efter vattenskadan.

Så frågan är om inte svaret står att finna där.
 
På bilden ser det ut som om spjället är helt öppet. Om röret är frånluft från grannens lägenhet och centralfläkten funkar som den ska så borde ju röklukten inte komma in till din klädkammare den vägen. Du skriver att röret går vidare till vardagsrummet. Har du en frånluftsventil där? Suger systemet luft där?
Jag tycker det verkar mer troligt att röklukten letar sig in genom otätheter mellan golv och väggar. Om spjället är stängt skulle det ju kunna vara så att du har högre undertryck i din lägenhet än grannen och lukten kommer in till dig, men som sagt spjället ser ut att vara öppet.
 
Det finns bara en tilluftsventil i vardagsrummet. I förrådet finns ingen ventil alls. Funderar också på otätheter. Den del av golvet mot vägg som delas med granne som jag kommit åt märker jag inget, men jag får väl tömma rummet på saker och fortsätta kolla resten.

En annan sak som är ny i fastigheten sedan ytterligare några år (men det blev ingen stor ökning av rökproblem just då) är att alla fönster är bytta till betydligt tätare.
 
Så då är ventilen inne hos grannen också tilluft om röret i din klädkammare är kopplat till tilluften i ditt vardagsrum. Är ventilen öppen inne hos grannen?
Låter som en bra idé att kolla efter otätheter. Hur är det med tätning runt ventilationsröret?
 
Kan säkert förbättras runt röret, men det är inte uppenbart dåligt. Ska kolla noggrannare.

Bra fråga om ventilen är öppen inne hos grannen, det har jag inte kollat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.