Hej!

Jag har fått stopp i min infiltration (trekammarbrunn med efterföljande infiltration). Förmodligen är marken runt omkring mättad. Detta måste givetvis åtgärdas så fort som möjligt på något sätt som jag inte vet nu hur det ska gå till.

Men det värsta just nu är att avloppsvatten från vårat hus (högst beläget) trycks upp i golvbrunnen i tvättstugan i garaget som ligger i nära nivå med avloppsanläggningen.

För att minska skadorna undrar jag om någon vet något sätt att tillfälligt plugga igen en golvbrunn?

Enormt tack på förhand!!!

Mvh
Fredrik
 
  • avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En akut lösning är att täcka hela brunnsöppningen med en tillsågad plywood bit (gärna med en bit gummiduk mellan plywooden och brunnen/golvet). Sen pressar du skivan mot golvet genom en regel som går upp mot taket med ett par kilar emellan.

Sågar du till en cirkulär skiva som ligger på brunnskanten blir det nästan helt tätt och är en billig lösning som nästan kan göras med allt man har hemma i gömmorna.

Så gör man till sjöss i nödläge och det tar mesta flödet.....
 
Redigerat:
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
finns väl både täta lock och såna men backspärr till Purus
 
Tackar för svaret!
Forskar nu i om det är en Purus.
Minns att det följde med ett lock för brunnen eftersom den skulle gjutas. Tyvärr skars det sönder då några badrumsrenovering råkade koppla fel och sprutade ut vatten i mitt garagebygge.
Om jag får tag i en ny likadan brunn med ett lock kanske jag kan trycka fast det och ställa tvättmaskinen ovanpå.
 
kulle
Vet inte vad du har för trekammarbrunn men det brukar finnas en fördelningsbrunn precis efter 3 kammarbrunnen, om du kan låna eller själv skaffa en dränkbar pump (tex på jula ) och sätta i fördelninsbrunnen så slipper du att avloppsvattnet går baklänges.
Och du kan använda toaletterna som vanligt , men sparsamt .
 
Krilleman
Det ser ut som en purus! Men lyft bort silen och lägg upp en bild på hur vattenlåset ser ut!

En gissning är att denna passar:
http://www.purus.se/produkter/produkt/innerlocktatlock-150/

För att locket ska täta mot vatten som trycker upp så måste du ev låsa locket. Lämpligen som redan nämnts med en planka som kilas in mot taket lagom hårt. Locket är ju endast tänkt att täta mot gas. Men kan kanske täta mot visst mottryck också direkt efter montering.

http://rorprodukter.webconsulting.n...v_plast_passar_till_purus_150_serien--7138418
 
kulle
Tänk även på att om 3-brunnen svämmar över sina kamrar så får du ut slammet i infiltrationen och den täpps igen.
Så jag råder dig att göra som jag skrev innan , och inte bara försöka täppa igen brunnen uppe i huset.
 
  • Gilla
pekk@13
  • Laddar…
Hej!

Tackar för alla svar!

Det måste vara en Purus!
Det står följande på den blåa ringen:

Purus Automatisk Klämring 150 RSK 71% 15
Patenterad AB Sjöbo Bruk

Även i det vita kan jag se att det står Purus.

Förhoppningsvis kan jag nu få tag på ett lock nu.

Till Kulle:
Jag är ganska säker på att vårat avlopp är en Aquatron men hur jag än söker på deras produkter så hittar jag ingen bild som stämmer. Avloppet anlades 2010 och jag är säker på att det är en enda stor tank (som slamsugs på ca 1600 liter två gånger om året). Tanken har två lika stora "torn", med cementlock som jag tror bara sitter ca 2,5 mm c/c. Nu är det så mycket vatten i den att man inte kan se ner i den, men jag vill minnas att det då jag tittade ner i den förut så såg man hur fiffigt den funkade. Jag kan ha fel men jag tror att hela tanken bara hade ett enda utrymme. Där i vill jag minnas det var som en två 110-rörs T-kopplingar som förde vattnet, utan slammet som sjunker till botten, vidare till infiltrationen. Men ju mer jag tänker på det måste det ju varit två kammare som sammanbundits av dessa "T-kopplingar". I den första sjunker väl slammet ner och i den andra ska det väl bara vara vatten utan slam. Slambilen har även alltid bara sugit slammet ur det ena "tornet" vet jag, det andra "tornet" rör de aldrig tror jag.

Utan att vara någon expert gissar jag att "torn" två är till en kammare som utgör fördelningsbrunn (även om den sitter ihop i samma stycke med övriga tanken) Så kanske borde jag pumpa ut vatten från denna. Men jag antar att det kommer lukta och märkas. Och förmodligen får man väl inte göra så. Men visst man börjar ju få lite panik.

Nu ska jag försöka jaga fatt i ett lock!

Mvh
Fredrik
 
  • avlopp_liten.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
dra upp insattsen i brunnen så passar nog en 110 plugg
 
Det är inte täppt i T-röret ut till infiltrationen? Brukar sitta ett filter som ser ut som en stor piprensare för att förhindra slam att komma ut i infiltrationen.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Hej!
Investerade i en följande produkt:
http://www.purus.se/produkter/produkt/nood-plast/
Tyvärr sipprar avloppsvatten igenom ändå, aningens mindre dock.

Men jag har en ny teori som jag tänkte starta en ny tråd om.
Tusen tack för alla svar i denna tråd.

Mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.