Hej. Håller på och ska byta golv/tak.
Detta är ett gammalt hus. Takstolarna ligger med helt olika mellanrum. Det är 3 st i detta rum. Rummet är 4.2m brett och här går takstolar. Problemet är att mittenbalk är ganska sunkig och hänger ca 5 cm längre ner i mitten Den används inte helt eftersom takkupa finns ovanför detta rum. Stolarna är ca 12x12cm frågan är hur gör jag nytt golv? innan låg brädgolv tvärs över. Det är nu borta och tänkte bygga golvets stomme med 120x45 regel. Tänkte lämna halva stolen synlig för utseende. Så blir golvet jämnt igen mot nästa rum. Från stol 1 till 3 är 3.7 meter. Vad behöver man för cc för det inte ska bli svajigt och svikta?
Är en ide att slå ihop dubbla 45x120? 90x120 borde ju bli stabilare. Finns ju bara 1 och 3 stol och fästa i. Väggen är lertegel och inget vidare stabil så högt upp.

Tacksam för goda idéer. Åker och handlar imorgonbitti och ska börja ;)
 
Svårt att komma med idéer med så lite grunddata.
Kanske lite bilder/skisser skulle underlätta.

Men normalt är dock att ha 600 mm c-c mellan golvbjälkarna.
I "moderna" hus med 1200 mm c-c mellan takstolarna lägger man "alltid" en extra golvbjälke mellan,
så det blir 600 mm c-c.

Som golv skulle jag rekommendera ett s.k. "ekonomigolv" 26x190 i furu.
M4KlTGQkwn-1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enkelt, rustikt, billigt och snyggt :)

http://www.gsbyggvaror.se/produkter/Tra/furu_golvtra_ekonomi_kvalite.html
 
Ok. enligt info är spånvid på 45x120 max ca 2 meter. Känns som 3.7m kommer bli svajigt om inte dubbla brädor kompenserar för detta? Vad är mest stabilt spik eller skruv?

Mvh
 
Jag begriper nog inte riktigt hur du tänker göra.
Lägga nya golvreglar tvärs takstolarna?

Så jag upprepar:
Svårt att komma med idéer med så lite grunddata.
Kanske lite bilder/skisser skulle underlätta.
 
Skisser är för proffs ;) jag lägger 45x120 från regel 1 till 3. Det blev 3.5meter långa. Så ja skruvar ihop dubbla 45x120 blev mycket stabilare.
 
S
dickans skrev:
Skisser är för proffs ;) jag lägger 45x120 från regel 1 till 3. Det blev 3.5meter långa. Så ja skruvar ihop dubbla 45x120 blev mycket stabilare.
nej. skisser är för att planera ditt arbete
 
Skisser är även för att personerna du ber om hjälp ska ha en möjlighet att hjälpa dig. Du har ändå tagit dig tid att registrera dig på ett forum, varför då inte skapa förutsättningar för att faktiskt få hjälp?
 
Nä det förstås. Jag ska tänka på det i fortsättningen. Jag löste det iaf med att skruva ihop 45x120 och sätter dem 60 cc. Verkar bli super
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.