Jag har en 3-4 år gammal Stiga snöslunga som helt plötsligt har börjat strula - lagom till att första snön föll :-/

Motorn startar och går bra i ca 20 sekunder, sedan så dör den.
Samtidigt som motorn stannar så blinkar oljelampan till.
Efter det så är det svårt att få den att starta igen, men om jag väntar 10 minuter så fungerar det igen med samma resultat - efter en liten stund så dör den.

Jag har gjort rent förgasaren och även bensintanken (fanns lite smuts i den) och även bytt tändstift.

Det konstiga är att om jag lutar snöslungan på högkant åt höger när motorn är igång så fungerar den och stannar ej.

Någon som vet vad det kan vara för fel?
 
Låter som en tändspole i mina öron, att lindningen går isär när den nått en viss temperatur. Går sedan att starta igen när den kallnat.
Att den gick sönder lagom till första snön tror jag är en tillfällighet, då jag antar att du inte kört så hårt med den medans det var barmark? :)
 
Oljenivån är OK?
 
Oljenivå ok.
Ska kolla upp det där med tändspolen.
Andra jag pratat med tror att det kan vara något i förgasaren trots allt.
Mvh
t
 
Hej jag har samma problem med min Stiga snöslunga.
Den går i 20 sek sen börjar den vandra i varvtal och sen dör den.
Det roliga är att det sista jag gjorde va en service i somras och nu när man ska anv den så går det inte.
Gjort rent förgasaren oxå.
 
Prova att lossa på tanklocket, finns en luftning som kan vara täppt.
 
  • Gilla
NotvikensIK
  • Laddar…
Tack för snabbt svar, ska testa direkt 😊
Ska jag starta med borttaget tanklock alltså?
 
Ja, prova det. Se till bara att det inte skätter ut någon bensin.
 
Det gick inte heller, det känns som den inte får tillräckligt med bensin för pumpar jag på pumpen under tiden som den går så kan jag få den att gå lite längre.
Kollade så att bensin kommer fram från bensin slangen till förgasare samt att det gick och blåsa igenom förgasaren.
 
Låter som förgasarkrångel.
 
Ok, gör ett nytt försök imorgon med plocka isär den.
Frustrerande när man behöver den.
Tack för hjälpen iaf 👍
/S
 
Låter som flottören hängt sig. Prova knacka. Lite på koppen på förgasaren . Annars ta isär den och rengör en gång till.
 
Hade isär den tidigare idag och flottören rörde sig hur fint som helst.
kan det vara nåt annat i förgasaren som kan hänga sig eller klegga igen?
Det man såg när jag hade isär den rörde sig fint.
 
Ibland hänger den sig när man monterar ihop. Det brukar gå att knacka loss.
Tog du bort flottören och nålen? Det kan ju sitta skräp där.
Ta bort munstycke och gör rent ordentligt. Klipp av ett strå från stålborsten o rensa munstycket med.
 
Kan det vara vatten (kondens) i bensinen? Igenfrusen kanal? Det felet hade jag förra året och min betedde sig på samma sätt! Tankade ur all bensin genom att ta bort flottörkåpan och fyllde i ny Alkylatbensin. Drog i snöret och den gick ! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.