En elektriker kan inte komma och godkänna nått i en elinstallation så att det blir "lagligt" däremot kan han komma och kolla om det är rätt utfört. Men det är fortfarande lika olagligt.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Jag stack in huvudet hos en Selga grossist och frågade om de råkade ha en snutt över på en rulle som höll på att ta slut.
Gick ut med ca. 10 m inkl. PE+N och 100 kr lättare... Jag fick ju inte något kvitto...
 
VikStri skrev:
Japp. men 10 meter är onödigt mycket ska använda max 2m
Det plockar på meter även i en central. Ska du använda t.ex svart för alla tre faser så tror jag inte 2 meter räcker i ditt fall. Men 2 meter per pol kanske räcker.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
sök upp fikarummet och läna ett bidrag till kaffekassan. Sen får du din kabel.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Biltema har RK 6 mm2 i 5 meters förpackningar också.

En varning kolla att ni får rk kabel på biltema eftersom bilkabeln rkub kan hamna fel. Rkub är bara godkänd för 50 v ( förr 100 v).
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
elmont skrev:
En elektriker kan inte komma och godkänna nått i en elinstallation så att det blir "lagligt" däremot kan han komma och kolla om det är rätt utfört. Men det är fortfarande lika olagligt.
Om vi leker med tanken att installationen är korrekt utförd.*
Hur är det eg, är det själva elanläggningen som är olaglig eller är det handlingen när en hempulare installerar själv?
 
  • Gilla
PeteA och 1 till
  • Laddar…
A
Har en nära vän som bor i ett hus byggt -73 det var en elektriker där och drog all el då med hur kan egentligen typ en inspektör från försäkringsbolagen veta om det är hemmapul eller laglig dragning. eftersom det inte finns någon märkning att det är en certifierad elektriker som har gjort det.
 
Det finns inga certifierade elektriker, vad jag förstår är både handlingen och resultatet olagligt. Att sedan en korrekt elinstallation aldrig kommer att vålla någon något problem är en annan sak. Och det som jag ser som ett ev problem är inte olagligheten i sig utan det faktum att många hempulare anser sig kunna betydligt mer än dom kan och då kan det bli riktig farligt, dom som inser sina tillkortakommanden utgör knappast någon fara.
Att man oftast kan se att det har varit en hempulare i farten beror på många saker som tex val av matr. "problemlösningar", utförande. Det brukar vara lätt enkelt at se om det är en yrkesman/kunnig hempulare eller en glad amatör.
Och än en gång förundras jag över att det är ev försäkringsfrågor som är intressant och inte ev skada på person och egendom???
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mattiaz skrev:
Om vi leker med tanken att installationen är korrekt utförd.*
Hur är det eg, är det själva elanläggningen som är olaglig eller är det handlingen när en hempulare installerar själv?
Nu är vi inne och nosar på två olika lagar:

Det är en fastighetsägares skyldighet att se till att en elanläggning är säker. Det spelar ingen roll ifall det är någon som har hempulat med elen eller ifall det är en behörig elinstallatör som har gjort förändringar i anläggningen Det är fortfarande fastighetsägarens ansvar att se till att den inte är farlig. Och är den korrekt utförd så är den laglig oavsett vem som har utfört den.

Det är olagligt för en icke behörig person att utföra elarbeten. Det spelar ingen roll ifall det är en yrkeselektriker utan egen behörighet som gör arbete utanför arbetstid eller om det är en totalt okunnig nybörjare som utför arbetet. Lagbrottet är det samma och fängelse finns med i straffskalan, men hittills har ingen någonsin blivit åtalad för detta brott enligt forumet. Dessutom så kan man i alvarliga fall bli åtalad för vårdslöshet eller något liknande.
 
Mattiaz skrev:
Om vi leker med tanken att installationen är korrekt utförd.*
Hur är det eg, är det själva elanläggningen som är olaglig eller är det handlingen när en hempulare installerar själv?
Både och skulle jag säga, men det är två olika personer som "åker dit" vad jag förstår.

Handlingen är olaglig. Endast behöriga elinstallatörer eller yrkesmän under överinseende av en elinstallatörer får installera el på en starkströmsanläggning. Mig veterligen har ingen "åkt dit" här.

Resultatet är olagligt endast om det inte uppfyller kraven på god elsäkerhetsteknisk praxis. Innehavaren har en skyldighet mot ellagen att kontrollera kompetensen hos den som utför elinstallationsarbete. Mig veterligen har ingen "åkt dit" här. Skyldigheten innefattar visserligen inte resultatet, men det är ju först vid ett dåligt resultat som innehavaren har brustit i sin kontroll.

En innehavare som hempular kan alltså bli dubbelt skyldig här.

Ellagen är alltså i stort sett helt tandlös. Elsäkerhetsverket har ingen rätt att få tillträde till bostäder för tillsyn och kräva att få veta vem som utfört en installation. Rättsfall blir det först vid en olycka, när en felaktig elinstallation leder till brand eller personskada. Först då blir det åtal, fast då mot brottsbalken. Och då är det det person som ansvarat för installationen som "åker dit".

Så återigen är det resultatet som räknas här, och det finns bara ett resultat som är godkänt. Är man osäker på om installationen kommer att orsaka ett rättsfall eller försäkringsärende så låter man bli !!

Edit: Det blev ung samma svar som föregående talare :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.